"Global Leader -ohjelma sai minut innostumaan työstäni entistä enemmän.”

Nina Kinnunen
Vastuullisuus-, brändi- ja markkinointijohtaja, Kekkilä-BVB

Kekkilä-BVB:n vastuullisuus-, brändi- ja markkinointijohtaja Nina Kinnusella on laaja tehtävänkuva. Vastuullisuuden, viestinnän ja brändien johtamisen ohella hän vastaa myös kaikista asiakasrajapinnan digitaalisista kehityshankkeista yhdessä tiiminsä kanssa.

”Kekkilä on Suomessa kaikille tuttu brändi. Meidät tunnetaan laadukkaista lannoitteista, kasvualustoista ja katteista, joita myydään niin kotipuutarhureille, ammattiviljelijöille kuin viherrakentajille”, Kinnunen kertoo.

”Vuonna 2019 meistä tuli Kekkilä-BVB, kun suomalainen Kekkilä ja hollantilainen BVB Substrates yhdistyivät. Yhdessä olemme Euroopan johtava puutarha-alan toimija ja meillä on asiakkaita yli 100 maassa”, hän taustoittaa.

Vuonna 2020 Kinnunen päätti osallistua Aalto EE:n Global Leader -ohjelmaan.

”Halusin virkistää osaamistani ja varmistaa olevani aallon harjalla Kekkilä-BVB:n keskeisillä kehitysalueilla”, Kinnunen sanoo.

”Verkottuminen, vertaistuki ja sparrailu muiden osallistujien kanssa olivat myös toivelistallani. Minulle Aalto EE oli helppo valinta. Se on vahva brändi, joka tunnetaan ensiluokkaisista johdon koulutusohjelmista”, hän lisää.

Hyviä keskusteluja luokassa ja verkossa

Keskustelut muiden osallistujien kanssa olivat Kinnusen mukaan antoisia niin kasvokkain kuin etäopetuksen aikana.

”Parhaat keskustelut käytiin kasvokkain, mutta etäopetuksessakin oli etunsa. Esimerkiksi Financial Decision-Making -moduuliin osallistuin etänä omasta takkahuoneestani, ja professorimme Khaled Soufani Cambridgen yliopistosta opetti meitä niin ikään kotoaan käsin. Rennossa ympäristössä kysymysten esittäminen ja vuorovaikutus oli jopa helpompaa kuin luokkahuoneessa”, Kinnunen pohtii.

Oppiminen oli kiehtovaa ja nopeaa, koska kaikki aiheet liittyivät niin läheisesti omaan työhöni."

”Jok’ikisesta keskustelusta sai arvokkaita näkemyksiä – käytiinpä ne luokkahuoneessa tai verkossa. Kaikilla osallistujilla oli hyvin vahva työkokemus ja ryhmässämme oli luottamuksellinen ilmapiiri. Vaihdoimme tarinoita onnistumisista ja epäonnistumisista, ja ammensin muiden kokemuksista paljon uusia ideoita”, hän muistelee.

Kinnunen kuvailee ohjelman sisältöä monipuoliseksi ja kiinnostavaksi.

”Jokainen moduuli oli palkitseva ja tarjosi aitoa oivaltamisen iloa. Oppiminen oli kiehtovaa ja nopeaa, koska kaikki aiheet liittyivät niin läheisesti omaan työhöni. Oli hauska huomata, että vanhakin koira voi oppia uusia temppuja”, hän naurahtaa.

”Professorit olivat loistavia ja oppimateriaali relevanttia ja ajankohtaista. Koska suurin osa aiheista oli minulle entuudestaan hyvin tuttuja, en ollut ajatellut oppivani paljoa uutta vaan pikemminkin päivittäväni tietojani. Olin iloisesti yllättynyt siitä, kuinka monta täysin uutta oivallusta sain”, hän huomauttaa.

Kinnunen oli erityisen tyytyväinen valinnaiseen Strategic Foresight -moduuliin.

”Se antoi minulle konkreettisia työkaluja ja malleja innovaatioiden edistämiseen Kekkilä-BVB:ssä. Professori Eeva Vilkkumaan työpaja oli huikea kokemus. Hän käytti kiehtovaa matemaattista mallinnusta ennustaakseen tulevaisuutta. En olisi ikinä arvannut, että lauantain käyttäminen opiskeluun voisi olla niin virkistävää”, hän tähdentää.

Kattava, monialainen paketti

Osallistujat reflektoivat oppimaansa jokaisen opintojakson jälkeen erilaisilla harjoituksilla.

”Tehtävät olivat yllättävän hauskoja. Kaikki tehtävänannot mahdollistivat asioiden linkittämisen suoraan omaan organisaatioon, mikä auttoi viemään opittuja asioita käytäntöön töissä”, hän toteaa.

”Meillä oli koulutuksen aikana strategiatyö käynnissä Kekkilä-BVB:ssä. Ohjelman ansiosta pystyin tuomaan keskusteluihimme monia uusia katsantokantoja, jotka olivat hyvää polttoainetta strategiatyöhömme”, hän jatkaa.

Kaikki tehtävänannot mahdollistivat asioiden linkittämisen suoraan omaan organisaatioon."

Kinnunen korostaa saaneensa ohjelmasta kattavaa näkemystä monista ajankohtaisista aiheista. Hän käyttää digitalisaatiota esimerkkinä.

”Strategic Marketing -moduulissa perehdyimme muutoksiin, jotka digitalisaatio on tuonut markkinointiin. Leading Change -jaksolla sukelsimme syvemmälle siihen, miten maailmaa on muuttumassa ja kuinka voimme varmistaa oman organisaatiomme olevan osa muutosta. Lopuksi valinnaisessa Strategic Foresight -moduulissa tutkimme mitä kaikkea digitaalinen murros saattaa merkitä tulevaisuudessa”, hän kuvailee.

”Kokonaisuus muodosti kattavan, monialaisen paketin, joka toi tärkeää perspektiiviä digitalisaatioon ja digitaaliseen murrokseen”, hän lisää.

Kinnunen kertoo suosittelevansa mielellään Global Leader -ohjelmaa.

”Global Leader oli niin hieno kokemus, että harkitsen vakavasti opintojen jatkamista Aalto EMBA -ohjelmassa. Nälkä kasvaa syödessä”, hän korostaa.

”Ohjelma ilahdutti ylittämällä odotukseni ja suosittelen lämpimästi osallistumista. Global Leader antoi minulle valtavasti uutta energiaa ja se sai minut innostumaan työstäni entistä enemmän”, hän sanoo.

Global Leader