Asiakkaamme

Asiakkaamme

"Koulutusohjelman aikana pääsee yhdellä isolla harppauksella sisään alan uusimpaan kehitykseen.”

Nina Liljeqvist
Markkinointipäällikkö, Helsingin Satama

Helsingin Satama lienee yksi Suomen vanhimpia työpaikkoja. Vuonna 1550 perustettu, Helsingin kaupungin omistama satama on saanut vuosien varrella lukuisia tunnustuksia esimerkiksi infrastruktuurin rakentamisen ansioista. Helsingin Sataman markkinointipäällikkö Nina Liljeqvist kävi hiljattain Aalto PRO:n Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutusohjelman. 

”Selkeät asiakasryhmät ja pitkät sopimuskaudet ovat alallamme tyypillisiä. Silti markkinoinnissa on oltava ajan hermolla. On selvää, että asiointi muuttuu yhä digitaalisemmaksi. Varustamoalan päättäjäkunta on nuorentunut, minkä myötä myös meidän keinomme olla yhteydessä asiakkaisiimme ja välittää ydinsanomaamme muuttuu”, Liljeqvist kertoo. 

”Markkinoinnissa on pystyttävä joustavasti hyödyntämään monia kanavia. Digitaalisuus on myös yhä tärkeämpi osa asiakkaille tuottamiamme palveluita. Digitaalisia kehitysaskelia matkustajapuolella on esimerkiksi pysäköinnin ennakkovarausmahdollisuus, ja rahtipuolella Vuosaari Harbour Today -tilannekuvasivu”, hän jatkaa. 

Liljeqvist haki Digiajan markkinoinnin johtaminen -ohjelmasta ennen kaikkea päivitystä osaamiseensa. 

”Oli oikea hetki tuoreuttaa tietopääomaani ja kartuttaa uutta ammattitaitoa. Tiimistäni oli eläköitymisen vuoksi katoamassa yksi käsipari. Halusin virkistää ajatteluani ja valmiuttamme käyttää monipuolisemmin digitaalisen markkinoinnin keinoja niin pitkien asiakassuhteidemme ylläpitoon kuin uusasiakashankintaan”, hän sanoo. 

Monipuolinen sisältö oli täyttä asiaa

Liljeqvist kuvailee koulutusohjelmaa hyödylliseksi ja virkistäväksi kokemukseksi. 

”Koulutus oli todella hyvin järjestetty ja kiinnostavasti toteutettu. Jokaisena opiskelupäivänä tuli todella tiiviisti asiaa. Kotiin palattuani illalla vielä virisi uusia ideoita siitä, miten ohjelmasta ammennettuja oppeja voitaisiin viedä meillä Helsingin Sataman markkinoinnissa eteenpäin”, hän toteaa. 

”Oman liiketoimintacanvaksen työstäminen liiketoiminnan ja markkinoinnin tavoitteista, ratkaisuista ja mittareista jäi mieleeni erityisen hyödyllisenä harjoituksena. Markkinoinnin monipuoliset keinovalikoimat ostopolun varrella oli myös todella mielenkiintoinen aihe. Koulutus sai minut myös pohtimaan kanavastrategiaamme, ja segmentoinnin terävöittämistä käsitellyt opintojakso kirkasti ajatuksiani. Alalla kuin alalla on taatusti hyödyllistä tehdä aika ajoin segmentoinnin siivousta”, hän huomauttaa. 

Ammensin ohjelmasta ideoita, joita voimme mahdollisesti hyödyntää tulevina vuosina kehittämisohjelmamme markkinoinnissa.”

”Koulutuksen lopuksi oli kirsikkana kakun päällä todella hyvä ja inspiroiva osuus markkinoinnin johtamisesta. Meillä on juuri käynnistynyt merkittävä sataman kehittämisohjelma, jonka aikana esimerkiksi Tallinnan liikenne keskitetään Länsisatamaan ja Tukholman liikenne Katajanokalle. Ammensin Aalto PRO:n ohjelmasta ideoita, joita voimme mahdollisesti hyödyntää tulevina vuosina kehittämisohjelmamme markkinoinnissa”, hän lisää. 

Syvällistä tietoa asiantuntevassa ohjauksessa

Liljeqvist osallistui hybridimallilla toteutettuun koulutusohjelmaan liki kokonaan paikan päällä. 

”Kouluttajat olivat todella ammattitaitoisia ja hybridiopetus oli järjestetty hienosti. Osallistuin kuitenkin melkein koko ohjelman ajan lähiopetukseen, sillä paikan päällä opiskelussa on kiistattomat etunsa: tyylikkäät, opiskeluun inspiroivat tilat, aivan huikeat taukotarjoilut ja syvempi verkostoituminen kahvitauoilla”, hän luettelee. 

”Vuorovaikutus toimi hybridimallilla oikein hyvin. Meillä oli mainio porukka. Yksi ohjelman isoja anteja oli vertaistuki ja muiden osallistujien mielenkiintoiset näkökulmat. Vaikka tulimme hyvinkin erilaisilta aloilta, on meillä markkinointi-ihmisillä samankaltaisia tavoitteita, haasteita ja kipupisteitä. Tästä lähtökohdasta syntyi hedelmällistä dialogia, josta sain paljon ajatuksia omaan työhöni”, hän pohtii.  

Liljeqvist sanoo suosittelevansa lämpimästi koulutusohjelmaa muille. 

Koulutusohjelman aikana pääsee yhdellä isolla harppauksella sisään alan uusimpaan kehitykseen."

”Seuraan aktiivisesti erilaisia myynnin ja markkinoinnin webinaareja pysyäkseni kiinni alan kehityksessä. Hyödyllistähän sekin on, mutta siitä saa kuitenkin vain pintaraapaisun verrattuna tällaiseen koko syksyn kestävään koulutukseen, jossa systemaattisesti pureudutaan uusimpaan tietoon”, hän tähdentää. 

”Koulutusohjelman aikana pääsee yhdellä isolla harppauksella sisään alan uusimpaan kehitykseen. Jos haluat oppia viimeisimmistä markkinoinnin suuntauksista, kuulla kiehtovia esimerkkejä ympäri maailmaa, saada hyödyllisiä työkaluja ja luoda uutta verkostoa, niin kannattaa ehdottomasti nopeasti ilmoittautua seuraavaan ohjelmaan”, hän kannustaa.

Digiajan markkinoinnin johtaminen -ohjelma