"Innovaatioiden johtamista käsiteltiin todella monipuolisesti. Valmennus tarjosi erinomaisia työkaluja ja keinoja, joiden avulla pienet kokeilut saadaan ketterästi lentoon, skaalautuviksi ratkaisuiksi.”

Päivi Salo
Palvelujohtaja, Pohjola Sairaala

Ortopediaan keskittyvä yksityissairaala Pohjola Sairaala Oy tunnetaan ennen kaikkea panostuksestaan asiakkaiden hoitopolkuun, nopeaan kuntoutumiseen ja asiakaskokemukseen. Vuonna 2013 perustetun Pohjola Sairaalan toiminta on laajentunut viiden sairaalan valtakunnalliseksi verkostoksi.

Palvelujohtaja Päivi Salolla on laaja vastuualue: sairaalaverkoston ICT:n johtamisen ohella Salolla on liiketoimintavastuu chatti- ja puhelinpohjaisen Terveysmestari-palvelun kehittämisestä, minkä lisäksi hän johtaa Pohjola Sairaalan markkinointia.

Salon uratausta tukee hyvin monipuolista tehtäväkenttää. Markkinointia pääaineenaan lukenut kauppatieteiden maisteri on työskennellyt koko uransa ICT-rajapinnassa.

”Liiketoiminnan tarpeiden tulkinta ATK-kielelle on ollut kattoteemana koko urani ajan ja tonttini myös nykyisin”, Salo naurahtaa.

Salo osallistui vuonna 2019 Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility -valmennukseen, jonka Aalto EE ja Stanford Center for Professional Development (SCPD) ovat luoneet yhteistyössä.

Ohjelma tarjosi paljon uusia ajatuksia ja mahdollisuuden pysähtyä miettimään, mitä kaikkea digitaalistrategia ja innovaatioketteryys voivat tarkoittaa meidän kontekstissamme.”

”Aloittaessani ohjelmaa olin juuri saanut uusia, mielenkiintoisia vastuualueita hoidettavakseni ja olin myös johtoryhmätyöskentelyssä tuore tulija. Työni oli äärimmäisen palkitsevaa, mutta minulla oli pieni huoli siitä, kuinka pystyn pitämään itseni ajan tasaisena hoitaessani niin montaa tonttia”, Salo taustoittaa.

”Valmennus oli siihen hetkeen juuri sitä, mitä tarvitsin. Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility -ohjelma tarjosi paljon uusia ajatuksia ja mahdollisuuden pysähtyä miettimään, mitä kaikkea digitaalistrategia ja innovaatioketteryys voivat tarkoittaa meidän kontekstissamme”, Salo pohtii.

Kuuden kuukauden koulutusohjelma tarjoaa osallistujille laajan kattauksen tietoa uusimmista teknologioista ja alustataloudesta, sekä työkaluja innovaatiohankkeiden toteuttamiseen ja ketterien organisaatioiden johtamiseen. Valmennus sisältää lähiopetusta Piilaaksossa ja Helsingissä, ja lisäksi Stanfordin ja Aalto-yliopiston professoreiden pitämiä verkkokursseja, luentoja ja webinaareja.

”Piilaaksovierailu oli huikea kokemus. Stanfordin yliopistossa on uskomaton ilmapiiri, siellä eletään ja hengitetään startup-kulttuuria. Opetus oli äärimäisen innostavaa ja ryhmätöitä tehdessä koimme oivalluksia toisensa perään. Piilaakson yritysvierailuissa oli hauska huomata, millaisia yhtäläisyyksiä aivan eri toimialan yrityksistä löytyi oman organisaatiomme kanssa”, Salo korostaa.

Lähiopetuspäivistä Aalto EE:n kampuksella Helsingissä Salolle jäi parhaimpina muistoina mieleen erinomaiset valmentajat, kiinnostava sisältö ja antoisat keskustelut muiden osallistujien kanssa.

Opittujen asioiden reflektoiminen eri toimialoilta tulevien osallistujien kanssa syvensi oppimaani ja rikastutti oppimiskokemusta.”

”Opittujen asioiden reflektoiminen eri toimialoilta tulevien osallistujien kanssa syvensi oppimaani ja rikastutti oppimiskokemusta”, Salo kuvailee.

Salo myöntää yllättyneensä verkko-opetuksen laadukkuudesta – ja vaativuudesta.

”Verkko-opiskelujakso oli todella palkitseva. Sain erinomaisia työkaluja strategiseen ajatteluuni, esimerkiksi siihen, kuinka erilaisilla aikajänteillä yrityksen pitäisi miettiä asioita. Tästä on ollut paljon hyötyä johtoryhmätyöskentelyssä”, hän huomauttaa.

”Verkko-opetuksessa käytetty materiaali oli erinomaista ja harjoituksista sai yksilöllistä, hyvin relevanttia palautetta professoreilta. Palaute syvensi opittua entisestään”, hän jatkaa. 

Salo kertoo hyödyntävänsä jokapäiväisessä työssään monia ohjelmasta ammentamiaan oppeja.

”Innovaatioiden johtamista käsiteltiin todella monipuolisesti. Valmennus tarjosi erinomaisia työkaluja ja keinoja, joiden avulla pienet kokeilut saadaan ketterästi lentoon skaalautuviksi ratkaisuiksi. Näistä opeista on ollut työssäni paljon hyötyä, esimerkiksi kehittäessämme Pohjola Sairaalan Terveysmestari-palvelua”, hän kertoo.

”Valmennus toimi myös hyvänä muistutuksena siitä, ettei teknologiahuumassa pidä runnoa asioita läpi, vaan edetä organisaation ja asiakkaiden tarpeiden mukaan mahdollisimman ketterästi. Teknologiataustaiselle ihmiselle tämä oli hyvää herättelyä”, Salo lisää.

Salo kertoo suosittelevansa mielellään Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility -valmennusta.

”Vaikka mukana oli myös paljon teoriaa, oli opetus loppujen lopuksi hyvin käytännönläheistä. Pystyin keskittymään jokaisessa harjoitustyössä asioihin, jotka olivat oleellisia oman työnkuvani ja organisaatiomme kehityksen kannalta”, hän toteaa.

”Suosittelen lämpimästi ohjelmaan osallistumista – ja jos suinkin mahdollista, osallistamaan omasta organisaatiosta muitakin harjoitustehtävien tekemiseen, jotta hekin pääsevät kokeilemaan valmennuksen tarjoamia erinomaisia työkaluja”, Salo vinkkaa.

Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility