Asiakaskokemuksia

"Uusimmalla strategiakierroksella huomasin selkeästi, kuinka paljon oppeja pystyin ammentamaan hiljattain käymästäni Autoalan JOKO -valmennusohjelmasta.”

Marko Pursiainen
Myynti- ja markkinointipäällikkö, Continental Rengas Oy

Myynti- ja markkinointipäällikkö Marko Pursiainen on työskennellyt autoalalla koko uransa. Viimeiset viisi vuotta hän on ollut töissä Continental Rengas Oy:ssä. Hän kertoo ajan kuluneen vauhdilla työntäytteisessä ja hauskassa työympäristössä.

Pursiaisen työnantaja on Euroopan johtava autonvalmistajien rengastoimittaja: joka kolmas Euroopassa valmistettu auto lähtee tehtaalta Continentalin renkailla. Suomalaiskuluttajille yritys on tuttu myös sen vähittäiskauppaketju Rengasmarketista.

”Olen aika utelias luonne ja innostun uusista asioista. Halusin päivittää osaamistani ja nähdä millaisia työkaluja alallamme on tarjolla. Kuulin Autoalan JOKO -valmennusohjelmasta hyvää niin kollegoilta kuin Autoalan Keskusliitostakin, ja päätin lähteä katsomaan, mitä kaikkea voisin oppia”, Pursiainen taustoittaa.

”Autoalan JOKO osoittautui hyvin positiiviseksi kokemukseksi. Se oli erittäin hyvin rakennettu valmennusohjelma”, Pursiainen muistelee.

Ryhmämme oli poikkeuksellisen hyvä. Ryhmässämme vallitsi hyvä luottamus ja avoin ilmapiiri.”

Ohjelman kouluttajia Pursiainen kiittää mukaansatempaaviksi ja asiansa osaaviksi ammattilaisiksi, jotka toivat valmennukseen esimerkkien ja harjoitusten avulla paljon konkretiaa. Erityiskiitosta saavat myös ryhmäläiset, jotka edustivat monipuolisesti autoalaa ja sen sidosryhmiä ja avasivat kiinnostavia näkökantoja autoalaan monesta eri suunnasta.

”Ryhmämme oli poikkeuksellisen hyvä. Tartuimme porukalla innokkaasti kouluttajien avaamiin aiheisiin ja kävimme mainioita keskusteluja. Kaikkien näkemykset otettiin huomioon ja ryhmässämme vallitsi hyvä luottamus ja avoin ilmapiiri”, Pursiainen sanoo.

Pursiainen odotti saavansa erityisesti uutta tietoa johtajuudesta, mutta kertoo valmennusohjelman antaneen paljon enemmän.

”Opin toki paljon johtajuudesta, mutta sain myös uutta ajateltavaa esimerkiksi liittyen digitalisaatioon, palvelumuotoiluun ja muutosnopeuteen. Ohjelman sisältö oli todella kattava, se haastoi miettimään autoalan toimintaa laajasti”, hän kertoo.

Uusia ideoita töihin Pursiainen kertoo saaneensa ennen kaikkea liittyen liiketoimintamallien muutostarpeisiin ja strategiseen ajatteluun.

”Olemme juuri tarkentaneet Continental Renkaan strategiaa. Olen ollut mukana päivittämässä strategiaa useasti ennenkin ja tällä uusimmalla strategiakierroksella huomasin selkeästi, kuinka paljon oppeja pystyin ammentamaan hiljattain käymästäni Autoalan JOKO -valmennusohjelmasta”, hän kuvailee.

Opin toki paljon johtajuudesta, mutta sain myös uutta ajateltavaa esimerkiksi liittyen digitalisaatioon, palvelumuotoiluun ja muutosnopeuteen."

Seuraavaksi Pursiainen suunnittelee vievänsä käytäntöön palvelumuotoiluoppeja.

”Palvelumuotoilu tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia vähittäiskauppaketjullemme Rengasmarketille. Suunnittelemme vasta seuraavia askelia, mutta uskon että saamme tästä lähestymistavasta merkittävästi hyötyä tulevaisuudessa”, hän pohtii.

Pursiainen tähdentää oman työpanoksen vaikuttavan selvästi opinnoista saatavaan hyötyyn.

”Ohjelma antaa juuri sen verran kuin itse siihen panostat. Kun oikeasti antautuu opintojen vietäväksi, niin valmennuksesta saa paljon arvokasta oppia”, kertoo Pursiainen.

”Opiskellessa huomasi taas, kuinka tärkeää on päivittää omia tietojaan. Autoala kehittyy huimaa tahtia, mikä tekee työstä todella mielekästä. Vauhdissa mukana pysyäkseen on kuitenkin koko ajan tärkeämpää pitää omasta ammattitaidostaan huolta”, hän lisää.

Pursiainen kertoo suosittelevansa Autoalan JOKO -valmennusohjelmaa mielellään kaikille autoalan ja sen sidosryhmien edustajille, jotka aidosti haluavat kehittää itseään.

Opiskellessa huomasi taas, kuinka tärkeää on päivittää omia tietojaan."

”Autoalan JOKO on hyödyllinen valmennusohjelma. Se kannattaa ehdottomasti käydä, jos on kiinnostunut asiakaskokemuksen kehittämisestä, johtajuuden työkalujen päivittämisestä ja markkinamuutoksista”, Pursiainen korostaa.

”Suosittelen Autoalan JOKO -valmennusohjelmaa lämpimästi ammattilaisille, jolla on jo jonkin verran työkokemusta takana. Olen itse ollut alalla sen verran kauan, että iso osa ryhmäläisistä oli minulle jo entuudestaan tuttuja, mutta hiukan nuoremmille ohjelma tarjoaa varmasti myös erinomaisen verkostoitumismahdollisuuden”, hän vinkkaa.

Autoalan JOKO