Asiakkaamme

Asiakkaamme

"MQ-koulutus antoi varmuutta laatu- ja muutosjohtamiseen, sekä uusia ideoita jatkuvan parantamisen kulttuurin edistämiseen koko organisaatiossamme.”

Marianna Huhta
Logistiikka- ja laatupäällikkö, Endress+Hauser Oy

Endress+Hauser on mittaus- ja säätöteknologian, palveluiden ja prosessiautomaation ratkaisujen maailmanlaajuinen markkinajohtaja. Vuonna 1953 perustettu sveitsiläinen perheyritys tunnetaan erityisesti ratkaisuista, joiden avulla asiakkaat voivat vähentää ympäristön kuormitusta.

”Endress+Hauser Suomen organisaatio voi paremmin kuin hyvin. Olemme tuplanneet liikevaihtomme viidessä vuodessa ja asiakastyytyväisyystulokset puhuvat puolestaan”, sanoo logistiikka- ja laatupäällikkö Marianna Huhta

Huhta kertoo laatujohtamisen vievän tätä nykyä noin 80 % hänen työajastaan.

”Parasta työssäni on se, että laatufunktiossa pääsee vaikuttamaan niin moneen eri asiaan. Johtoryhmästä käsin pystyn vaikuttamaan yrityksemme johtamiseen, asiakastyytyväisyyteen ja omalta osaltani myös henkilöstömme tyytyväisyyteen. On myös palkitsevaa tehdä töitä yrityksessä, jonka arvot vastaavat omiani. Kestävä kehitys, ystävällisyys, sosiaalinen vastuu, avoin viestintä ja virheistä oppiminen näkyvät vahvasti arjessamme”, Huhta sanoo.

Huhta on saanut syvyyttä laatuosaamiseensa Aalto EE:n MQ – Mastering Quality -laatujohtamisen koulutusohjelmasta:

”Taustani on taloushallinnossa. Vuonna 2017 sain vastuulleni myös laatujohtamisen. Ensi alkuun laatuasioiden hoitaminen oli aika suppea osa työtäni: johdin auditointeja, katsoin että sertifikaatit ovat kunnossa ja laatukansiossa tarvittavat asiat”, hän kuvailee.

”Konsernimme on panostanut viime vuosina todella voimakkaasti laatujohtamisen kehittämiseen. Kun laatujohtaminen alkoi viedä yhä enemmän työaikaani, ryhdyin etsimään koulutusta, jossa voisin syventää osaamistani. Aalto EE:n MQ-ohjelma tuli eteen kuin tilauksesta. Se alkoi juuri oikeaan aikaan ja tarjosi juuri sitä, mitä hain: varmuutta laatu- ja muutosjohtamiseen, sekä uusia ideoita jatkuvan parantamisen kulttuurin edistämiseen koko organisaatiossamme”, Huhta toteaa.

Käytännönläheistä oppia laatujohtamiseen

Huhta kertoo pitäneensä erityisesti siitä, miten hyvin kaikkea MQ-koulutuksessa opittua pystyi peilaamaan oman työyhteisön toimintaan.

”Olen hyvin käytännönläheinen ihminen. Arvostan sitä, kun asiat kerrotaan selkeästi ja annetaan eväät, joilla opittuja asioita voi soveltaa. Kaikki välitehtävät olivat omaan työhön sovellettavia, ja teimme koulutuksen päätteeksi omaan organisaatioon laatujohtamisen kehittämistiekartan”, hän mainitsee.

”Syvennyimme moniin kiinnostaviin laatujohtamisen osa-alueisiin, kuten lean-käytäntöihin ja operational excellence -ajatteluun. Perehdyimme myös palvelumuotoiluun, mikä ei ollut minulle entuudestaan tuttua. Oli mielenkiintoista oppia, miten palvelumuotoilu kytkeytyy laatujohtamiseen”, hän huomauttaa.

Kouluttajat, vierailevat puhujat ja muut osallistujat saavat Huhdalta myös kiitosta.

Pidin siitä, että kaikki aiheet avattiin perinpohjaisesti pienryhmäkeskusteluissa ja ryhmätöiden avulla."

”Aalto EE:n kouluttajat olivat erinomaisia. Kukaan ei tykittänyt teoriaa yliopistokielellä, vaan kaikki puhuivat selkeästi, innostavasti ja täyttä asiaa. Vierailevina puhujina oli myös todella rautaisia ammattilaisia. He kertoivat kiinnostavia esimerkkejä ja toivat mielenkiintoisia uusia näkökulmia laatujohtamiseen”, hän muistelee.

”Pidin siitä, että kaikki aiheet avattiin perinpohjaisesti pienryhmäkeskusteluissa ja ryhmätöiden avulla. Opin paljon paitsi kouluttajilta, myös muilta osallistujilta. Omaksun asioita paljon paremmin, kun pääsen kuulemaan muiden kokemuksista – ja se myös auttaa minua viemään asioita käytäntöön työssäni Endress+Hauserilla”, Huhta painottaa.

Huhta kertoo saaneensa MQ-koulutuksesta myös eväitä itsensä johtamiseen:

”Teimme kaikki itsellemme henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat, ja valitsimme omasta organisaatiosta kollegoita sparraajiksi. En halunnut mitään päänsilittelijöitä, joten pyysin sparraajikseni ihmisiä, jotka sanovat reippaasti suoraan, missä voisin kehittyä. Siinä sai laittaa itsensä hyvin avoimesti alttiiksi kehitysehdotuksille. Kokemus oli todella hyvä ja ehdottomasti hyödyllinen.”

Jatkuva parantaminen on itseisarvo

Huhta korostaa jatkuvan parantamisen kuuluvan Endress+Hauserilla jokaiselle työntekijälle.

MQ-koulutus antoi minulle kattavan näkökulman laatujohtamisen parhaista käytännöistä ja hyödyllisiä työkaluja kestävän muutoksen aikaansaamiseen."

”Totta kai menestyksiä pitää aina juhlia, mutta emme halua koskaan pysähtyä ja tyytyä nykytilaan. Jos ei kehity, jää nopeasti muista jälkeen. Endress+Hauser haluaa markkinajohtajana näyttää muille suuntaa, ja jatkuva parantaminen on meille itseisarvo. Korkea laatu ei ole konsernissamme vain yksittäisten laatuosastojen vastuulla, sen ylläpitäminen on jokaisen työntekijän tehtävä”, Huhta tähdentää.

”Aalto EE:n MQ-koulutus antoi minulle kattavan näkökulman laatujohtamisen parhaista käytännöistä ja hyödyllisiä työkaluja kestävän muutoksen aikaansaamiseen. Näistä opeista on ollut selvää käytännön hyötyä omassa työssäni. Suosittelen mielelläni koulutusta muillekin”, Huhta sanoo.

”Koulutuksen aikana saa myös loistavan yhteistyöverkoston – ja koulutuksen päätteeksi voi liittyä MQ-klubiin, jonka myötä verkosto laajenee kattamaan ihmiset, jotka ovat vuosien varrella osallistuneet MQ-koulutukseen. Lähdin ilman muuta MQ-klubin toimintaan mukaan. On aina innostavaa kuulla muiden kokemuksista ja saada hyödyllisiä ideoita oman työyhteisön ulkopuolelta”, hän toteaa.

Kiinnostuitko? Lue lisää Mastering Quality - MQ -ohjelmasta