Kaizen Leader
Kuinka johtaa ja fasilitoida Kaizen-työpajoja omassa organisaatiossa
Kaizen-ajattelun omaksuminen ei ainoastaan paranna yksittäisiä prosesseja, vaan myös vahvistaa organisaation kykyä reagoida muutoksiin ja kehittää toimintaansa pitkäjänteisesti. Kaizenin toteuttaminen edellyttää organisaation yhteistä panosta ja sitoutumista parannusprosessiin.
Kaizen-koulutus on suunniteltu tukemaan osallistujia todellisten kehitysprojektien toteutuksessa, mikä varmistaa, että opit voidaan soveltaa suoraan työympäristöön. Koulutuksessa painotetaan onnistuneen Kaizen-tapahtuman järjestämistä, joten erityistä huomiota kiinnitetään yhteistyön ja viestinnän merkitykseen. Lisäksi perehdyt muutoksen johtamiseen, jolloin osaat priorisoida ratkaisuja ja laatia toteutussuunnitelman, joka vie organisaation kohti tavoitetilaa.
Mitä tarkoittaa Kaizen?
Kaizen on japanilainen termi, joka tarkoittaa “muutosta parempaan”. Se keskittyy jatkuvaan parantamiseen kaikilla organisaation tasoilla ja sen tavoitteena on parantaa prosesseja, tuotteita ja palveluita vähitellen, mikä johtaa merkittäviin pitkän aikavälin parannuksiin. Kaizenin hyödyt ovat moninaiset: se lisää tuottavuutta, parantaa laatua, sitouttaa työntekijöitä ja tuo kustannussäästöjä. Kuitenkin sen toteuttaminen voi kohdata haasteita, kuten muutosvastarintaa, ajan ja resurssien tarvetta sekä johdon sitoutumisen puutetta. Kaizenin menestys edellyttääkin koko organisaation yhteistä panosta ja jatkuvaa sitoutumista parannusprosessiin.
Hyödyt
Koulutus tarjoaa käytännön työkaluja ja menetelmiä, joiden avulla parannat yrityksesi tehokkuutta ja prosessien sujuvuutta. Opit tunnistamaan prosessien pullonkaulat ja poistamaan hukan Lean-ajattelun avulla. Koulutus tarjoaa selkeät askeleet jatkuvan kehittämisen tueksi.




Kenelle?
Kaizen-koulutus sopii erityisesti henkilöille, jotka vastaavat organisaationsa tai tiiminsä kehitysprojekteista ja prosessien parantamisesta. Se soveltuu muun muassa prosessipäälliköille, tiiminvetäjille, kehitysjohtajille ja asiantuntijoille, jotka haluavat syventää ymmärrystään Lean-menetelmistä ja oppia käytännön työkaluja jatkuvan parantamisen tukemiseksi.
Sisältö ja aikataulu
Koulutuspäivät koostuvat kouluttajavetoisista luennoista, ryhmätöistä ja harjoituksista. 1. päivänä syvennytään Lean-ajattelun perusteisiin, Kaizen-menetelmään ja nykytilan analysointiin arvovirran kartoituksen ja juurisyyanalyysin avulla. 2. päivänä keskitytään tavoitetilan prosessin määrittämiseen, muutosten priorisointiin ja kehitystoimenpiteiden suunnitteluun, toteutukseen ja mittaamiseen.
Ennen koulutuspäiviä, 24.10.2025, järjestetään verkossa toteutettu intro, jossa käydään läpi koulutuksen tavoitteet ja valmistaudutaan lähivalmennukseen. Intron kesto on noin 2 h.
29.10.2025 klo 9–16 Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki |
30.10.2025 klo 9–16 Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki |
---|---|
Lean-perusteet ja As-Is-analyysi
|
To-be-prosessi ja muutoksen toteutus
|
Kouluttaja

Jarmo Kortelahti
Jarmo Kortelahti (Certified Lean Six Sigma Master Black Belt, Kaizen Leader) on kokenut neuvonantaja, konsultti ja johtaja yli 20 vuoden kokemuksella liikkeenjohdon konsultoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä organisaatioiden sisällä.
Hänen kokemuksensa kattaa erityisesti suurten liiketoiminnan muutosohjelmien, liiketoimintaprosessien ja tuottavuuden parantamisen sekä asiakaskokemuksen kehittämisen saralla. Hänellä on myös yli 10 vuoden kokemus ylimmän johdon tehtävistä suurissa kansainvälisissä yrityksissä (mm. Telia, Nokia, Microsoft). Hän on muutosjohtaja, jolla on vahva asiakas- ja ihmislähtöinen lähestymistapa.
Jarmo erikoistunut digitaaliseen transformaatioon, asiakaskokemuksen ja tuottavuuden parantamiseen sekä kasvun edistämiseen kansainvälisessä ja monikulttuurisessa liiketoimintaympäristössä. Hän on johtanut ja valmentanut yli 100 kehitysprojektia sekä kouluttanut yli 500 esihenkilöä ja työntekijää Euroopassa, Yhdysvalloissa, Keski-Aasiassa ja Kiinassa.