Haku / ilmoittautuminen

Toteutusmuoto

Toistuvuus

Paikka

Kieli

Laajuus

Markkinoinnin johtaminen

Johda tehokasta ja tuloksellista markkinointia

Uudistettu markkinoinnin johtamisen ohjelma koostuu neljästä 1,5 päivän mittaisesta jaksosta. Voit myös halutessasi osallistua ohjelman itsenäisille jaksoille.

Liiketoiminnan strategisena kumppanina markkinoinnin tehtävä on olla liiketoiminnan kasvumoottori. Ohjelmassa saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnista sekä sen johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä. Sisällön ytimessä ovat asiakaslähtöisyys ja markkinoinnin teknologiat. Miten johtaa markkinointia tiedolla? Miten markkinointi voi vastata asiakkaiden yhä yksilöllisempiin toiveisiin ja samaan aikaan ratkaista kriittiset kestävyyskysymykset? Miten hyödyntää jatkuvasti kehittyvä tekoäly markkinoinnin moniin tarpeisiin? Ohjelman opein päivität toimintamallit ja työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen markkinointiin. Lisäksi kasvat johtajana ja opit kehittämään yhteistyötä sekä myynnin että kumppanuuksien kanssa.

Lataa esite  Ilmoittaudu

Hyödyt

Strategia ja käytäntö kohtaavat: pääset alan uusimman akateemisen tutkimustiedon sekä bisnesmaailman tuoreimman käytännön osaamisen äärelle. Saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnin johtamisen menestystekijöistä. Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi. Vertaisoppiminen tukee ajatusten ja osaamisen vaihtoa yli toimialarajojen.

Hankit konkreettisia työkaluja asiakaskokemuksen kehittämiseen ja tehokkaampaan vaikuttamiseen koko asiakaspolun ajan.
Opit johtamaan markkinoinnin tavoitteet liiketoiminnan tavoitteista sekä rakentamaan tasapainoisen markkinoinnin mittariston.
Ymmärrät, miten tiedolla johdettu markkinointi tulee suunnitella hyödyntäen tekoälyä ja tehokkaita työnkulkuja.
Otat parhaan hyödyn analytiikasta ja raportoinnista.
Omaksut työkalut hyvän tarinan tunnistamiseen ja brändin johtamiseen sisällön kautta.
Löydät välineet johtaa voittavaa tiimiä sekä yhteispeliä myynnin ja kumppanuuksien kanssa.

Kenelle?

Markkinoinnin johtajille ja päälliköille, jotka haluavat kasvattaa markkinoinnin johtamisen strategista osaamistaan sekä päivittää tietonsa liittyen käytännön tekemiseen.   

Koulutus sopii henkilöille, jotka haluavat oppia rakentamaan markkinoinnin kokonaisuutta asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Markkinoinnin johtamista käsitellään strategisesta ja taktisesta näkökulmasta. Ohjelma sopii myös myynti- ja viestintäpäälliköille sekä asiantuntijoille, jotka suuntautuvat markkinoinnin johtamisen tehtäviin.  

Sisältö ja aikataulu

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö.

Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi.

Rakenne

  • Orientoiva materiaali ennen tapaamisia
  • Neljä 1,5 päivän lähiopetusjaksoa, yhteensä 6 päivää.

Voit myös halutessasi osallistua ohjelman yksittäisille jaksoille:

  • Jakso 2: Tiedolla johdettu markkinointi ja tekoäly 
  • Jakso 4: Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen 

Koulutusjaksot

Kouluttajat

Juho-Petteri Huhtala

Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijana ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Hänen tutkimus- ja asiantuntemusalueitaan ovat innovaatiot, liiketoimintamallien kehittäminen, keinoäly markkinoinnissa, asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen, strateginen markkinointi ja markkinatutkimus.

Juho-Petteri Huhtala on ollut tutkijan roolissa mukana useissa eri tutkimushankkeissa - mm. StratMark ja NextMedia. Viimeisten vuosien aikana hän on keskittynyt tutkimuksessaan mm. liiketoimintamallien evoluutioon matuureilla toimialoilla (esim. media- ja telekommunikaatioalat). Parhaillaan Huhtala työskentelee TEKESin rahoittamassa laajassa tutkimushankkeessa, joka käsittelee keinoälyä markkinoinnissa sekä useissa pienemmissä, yrityskohtaisissa tutkimusprojekteissa liittyen palvelumuotoiluun.

Huhtala on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksella innovaatioiden johtamisesta.

Ira Lange

Ira Y. Langen erityisosaamisalueena ovat työyhteisön ihmissuhteet ja tekijät, jotka vaikuttavat johdon ja asiantuntijoiden käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.

Langen valmennusteemoina ovat johtajuus ja johtamisen käytännöt, tehokas ja toimiva tiimi sekä luottamuksen rakentaminen organisaatiossa. Viime vuosina hän on myös valmentanut haasteellisessa tilanteessa olevia johtoryhmiä toimimaan paremmin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Lange on kiinnostunut tarkastelemaan työyhteisöjen kognitiota, tunteita ja suorituskykyä ammatillisessa kontekstissa. Johtamisen kehittämisen rinnalla hän kouluttaa myös myyntiä ja asiakkuuksien johtamista pohjautuen hänen aikaisempaan kokemukseensa myynnin johtajana ja konsulttina. Valmennusten tukena hän tekee erilaisia arviointeja, tutkimuksia ja kyselyitä ja hän voi liittää kehittämisohjelmaan myös henkilökohtaisen coaching-osuuden.

Lange on valmentaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Q.motion Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus myynnin ja johtamisen asiantuntija-, kouluttaja- ja johtotehtävistä: Aspectum Consulting, Amos Partners, Bon Pankkiiriliike, AON Corporation.

Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lange on myös sertifioitu Business Coach ja tiimin rakentaja, TM. 

Jonna Muurinen

Jonna Muurinen on Kuulu Oy perustaja ja toimitusjohtaja. Koulutukseltaan Jonna Muurinen on kansainvälisen yritysviestinnän maisteri. Lisäksi hän on suorittanut digitaalisen markkinoinnin, brändäyksen ja palvelumuotoilun erikoistumisopinnot.

Jonna Muurisella on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on vetänyt lähes tuhat digimarkkinoinnin ja -viestinnän koulutusta ja työpajaa. Erityisesti digimarkkinoinnin strategiatyöpajat, digitaalinen palvelumuotoilu sekä markkinoinnin ja myynnin yhdistävä tekeminen ovat lähellä Jonnan sydäntä. Viime vuosina Muurinen on syventynyt erityisesti tekoälyn kattavaan hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Antti Vassinen

KTT Antti Vassinen on strategisen markkinoinnin ja markkinoinnin vaikuttavuuden johtamisen asiantuntija. Antti Vassisen osaaminen rakentuu akateemisen tutkimuksen ja opetuskokemuksen ohella laajan markkinoinnin käytännön johtamiskokemuksen päälle.
 

Antin erikoisalaa ovat markkinoinnin mittaaminen, tulokset ja liiketoimintavastuu. Yli kaksikymmentä vuotta kattaneen digitaalisen viestinnän ja tiedolla johdetun markkinoinnin uran varrella Vassinen on toteuttanut satoja strategia- ja kehityshankkeita niin teknologia- kuin liiketoimintarooleissa. Näiden lomassa merkittävää kokemusta on kertynyt myös niin liikkeenjohdon kuin eri osa-alueiden spesialistien kouluttamisesta. KTT Vassinen on väitellyt 2012 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta strategisesta markkinoinnista ja suorittanut DI-tutkinnon Aalto-yliopiston tuotantotalouden koulutusohjelmassa.

Kustannukset ja ilmoittautuminen

Aloitusajankohta

6.10.2025

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman itsenäiset opintojaksot

Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:

Tutustu myös näihin ohjelmiimme

Joustava aloitus, voidaan suorittaa 12–24 kuukaudessa.

Joustava aloitus, voidaan suorittaa 6–9 kuukaudessa.

8.10.2025–6.2.2026

26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

20.3. ja 25.–26.3.2026 (EN)

Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Luettavaa aiheesta