Markkinoinnin johtaminen
Johda tehokasta ja tuloksellista markkinointia
Uudistettu markkinoinnin johtamisen ohjelma koostuu neljästä 1,5 päivän mittaisesta jaksosta. Voit myös halutessasi osallistua ohjelman itsenäisille jaksoille.
Liiketoiminnan strategisena kumppanina markkinoinnin tehtävä on olla liiketoiminnan kasvumoottori. Ohjelmassa saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnista sekä sen johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä. Sisällön ytimessä ovat asiakaslähtöisyys ja markkinoinnin teknologiat. Miten johtaa markkinointia tiedolla? Miten markkinointi voi vastata asiakkaiden yhä yksilöllisempiin toiveisiin ja samaan aikaan ratkaista kriittiset kestävyyskysymykset? Miten hyödyntää jatkuvasti kehittyvä tekoäly markkinoinnin moniin tarpeisiin? Ohjelman opein päivität toimintamallit ja työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen markkinointiin. Lisäksi kasvat johtajana ja opit kehittämään yhteistyötä sekä myynnin että kumppanuuksien kanssa.
Hyödyt
Strategia ja käytäntö kohtaavat: pääset alan uusimman akateemisen tutkimustiedon sekä bisnesmaailman tuoreimman käytännön osaamisen äärelle. Saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnin johtamisen menestystekijöistä. Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi. Vertaisoppiminen tukee ajatusten ja osaamisen vaihtoa yli toimialarajojen.






Kenelle?
Markkinoinnin johtajille ja päälliköille, jotka haluavat kasvattaa markkinoinnin johtamisen strategista osaamistaan sekä päivittää tietonsa liittyen käytännön tekemiseen.
Koulutus sopii henkilöille, jotka haluavat oppia rakentamaan markkinoinnin kokonaisuutta asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Markkinoinnin johtamista käsitellään strategisesta ja taktisesta näkökulmasta. Ohjelma sopii myös myynti- ja viestintäpäälliköille sekä asiantuntijoille, jotka suuntautuvat markkinoinnin johtamisen tehtäviin.
Sisältö ja aikataulu
Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö.
Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi.
Rakenne
- Orientoiva materiaali ennen tapaamisia
- Neljä 1,5 päivän lähiopetusjaksoa, yhteensä 6 päivää.
Voit myös halutessasi osallistua ohjelman yksittäisille jaksoille:
- Jakso 2: Tiedolla johdettu markkinointi ja tekoäly
- Jakso 4: Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen
Koulutusjaksot
Kouluttajat

Juho-Petteri Huhtala
Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijana ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Hänen tutkimus- ja asiantuntemusalueitaan ovat innovaatiot, liiketoimintamallien kehittäminen, keinoäly markkinoinnissa, asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen, strateginen markkinointi ja markkinatutkimus.
Juho-Petteri Huhtala on ollut tutkijan roolissa mukana useissa eri tutkimushankkeissa - mm. StratMark ja NextMedia. Viimeisten vuosien aikana hän on keskittynyt tutkimuksessaan mm. liiketoimintamallien evoluutioon matuureilla toimialoilla (esim. media- ja telekommunikaatioalat). Parhaillaan Huhtala työskentelee TEKESin rahoittamassa laajassa tutkimushankkeessa, joka käsittelee keinoälyä markkinoinnissa sekä useissa pienemmissä, yrityskohtaisissa tutkimusprojekteissa liittyen palvelumuotoiluun.
Huhtala on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksella innovaatioiden johtamisesta.

Ira Lange
Ira Y. Langen erityisosaamisalueena ovat työyhteisön ihmissuhteet ja tekijät, jotka vaikuttavat johdon ja asiantuntijoiden käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.
Langen valmennusteemoina ovat johtajuus ja johtamisen käytännöt, tehokas ja toimiva tiimi sekä luottamuksen rakentaminen organisaatiossa. Viime vuosina hän on myös valmentanut haasteellisessa tilanteessa olevia johtoryhmiä toimimaan paremmin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Lange on kiinnostunut tarkastelemaan työyhteisöjen kognitiota, tunteita ja suorituskykyä ammatillisessa kontekstissa. Johtamisen kehittämisen rinnalla hän kouluttaa myös myyntiä ja asiakkuuksien johtamista pohjautuen hänen aikaisempaan kokemukseensa myynnin johtajana ja konsulttina. Valmennusten tukena hän tekee erilaisia arviointeja, tutkimuksia ja kyselyitä ja hän voi liittää kehittämisohjelmaan myös henkilökohtaisen coaching-osuuden.
Lange on valmentaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Q.motion Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus myynnin ja johtamisen asiantuntija-, kouluttaja- ja johtotehtävistä: Aspectum Consulting, Amos Partners, Bon Pankkiiriliike, AON Corporation.
Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lange on myös sertifioitu Business Coach ja tiimin rakentaja, TM.
Jonna Muurinen
Jonna Muurinen on Kuulu Oy perustaja ja toimitusjohtaja. Koulutukseltaan Jonna Muurinen on kansainvälisen yritysviestinnän maisteri. Lisäksi hän on suorittanut digitaalisen markkinoinnin, brändäyksen ja palvelumuotoilun erikoistumisopinnot.
Jonna Muurisella on yli 20 vuoden kokemus kansainvälisestä markkinoinnista ja viestinnästä. Hän on vetänyt lähes tuhat digimarkkinoinnin ja -viestinnän koulutusta ja työpajaa. Erityisesti digimarkkinoinnin strategiatyöpajat, digitaalinen palvelumuotoilu sekä markkinoinnin ja myynnin yhdistävä tekeminen ovat lähellä Jonnan sydäntä. Viime vuosina Muurinen on syventynyt erityisesti tekoälyn kattavaan hyödyntämiseen markkinoinnissa.

Antti Vassinen
KTT Antti Vassinen on strategisen markkinoinnin ja markkinoinnin vaikuttavuuden johtamisen asiantuntija. Antti Vassisen osaaminen rakentuu akateemisen tutkimuksen ja opetuskokemuksen ohella laajan markkinoinnin käytännön johtamiskokemuksen päälle.
Antin erikoisalaa ovat markkinoinnin mittaaminen, tulokset ja liiketoimintavastuu. Yli kaksikymmentä vuotta kattaneen digitaalisen viestinnän ja tiedolla johdetun markkinoinnin uran varrella Vassinen on toteuttanut satoja strategia- ja kehityshankkeita niin teknologia- kuin liiketoimintarooleissa. Näiden lomassa merkittävää kokemusta on kertynyt myös niin liikkeenjohdon kuin eri osa-alueiden spesialistien kouluttamisesta. KTT Vassinen on väitellyt 2012 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta strategisesta markkinoinnista ja suorittanut DI-tutkinnon Aalto-yliopiston tuotantotalouden koulutusohjelmassa.
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Markkinoinnin johtaminen -ohjelman itsenäiset opintojaksot
Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:
4.–5.11.2025

Ajankohta 4.–5.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo ja Live online
Tiedolla johdettu markkinointi ja tekoäly -koulutus tarjoaa strategisen näkökulman dataan. Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)

Ajankohta 8.–9.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
Tutustu myös näihin ohjelmiimme
Joustava aloitus, voidaan suorittaa 12–24 kuukaudessa.

Ajankohta Joustava aloitus, voidaan suorittaa 12–24 kuukaudessa.
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Kokonaisvaltainen yleisliikkeenjohdollinen ohjelma, joka vahvistaa strategista ajattelua, laajentaa liiketoimintaymmärrystä ja antaa moninaisia työkaluja ja ammatillista varmuutta. Ohjelma mukautuu kehittymistarpeidesi ja aikataulusi mukaan.
Hinta: 16 000 € (+ alv)
Joustava aloitus, voidaan suorittaa 6–9 kuukaudessa.

Ajankohta Joustava aloitus, voidaan suorittaa 6–9 kuukaudessa.
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Ohjelma auttaa sinua tunnistamaan, miten voit parhaiten hyödyntää digitaalisten teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnassasi. Tutustut viimeisimpiin teknologiatrendeihin ja saat käytännönläheisiä taitoja ja työkaluja organisaation ja työn uudistamisen tueksi. Lisäksi opit, miten organisaation rakenteet, käytännöt ja kulttuuri tukevat uudenlaisen strategian toteuttamista sekä millaista osaamista organisaatiosi tarvitsee säilyttääkseen kilpailukykynsä tulevaisuudessa.
Hinta: 12 700 € (+ alv)

Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin keskeisiä tekijöitä ja asiakkaan ostokäyttäytymistä muutoksessa, kun arvo, ei hinta, on määräävin tekijä. Myyntijohdolle suunnattu valmennus auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja mallintamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa ja myynnin tuloksellisuutta asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi.
Hinta: 4 200 € (+ alv)
8.10.2025–6.2.2026

Ajankohta 8.10.2025–6.2.2026
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa (aloitus syksyllä)
Ohjelma kehittää ymmärrystä asiakkuusstrategian merkityksestä yrityksen kokonaisstrategiassa ja tarjoaa työkaluja KAM-prosessin tavoitteelliseen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksen opeilla tehostat työskentelyäsi tärkeiden asiakkaiden kanssa ja otat haltuun käytännönläheisiä työkaluja asiakasprosessien kehittämiseen ja johtamiseen.
Hinta: 4 100 € (+ alv)

Ajankohta 16.–17.6.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki tai live online
Toistuvuus kerran vuodessa
Tässa koulutuksessa saat näkemyksiä digitaaliseen vastuullisuuteen ja tarkastelet digitalisaatiota globaalina ja yhteiskunnallisena ilmiönä vastuullisuuden näkökulmasta.
Hinta: 2 100 € (+ alv)
26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

Ajankohta 26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kahdesti vuodessa
Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Hinta: 3 150 € (+ alv)
20.3. ja 25.–26.3.2026 (EN)

Ajankohta 20.3. ja 25.–26.3.2026 (EN)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki (EN)
Toistuvuus Kahdesti vuodessa
Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Hinta: 3 150 € (+ alv)
22.9.–4.11.2025

Ajankohta 22.9.–4.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki ja Live online
Toistuvuus Kaksi kertaa vuodessa
Ohjelma antaa palvelujen kehittäjille kattavan käsityksen palvelumuotoilun ihmiskeskeisestä lähestymistavasta. Koulutuksessa paneudut palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja käyt läpi asiakaslähtöiseen kehittämiseen sopivia menetelmiä.
Hinta: 3 410 € (+ alv)
24.–26.11.2025

Ohjelma tarjoaa kattavan ja strategisen näkökulman moderniin analytiikkaan ja sen hyödyntämiseen. Siinä yhdistyy strategia ja teoria käytännöllisiin analyysiesimerkkeihin. Ohjelma on tarkoitettu henkilöille, joiden fokuksessa on enemmän liiketoiminnan kehittäminen kuin itse teknologia. Se sopii muun muassa liiketoimintajohtajille, liiketoiminnan kehitysjohtajille, digijohtajille, strategiajohtajille, talousjohtajille, tietohallintojohtajille.
Hinta: 3 850 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tällä verkkokurssilla vahvistat näkemystäsi markkinoinnista ja strategisesta myynnistä. Kurssin keskeistä sisältöä ovat markkinointistrategiat, asiakassegmentointi, asiakkaiden tunnistaminen ja jaottelu, integroitu markkinointiviestintä, ennakoiva asiakasarvoon perustuva myynti, ohjattu vaikuttaminen, nykyaikaiset myyntitavat ja omat myyntitaidot. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 200 € (+ alv)
15.9.–1.12.2025

Ohjelma tarjoaa johtajille ja päättäjille syväsukelluksen tekoälyteknologiaan ja sen vaikutuksiin ja mahdollisuuksiin organisaatioille ja liiketoimintaan. Ohjelmassa syvennytään arvonluontiin tekoälyllä sekä organisaation tekoälytransformaatioon.
Hinta: 6 700 € (+ alv)

Ajankohta tammikuu 2025 – tammikuu 2026
Paikka Pohjoismaat
Tämä keynote- ja työpajasarja on suunniteltu tuomaan yhteen eri luovien alojen yrittäjiä ja taiteilijoita Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Sarja edistää yhdessä oppimista, synnyttää innovaatioita ja tarjoaa foorumin poikkitieteelliselle yhteistyölle. Osallistujat tutustuvat siihen, miten valjastaa luovuus, edistää liiketoiminnan kasvua ja muokata yrittäjyyden tulevaisuutta inspiroivien pääpuheenvuorojen, käytännönläheisten työpajojen ja verkostoitumismahdollisuuksien avulla.
Hinta: Maksuton
Luettavaa aiheesta