Tehokkaampaa ja tuottavampaa toimintaa laatujohtamisen ja Leanin avulla

Haluatko kehittää organisaatiosi laatua, tehokkuutta ja kilpailukykyä? Laatujohtamisen ja Lean-koulutukset tarjoavat käytännönläheisiä työkaluja laadunhallinnan, prosessien kehittämisen, hukan poistamisen ja jatkuvan parantamisen tueksi. Opit tunnistamaan kehityskohteita, ratkaisemaan ongelmia ja johtamaan muutosta systemaattisesti.

Koulutuksemme auttavat ymmärtämään kokonaiskuvan ja kehittämään laatu- ja lean-ajattelua analyyttisesti: se tarkoittaa paitsi asiayhteyksien hahmottamista, myös uusia tiedonpalasia, toteuttamiskelpoisten ideoiden tunnistamista, kehittelyä, kokeilua ja soveltamista.  

Millaista osaamisen kehittämistä etsit?

Näytä lisää ()
Näytä lisää ()
Näytä lisää ()

Asiakaskohtaiset osaamisen kehittämisen ratkaisut

Kehitämme yli 50 vuoden kokemuksella korkeatasoisia osaamisen kehittämisen ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa.

Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vaikuttavia ja inspiroivia valmennuksia ja koulutusohjelmia.

 

Autamme organisaatioita kehittymään jatkuvasti ja ratkaisemaan liiketoiminnan nykyisiä ja tulevia haasteita. Yhteissuunnitteluun perustuva mallimme takaa ainutlaatuisen oppimiskokemuksen sekä mitattavan vaikuttavuuden. Ratkaisuidemme kaikki osa-alueet – sisältö, opetushenkilökunta, oppimismenetelmät, paikka ja verkostoitumistilaisuudet – suunnitellaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Lue lisää

Miten tukea jatkuvaa osaamisen kehittämistä työpaikalla?

Aalto EE:n tilaisuudessa puhuneen Veli-Matti Mattilan mukaan Elisassa ymmärrettiin varhain, että osaamista on kehitettävä jatkuvasti läpi organisaation, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä muuttuvassa maailmassa. Johanna Saarisen mukaan Vaisalassa jokaisen työntekijän täytyy kiinnostua tekoälystä. Aalto EE:n Tom Lindholm muistutti, että työntekijöiden ydintaidot muuttuvat nyt vauhdilla.

Lue artikkeli

Työystävästä pomoksi - miten pärjäät muutoksessa?

"Asiantuntijasta esihenkilöksi siirtyminen on työuran isoin identiteettisiirtymä", sanoo Jari Ylitalo. Vastuutehtävään valitun on tärkeää käsittää, että suhde kollegoihin muuttuu.

Lue artikkeli

Tutustu kouluttajiimme

Toni Puhakka

Toni Puhakan erityisosaamista on tuotekehitys- ja laatutoimintojen kehittäminen, liiketoiminnan prosessien sujuvoittaminen ja analyyttinen ongelmanratkaisu soveltaen Lean Six Sigma ja Design for Six Sigma -menetelmiä.

Lisäksi hänen eritysaluitaan ovat tilastollinen analyysi, LSS ja DFFS -koulutus, valmennus ja projektien johtaminen.

Vuodesta 2016 lähtien Toni on toiminut Nordic Process Improvement Oy:ssä kouluttajana ja konsulttina Lean Six Sigma ja Design for Six Sigma koulutus- ja valmennusohjelmissa sekä kehitysprojekteissa projektipäällikkönä ja projektinvetäjien mentorina eri liiketoiminta-alueilla. Ennen nykyistä rooliaan Toni toimi yli 14 vuoden ajan tutkimus- ja tuotekehityksen sekä tuotantoprosessien kehittämisen parissa monilla erilaisilla liiketoiminta-aloilla kuten lääketieteellisten laitteiden valmistuksen, lentokoneteollisuuden sekä puhelin- ja mobiililaiteteollisuuden parissa niin pienissä PK-yrityksissä kuin suurissa globaaleissa pörssiyhtiöissä. Kahdeksan viimeistä vuotta hän toimi Nokia oyj:n sekä Microsoft Mobile oy:n tuotekehitysosastolla soveltaen menestyksekkäästi Design for Six Sigma -menetelmiä tuotekehitysprosessien tehostamiseksi sekä kehittäen alihankintaverkoston prosesseja ja laadunvarmistustoimintoja Lean Six Sigma -menetelmiä käyttäen.

Koulutukseltaan Toni on Diplomi-Insinööri. Toni on suorittanut Lean Six Sigma Black Belt - tutkinnon vuonna 2015 ja Design For Six Sigma koulutuksen vuonna 2010.

Risto Lintula

DI, Black Belt Risto Lintula on partneri ja kouluttaja ordic Process Improvement Oy:ssä.

Lintulalla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus prosessien ja johtamisjärjestelmien kehittämisestä niin teollisuuden kuin palveluorganisaatioiden parissa. Hän on kokenut yritysjohdon sparraaja, tuloshakuinen kehittäjä ja kehittämistoiminnan fasilitaattori.

Hänen erityisosaamisen alueitaan ovat strategialähtöinen kehittäminen, kehittämistoiminnan johtaminen ja tuloksellinen toimeenpano, Lean ja Six Sigma -menetelmien soveltaminen, analyyttiset ongelmanratkaisumenetelmät sekä prosessit ja johtamisjärjestelmät.

Toimiessaan Laatukeskuksen toimitusjohtajana kahdentoista vuoden ajan, Risto valmensi kymmeniä menestyviä yrityksiä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti sekä tutustui suureen joukkoon huippuorganisaatioita ympäri maailmaa. Vuodesta 2006 hän on toiminut konsulttina ja valmentajana sekä neuvonantajana ja hallitustehtävissä.

Risto on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta ja Leeds Business Schoolista. Lisäksi hän on suorittanut mm. Master Of Quality -koulutuksen 1994 ja Lean Six Sigma Black Belt -koulutuksen 2006.

Mika Koivisto

Master Black Belt Mika Koivistolla on yli 20 vuoden kokemus laadun ja toiminnan kehittämisestä ja Six Sigma -työkalujen soveltamisesta. Hän on urallaan ohjannut lähes 2500 Lean Six Sigma -projektia eri toimialoille Suomessa ja kansainvälisesti.

Mika suoritti Lean Six Sigma Black Belt -koulutuksen 1999 ja valmistui Master Black Beltiksi Nokia Oyj:n ensimmäiseltä MBB -kurssilta vuonna 2000. Työskennellessään Nokian toiminnoissa sekä alihankkijoiden parissa ympäri maailmaa hän toimi mm. yhtiön Six Sigma Deployment Leaderinä ja Master Black Beltinä, sekä vastasi Design for Six Sigma (DFSS) -menetelmien käyttöönotosta suunnitteluprosesseissa. 

Vuodesta 2009 Mika on toiminut yrittäjänä, kouluttajana ja osakkaana Nordic Process Improvement Oy:ssä erityisosaamisenaan tilastolliset menetelmät, Lean Six Sigma ja Design for Six Sigma. Hän tuntee kehittämismenetelmät syvällisesti ja osaa soveltaa niitä käytäntöön monipuolisesti erilaisissa prosesseissa ja tilanteissa. Mikan osaamista ja tuloksellista, käytännönläheistä toimintatapaa arvostetaan ja myös saavutetut säästöt puhuvat puolestaan.

Pekka Töytäri

Pekka Töytäri työskentelee Aalto-yliopistossa tuote- ja palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessorina (Professor of Practice).

Akateemisen uran rinnalla Töytäri on omistajana Efecto Oy:ssä, jossa hän valmentaa ja konsultoi yrityksiä asiakkuuksien johtamisen kehittämisessä.

Pekka Töytärin tutkimus- ja valmennusosaaminen asiakkuuksien johtamisen alueella liittyy erityisesti asiakasarvon ymmärrykseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen kehittämiseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen suunnitteluprosessiin ja –työkaluihin, asiakasarvon konkretisointiin ja laskentaan sekä asiakkaan toiminnan ymmärtämiseen, kuvaamiseen ja analyysiin. Töytäri on todennut tutkimuksessaan, että systemaattinen asiakasymmärrys luo edellytykset oikeille asiakasvalinnoille, tehokkaille asiakaskohtaamisille, konkreettisen asiakashyödyn viestimiselle ja arvon yhteistuotannolle.

Töytärillä on tekniikan tohtorin tutkinto Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta ja hän on väitellyt tuotantotalouden laitokselta aiheenaan arvoperusteinen myynti ja hinnoittelu sekä myynnin johtaminen.

Max Finne

Max Finne toimii apulaisprofessorina tieto- ja palvelutalouden laitoksella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Finne on erikoistunut tuotantotoiminnan, projektien ja toimitusketjun johtamiseen. Finnen erityisosaamisalueina on palvelullistaminen, teollisuus 4.0, palveluiden johtaminen, organisaatioiden välinen yhteistyö, oppimisanalytiikka ja käännetyt oppimismenetelmät (flipped learning).

Finne on tehnyt tiivistä tutkimusyhteistyötä monen yrityksen kanssa, muun muassa ABB, Costain, Finnair, Fujitsu, KONE, NCC ja Skanska. Finne on myös voittanut arvostetun Nigel Slack Teaching Innovation Award -palkinnon vuosina 2015, 2016 ja 2018 innovatiisten ja kiinnostavien opetusmenetelmien ansiosta.

Henri Schildt

Henri Schildt on strategian professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.  

Professori Henri Schildtin erityisosaamisalueisiin kuuluvat teknologiastrategia, organisaatiomuutos ja strategiaprosessi (erityisesti liittyen data-analytiikan hyödyntämiseen epävarmuudessa). Hän johtaa tällä hetkellä kahta tutkimusohjelmaa, jotka keskittyvät datavetoiseen johtamiseen sekä digitalisaation hallintaan suomalaisissa tuotantoyrityksissä.

Henri Schildtillä on vakinainen yhdistelmäprofessuuri Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.

Henri Schildt suoritti tohtorintutkintonsa Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 2007 (nyk. Aalto-yliopisto).

Katri Kauppi

Katri Kauppi on logistiikan ja toimitusketjun hallinnan professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Kauppi on aiemmin työskennellyt Nottinghamin ja Manchesterin yliopistoissa, joista jälkimmäisessä hän koulutti globaalissa MBA-ohjelmassa mm. Dubaissa, Shanghaissa, Hongkongissa ja Miamissa. Kauppi opettaa vastuullista toimitusketjun hallintaa, hankintatoimea sekä toimitusketjun riskienhallintaa.

Kaupin tutkimusaiheisiin kuuluvat mm. organisaatioiden hankintakäyttäytyminen, toimitusketjussa tapahtuvien virheiden syyt ja seuraukset, sosiaalisen vastuun sertifikaatit, ilmastonmuutoksesta aiheutuvien riskien hallinta sekä julkiset hankinnat. Kaupin tutkimus on saanut useita palkintoja, ja myös World Culture Council palkitsi hänet nuorena tutkijana, joka on saanut tutkimuksellaan aikaan kansainvälisiä vaikutuksia.

Marja Blomqvist

Marja Blomqvist on konsultti, kouluttaja ja luennoitsija ja toimii konsultintyönsä ohella yliopistonlehtorina Turun yliopistossa.

Hänen ammatillinen mielenkiinnon kohteensa on auttaa organisaatioita kehittämään itse omaa toimintaansa. Tähän liittyviä teemoja ovat Lean-ajattelu, tuotannon johtaminen ja tuotantojärjestelmät, palvelutuotanto sekä prosessijohtaminen, prosessien kehittäminen ja johtaminen.

Blomqvist on ollut konsulttina ja osakkaana QDC Business Engineering Oy:ssa vuodesta 2005. Ennen QDC:tä hän on toiminut kehitystehtävissä teollisuudessa.

Blomqvistillä on tekniikan lisensiaatin ja diplomi-insinöörin tutkinnot ja hän on CSCP, Certified Supply Chain Professional, APICS.

Jari Ylitalo

TkT Jari Ylitalo toimii johtajuuden yliopistonlehtorina Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa sekä Aalto Ventures Programissa.

Hän opettaa erityisesti maisterivaiheen opiskelijoita johtajuuden, tiimityön ja itsensä johtamisen teemoissa.

Ylitalon pedagogisessa lähestymistavassa korostuu dialoginen ja voimavarakeskeinen näkökulma. Hän toimii myös työnohjaajana, valmentajana ja työyhteisösovittelijana. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus johtajien, johtoryhmien ja organisaatioiden valmentamisessa ja kehittämisessä sekä yrityksissä, että julkisissa organisaatioissa.

Tutkimuksessaan Ylitalo on keskittynyt johtajien ja johtajuuden kehittämiseen ja erityisesti ohjauksellisten, voimavarakeskeisten ja dialogisten kehittämistapojen vaikuttavuuden tutkimiseen. Lisäksi hän on tutkinut yritysten ja organisaatioiden välisten yhteistyö- ja kumppanuussuhteiden sosiaalista dynamiikkaa ja kehittämistä sekä verkostojohtamista ja verkostomaisen toimintatavan kehittämistä.

Jarmo Kortelahti

Jarmo Kortelahti (Certified Lean Six Sigma Master Black Belt, Kaizen Leader) on kokenut neuvonantaja, konsultti ja johtaja yli 20 vuoden kokemuksella liikkeenjohdon konsultoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä organisaatioiden sisällä.

Hänen kokemuksensa kattaa erityisesti suurten liiketoiminnan muutosohjelmien, liiketoimintaprosessien ja tuottavuuden parantamisen sekä asiakaskokemuksen kehittämisen saralla. Hänellä on myös yli 10 vuoden kokemus ylimmän johdon tehtävistä suurissa kansainvälisissä yrityksissä (mm. Telia, Nokia, Microsoft). Hän on muutosjohtaja, jolla on vahva asiakas- ja ihmislähtöinen lähestymistapa.

Jarmo erikoistunut digitaaliseen transformaatioon, asiakaskokemuksen ja tuottavuuden parantamiseen sekä kasvun edistämiseen kansainvälisessä ja monikulttuurisessa liiketoimintaympäristössä. Hän on johtanut ja valmentanut yli 100 kehitysprojektia sekä kouluttanut yli 500 esihenkilöä ja työntekijää Euroopassa, Yhdysvalloissa, Keski-Aasiassa ja Kiinassa.

Ota meihin yhteyttä

Tupuna Tapanainen

Program Director 010 837 3821 tupuna.tapanainen@aaltoee.fi

Matias Kiuru

Relationship Specialist 010 837 3802 matias.kiuru@aaltoee.fi

Mitä uusien oppien avulla voidaan saavuttaa?

  • Parempi tuottavuus ja kannattavuus: Laadunhallinta, Lean-periaatteet ja Lean Six Sigma -menetelmät auttavat parantamaan organisaation tehokkuutta, vähentämään hukkaa ja varmistamaan, että resurssit käytetään oikein. Tämä johtaa suoraan parempaan kannattavuuteen.
  • Kilpailukyky ja asiakastyytyväisyys: Järjestelmällinen laadun parantaminen varmistaa, että asiakkaat saavat tasalaatuisia ja heidän tarpeisiinsa vastaavia tuotteita ja palveluja, mikä sitouttaa asiakkaita ja lisää markkina-asemaa.
  • Datan hyödyntäminen päätöksenteossa: Lean Six Sigma tuo tilastollisen analyysin ja faktapohjaisen päätöksenteon organisaation kehittämiseen, mikä vähentää arvailua ja tuo parempia tuloksia.
  • Jatkuva kehitys ja henkilöstön osaaminen: Lean-ajattelu luo kulttuurin, jossa ongelmanratkaisukyky ja kehittämismyönteisyys kasvavat. Henkilöstön osaaminen pysyy ajan tasalla, ja organisaatio kehittyy jatkuvasti.
  • Strateginen hyöty: Laatujohtaminen varmistaa, että organisaation strategiset tavoitteet toteutuvat käytännössä. Kun laatu on osa organisaation DNA:ta, se tukee pitkän aikavälin menestystä.

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka