"Design-alan yritykset tarvitsisivat kasvun ja kansainvälistymisen tueksi tismalleen niitä oppeja, joita Aalto MBA -ohjelma tarjoaa.”

Suvi-Elina Enqvist
Global Project Lead, Marimekko

Marimekolla luovan brändimarkkinoinnin parissa työskentelevän Global Project Lead Suvi-Elina Enqvist on tehnyt koko uransa töitä suomalaisen ja pohjoismaisen muodin ja muotoilun piirissä.

”Kattoteemana kaikessa tekemisessäni on ollut designin kaupallistaminen ja vienninedistäminen. Marimekolla vastuullani ovat esimerkiksi brändiyhteistyöt, kestävän kehityksen hankkeet ja kuluttajarajapinnan kanssa viestiminen”, Enqvist kertoo.

Enqvist valmistui keväällä 2020 Aalto EE:n MBA-ohjelmasta. Päätös lähteä opiskelemaan oli hautunut pitkään.

”Palasin Suomeen kymmenisen vuotta sitten asuttuani pitkään Ranskassa ja Yhdysvalloissa. MBA oli mielessäni jo tuolloin, sillä toivoin lisäoppia rahoituksesta ja työkaluja yrityksen kasvuun ja kansainvälistymiseen. Halusin kuitenkin varmistaa, että minulla olisi riittävästi kokemusta ja uraa jo takanani, jotta saisin ohjelmasta mahdollisimman paljon irti”, Enqvist taustoittaa.

”Aloitin lopulta Aalto EE:n MBA-ohjelmassa 2018. Aika ei silloinkaan tuntunut aivan otolliselta, sillä minulla oli kolmivuotias lapsi ja kiinnostava työ. Pohdin, kuinka saisin ajan riittämään uralle, opinnoille ja perheelleni. Kaikki kuitenkin järjestyi, jopa yllättävän helposti. Sain Aalto EE:ltä paljon tukea ja erinomaisia neuvoja ajankäyttöön ja priorisointiin”, Enqvist sanoo.

MBA-ohjelmasta ammentamiaan oppeja Enqvist kertoo hyödyntävänsä nyt töissään päivittäin.

”Rahoitus, muutosjohtaminen, strategia ja markkinointi olivat lempiaineitani opintojen aikana. Ne olivat todella antoisia opintokokonaisuuksia – ja niistä on ollut minulle myös eniten hyötyä töissä”, hän korostaa.

Minulla on nyt erinomaisia työkaluja, joiden avulla viedä asioita oikealla tavalla eteenpäin organisaatiomme sisällä."

”Esimerkiksi viestintä Marimekon johtoryhmän kanssa on minulle nyt paljon helpompaa. Ymmärrän rahoitusta – ja minulla on erinomaisia työkaluja, joiden avulla viedä asioita oikealla tavalla eteenpäin organisaatiomme sisällä”, Enqvist toteaa.

Enqvist kuvailee opiskelua positiiviseksi kokemukseksi.

”Sukellus akateemiseen lähestymistapaan oli äärimmäisen antoisaa. Monipuolisissa moduuleissa sai syvällistä oppia ja huolella valitut, ajassa kiinni olevat puhujat avasivat eri aihepiirejä erinomaisesti”, hän muistelee.

”MBA antoi valtavan paljon. Liiketoimintaymmärrykseni luonnollisesti syveni merkittävästi, mutta ohjelman aikana monet muutkin taidot kehittyvät. Minusta tuli esimerkiksi parempi kirjoittaja, sillä opintojen aikana tuotetaan paljon tekstiä englanniksi. Lisäksi Personal and Professional Development Process haastoi minua kehittymään ihmisenä”, Enqvist jatkaa.

MBA-opintojen lopuksi toteutettavasta bisnesprojektista Enqvistillä on paljon hyvää sanottavaa.

”Projektiryhmämme selvitti design-alan keinoja merkittävän kansainvälisen kasvuloikan tekemiseksi kilpaillulla globaalilla markkinalla. Kvantitatiivista ja kvalitatiivista tietoa soveltaessamme pystyimme luontevasti hyödyntämään kaikkea kahden vuoden aikana oppimaamme. Projektin toteuttaminen oli rankkaa, mutta todella mielenkiintoista ja opettavaista”, Enqvist pohtii.

Enqvist kertoo MBA-ohjelman vastanneen hyvin hänen odotuksiaan.

Aalto MBA on erinomainen näköalapaikka suomalaiseen liike-elämään. Opintojen aikana pääsin tutustumaan moniin kiinnostaviin ihmisiin elinkeinoelämän huipulta ja kansainvälinen osallistujajoukko rikastutti opiskelukokemusta, sillä opimme paljon myös toinen toisiltamme”, hän tähdentää.

Kansainvälinen osallistujajoukko rikastutti opiskelukokemusta, sillä opimme paljon myös toinen toisiltamme."

”Opinnoissa olin positiivisella tavalla koko ajan oman mukavuusalueeni ulkopuolella. Huomasin nopeasti menestymisen olevan kiinni omasta asenteestani, sekä kyvystäni muuttaa itseäni ja piintyneitä ajattelutapojani”, hän lisää.

Enqvist sanoo suosittelevansa mielellään Aalto EE:n MBA-ohjelmaa.

”Olen monesti jälkeenpäin hiljaa mielessäni kiittänyt itseäni siitä, että hyvä kun uskalsin lähteä. Jälkikäteen ajateltuna ajankohta oli juuri oikea”, hän huomauttaa.

”Toivoisin näkeväni tulevaisuudessa paljon enemmän luovan alan osaajia osallistujien joukossa. Design-alan yritykset tarvitsisivat kasvun ja kansainvälistymisen tueksi tismalleen niitä oppeja, joita Aalto MBA -ohjelma tarjoaa”, Enqvist painottaa.

Aalto MBA