Millaista osaamisen kehittämistä etsit?

Näytä lisää ()
Näytä lisää ()
Näytä lisää ()

Asiakaskohtaiset osaamisen kehittämisen ratkaisut

Kehitämme yli 50 vuoden kokemuksella korkeatasoisia osaamisen kehittämisen ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa.

Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vaikuttavia ja inspiroivia valmennuksia ja koulutusohjelmia.

 

Autamme organisaatioita kehittymään jatkuvasti ja ratkaisemaan liiketoiminnan nykyisiä ja tulevia haasteita. Yhteissuunnitteluun perustuva mallimme takaa ainutlaatuisen oppimiskokemuksen sekä mitattavan vaikuttavuuden. Ratkaisuidemme kaikki osa-alueet – sisältö, opetushenkilökunta, oppimismenetelmät, paikka ja verkostoitumistilaisuudet – suunnitellaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Lue lisää

5G Boost -kehitysohjelma synnytti uusia innovaatioita 5G-teknologiasta

Aalto EE ja Telia etsivät yhdessä mahdollisuuksia kehittää Telian liiketoimintaa 5G-teknologian ympärille. Kuuden kuukauden pituinen kehitysohjelma, joka oli suunnattu Telian myyntiedustajille, johti uusiin innovaatioihin ja jopa uuden liiketoiminta-alueen syntymiseen.

Lue artikkeli

Miten tukea jatkuvaa osaamisen kehittämistä työpaikalla?

Aalto EE:n tilaisuudessa puhuneen Veli-Matti Mattilan mukaan Elisassa ymmärrettiin varhain, että osaamista on kehitettävä jatkuvasti läpi organisaation, jotta yritys pysyy kilpailukykyisenä muuttuvassa maailmassa. Johanna Saarisen mukaan Vaisalassa jokaisen työntekijän täytyy kiinnostua tekoälystä. Aalto EE:n Tom Lindholm muistutti, että työntekijöiden ydintaidot muuttuvat nyt vauhdilla.

Lue artikkeli

Tutustu kouluttajiimme

Sanna-Katriina Asikainen

Sanna-Katriina Asikainen toimii markkinoinnin professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Vuosina 2002-2020 Asikainen toimi kansainvälisen markkinoinnin professorina LUT-yliopistossa. Suomen professuurien lisäksi Asikainen on työskennellyt vierailevana tutkijana Scancor tutkimuslaitoksessa Stanfordin yliopistossa Yhdysvalloissa, sekä ollut vierailevana professorina Englannissa Loughboroughn yliopistossa.

Professori Asikaisen tutkimus- ja opetusalat liittyvät strategiseen, sekä kansainväliseen markkinointiin ja kansainväliseen yrittäjyyteen, ja hänen artikkeleita on julkaistu muun muassa seuraavissa tunnetuissa tiedelehdissä: Journal of International Marketing, Journal of Business Research, International Marketing Review, ja Industrial Marketing Management.

Koulutukseltaan Sanna-Katriina Asikainen on tekniikan tohtori (tuotantotalous) LUT-yliopistosta.

Hanna Brotherus

Hanna Brotherus on koreografi, ohjaaja ja kirjailija. Hän on erikoistunut keholliseen ilmaisuun, ja hänen työnsä ytimessä ovat ihmisten väliset kohtaamiset.

Taiteen ja hyvinvoinnin rajapinnalla liikkuva Brotherus pyrkii lisäämään inhimillisyyttä, nähdyksi tulemista ja aitoutta. Hän on esittävän taiteen asiantuntija, joka tuo yhteen erilaisia ihmisryhmiä ja yhteistyökumppaneita yhteisöllisissä ja yhteiskunnallisissa tuotannoissa.

Brotherus on koreografoinut yli 30 täyspitkää tanssiproduktiota ja kymmeniä lyhyempiä live- ja filmatisointeja, joita on esitetty Tukholmassa, Soulissa ja Hongkongissa sekä Suomessa. Hän kuuluu Suomen tunnetuimpiin ja tuotteliaimpiin taiteilijoihin alallaan. Hänen saavutuksensa on tunnustettu Suomessa ja kansainvälisesti. Lukuisien valtion ja useiden säätiöiden myöntämien apurahojen lisäksi hänelle on myönnetty Tanssin Maineteko -palkinto vuonna 2014 ja Pro Dance -koreografiapalkinto vuonna 2020.

Hanna Brotherus on kirjoittanut kirjoja ja artikkeleita tanssista sekä kaksi romaania. Hän on opettanut laajasti tanssia ja liikettä eri yleisöille. Hän myös valmentaa suurten organisaatioiden henkilöstöä kehotietoisuudessa.

Hanna Brotherus on suorittanut (tanssi)koreografian maisterin tutkinnon Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

Juho-Petteri Huhtala

Kauppatieteiden tohtori Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijatohtorina ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella.

Hänen asiantuntemuksensa kattaa liiketoimintamallit, asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja palvelukehityksen sekä tekoälyratkaisut markkinoinnin ja myynnin rajapinnoilla. Hän suunnittelee ja johtaa ulkoisesti rahoitettuja tutkimushankkeita tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.

Juho-Petteri Huhtalalla on yli 15 vuoden kokemus soveltavan tutkimuksen projekteista, kuten NextMedia-, B2BAI- ja WISDOM2-hankkeista. Hän on tekoälyn hyödyntämisen edelläkävijä suomalaisessa B2B-kontekstissa ja on julkaissut aiheista kuten koneoppiminen, markkinoinnin automaatio ja älykkäät sisältösuositukset.

Akateemisen työn ohella Huhtala toimii ajatushautomo NIBS osk:n toimitusjohtajana sekä valmentajana Aalto EE:n koulutusohjelmissa, joissa hänen teemojaan ovat mm. asiakas- ja työntekijäkokemuksen johtaminen, palvelumuotoilu ja tekoälyn vaikutukset asiantuntijatyössä.

Ville Eloranta

TkT Ville Eloranta on vanhempi yliopistonlehtori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Johan Ronnestam

Johan Ronnestam on brändistrategi, luova johtaja ja tulevaisuuden ajattelija. Hän on yksi Skandinavian kokeneimmista ja johtavista brändikehityksen, luovien innovaatioiden ja tulevaisuuden liiketoimintastrategian tekijöistä.

Tukholmassa toimivan konsulttiyrityksensä Ronnestam Creative Studion kautta hän toimii yhteistyössä perustajien, hallitusten ja johtoryhmien kanssa kehittääkseen tulevaisuuden strategioita, brändialustoja, tuotekonsepteja ja luovia kehyksiä, jotka kestävät ajan testin.

Vuosien varrella hän on auttanut muokkaamaan joidenkin maailman ikonisimpien brändien tulevaisuutta - kuten adidas, Seve Ballesteros, Omega, BMW, H&M, Volvo Ocean Race, IKEA ja Nike - sekä monien Ruotsin vahvimpien yritysten, kuten Svenskt Tenn, Svedbergs, Vasakronan, SJ, Lundhags, Fagerhults Lighting, Pelle Vävare ja Kinnarps. Hänen työnsä kattaa kaiken brändi-identiteeteistä ja maailmanlaajuisista kampanjoista digitaalisiin ekosysteemeihin, vähittäiskaupan kokemuksiin ja fyysisten tuotteiden suunnitteluun.

Ronnestam on väsymättömän uteliaisuuden innoittamana tunnettu siitä, että hän pysyy kehityksen kärjessä erityisesti silloin, kun on kyse siitä, miten kehittyvät teknologiat muuttavat luovuutta, brändäystä ja muotoilua. Hän ei vain seuraa trendejä, vaan auttaa määrittelemään, mitä seuraavaksi tapahtuu. Hänen uransa perustuu uskomukseen, että uteliaisuus ja rohkea ajattelu, eivät suuret budjetit, luovat pysyviä vaikutuksia.

Palkittu suunnittelija, puhuja ja sarjayrittäjä Ronnestam on perustanut useita yrityksiä, muun muassa maailmanlaajuisen muotoilubrändin BAUXin, johon luottavat muun muassa Google, Microsoft ja Stella McCartney, ja viimeisimpänä Hitpin Golfin, joka on haastajabrändi, joka ajattelee golfpalloteollisuutta uudestaan suoralla kuluttajamyönteisellä ajattelutavalla ja rohkealla luovalla asemoinnilla.

Laura Franck

Laura Franck on työskennellyt Hellonissa vuodesta 2012 lähtien kaupallisissa johtotehtävissä. Vuodesta 2022 alkaen hänen vastuullaan on ollut Hellonin Helsingin toimiston liiketoiminnan johtaminen.

Viimeisen vuosikymmenen aikana Franck on seurannut aitiopaikalta, kuinka palvelumuotoilu ja ihmiskeskeinen, ketterä palvelukehittäminen on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten organisaatioiden rakenteissa. Laura Franckin ydinosaamista on osoittaa, kuinka muotoiluajattelua hyödyntämällä vauhditetaan palveluliiketoiminnan kasvua ja miten ihmiskeskeinen toimintakulttuuri kytkeytyy yhä tiiviimmin yhtiöiden strategiseen fokukseen.

Franck on työskennellyt Suomen suurimpien yritysten kanssa yksityisellä sekä julkisella sektorilla, mm. HSL:n, Tampereen kaupungin, Paulig Groupin, DHL:n sekä Sanoman kanssa. Hänellä on laaja näkemys, miten eri toimialojen yrityksen soveltavat palvelumuotoilua ja millaisia tuloksia ihmiskeskeisellä ja asiakasarvoon fokusoivalla toimintakulttuurilla on saavutettu.

Ulla Jones

Ulla Jones on palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen asiantuntija, joka on toiminut keskeisessä roolissa monien yritysten (Arla, OP, DNA, Posti) asiakaskeskeisyyden muutosmatkalla.

Hän on auttanut organisaatioita hyödyntämään muotoiluajattelua strategisena kilpailuetuna ja tuonut niihin uusia osaajia ja kyvykkyyksiä. Hänen lähestymistapansa keskiössä ovat empatia, osallistava johtajuus ja tekemiseen panostaminen, joita hyödyntäen pyritykset pystyvät vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin alati muuttuvassa markkinaympäristössä.

Tällä hetkellä Jones toimii ihmislähtöisen työelämän valmentajana. Hän uskoo perusteellisen kulttuurinmuutoksen lähtevän organisaatiokulttuurista, joka luo tilan pysykologiselle turvallisuudelle, kokeilukulttuurille, luovuudelle ja innovaatioille.

Ulla Jones tunnetaan suomalaisen palvelumuotoilun pioneerina ja aktiivisena puolestapuhujana. Hänet on tunnettu seminaaripuhuja, kolumnisti ja podcaster, joka on myös palkittu palvelumuotoilun Kultahuipulla.

Tuomas Auvinen

Tuomas Auvinen on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani.

Auvisella on laaja kokemus luovien organisaatioitten ja yliopistokentän johtamisesta. Hän on toiminut mm. Suomen teatterit ry:n toimitusjohtajana, Kansallisteatterin hallintojohtajana sekä Sibelius-Akatemian rehtorina ja dekaanina. Hän on myös luovuuden ja innovatiivisuuden edistämiseen keskittyneen konsulttiyhtiö Creader Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

Auvinen on kansainvälisesti arvostettu luennoitsija ja hänelle läheisin aihepiiri on innovaatiokulttuuri ja luovuuden johtaminen. Hän on viime aikoina suuntautunut erityisesti adaptiivisen johtamisen ja disruptiivisessa ympäristössä johtamisen alueille.

Auvisella on ollut lukuisia hallituspaikkoja Suomessa ja ulkomailla niin yhdistyksissä, säätiöissä kuin yrityksissäkin. Tällä hetkellä hän on Boardman Oy:n osakas ja hallituksen jäsen sekä Psycon Oy:n hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi hän on Suomen Elokuvasäätiön, Reflector Oy:n ja Myrskyvaroitus ry:n hallituksen jäsen.

Senni Kirjavainen

Senni Kirjavainen työskentelee tutkijana ja kehittäjänä Aalto-yliopiston monialaisessa kehitysalustassa, Design Factoryssä, ja on yksi sen perustajista.

Tutkimuksen lisäksi hän on ollut mukana mm. kehittämässä Design Factory -verkoston toimintaa palvelunäkökulmasta.

Kirjavaisen erityisalaa on muotoiluajattelu ja siihen oleellisesti liittyvät luovat menetelmät ja käytännöt sekä nämä osana organisaatioiden toimintaa. Lisäksi hänellä on kokemusta käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta, käyttäjätiedon keruusta ja hyvien käyttökokemusten muotoilusta. Hän on tutkinut ja fasilitoinut luovaa työtä kymmenen vuotta, minkä lisäksi hän opettaa muotoiluajattelua ja luovia käytäntöjä useilla Aalto-yliopiston kursseilla.

Kirjavainen on valmistunut maisteriksi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta pääaineenaan teollinen ja strateginen muotoilu sekä International Design Business Management. Hän valmistelee väitöskirjaansa Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoululle luovan työn tukemisesta innovaatiotoiminnassa.

Mikko Jääskeläinen

Mikko Jääskeläinen toimii kasvuyrittäjyyden professorina Aalto-yliopistossa.

Hän on myös Aallon yrittäjyysohjelman Aalto Venturea Programin akateeminen johtaja, ja toiminut aiemmin Tuotantotalouden ohjelmajohtajana, Tuotantotalouden laitoksen opetuksesta vastaavana johtajana sekä toiminut myös strategisen johtamisen professorina.

Mikko Jääskeläinen on erikoistunut tutkimuksessaan erityisesti tuotejohtamiseen, yrittäjyyskulttuureihin ja startup-ekosysteemeihin.

Koulutukseltaan hän on tekniikan tohtori, diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri.

 

Ota meihin yhteyttä

Julia Heinonen

Relationship Specialist 010 837 3784 julia.heinonen@aaltoee.fi

Kohti strategisia innovaatioita

Kaikkialla maailmassa edelläkävijäyritykset tavoittelevat kasvua luomalla innovatiivisia liiketoimintamalleja, sijoittautumalla uusille markkinoille ja kehittämällä uusia kumppanuusmalleja. Ne pyrkivät aktiivisesti alansa vaikuttajiksi ja uusien liiketoimintaekosysteemien johtaviksi kehittäjiksi. Globaaleilla markkinoilla myös pienemmät niche-yritykset voivat menestyä innovatiivisilla liiketoimintamalleilla ja syvällisellä asiakaslähtöisyydellä.

Tämä edellyttää strategista innovaatiokykyä, ymmärrystä ja osaamista liiketoimintamallien kehittämiseksi ja uusien arvoverkostojen rakentamiseksi alustatalouden tarpeisiin sekä kykyä johtaa muutosta. Korkean kustannustason länsimaissa innovaatiokyky on elintärkeää liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi ja työpaikkojen säilyttämiseksi.

Palvelullistamisen kehitys jatkuu, ja se muuttaa toimialojen rakenteita. Yritykset ja muut organisaatiot pyrkivät palvelullistamaan liiketoimintojaan, tuotteitaan ja asiakasprosessejaan. Monet tuotelähtöiset yritykset, jotka aiemmin rakensivat palveluja tuotteidensa ympärille, pyrkivät nyt kehittämään tuotteita, jotka ne voivat sisällyttää palveluihinsa. Lopullinen tarjooma tuotetaan usein monimutkaisissa verkostoissa. Perinteisten B2B-palveluntarjoajien on digitaalisessa maailmassa menestyäkseen tehostettava palvelujensa tuotteistamista ja hyödynnettävä asiakkaiden näkemyksiä.

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka