Haku / ilmoittautuminen

Toteutusmuoto

Toistuvuus

Paikka

Kieli

Laajuus

Markkinoinnin johtaminen

Johda tehokasta ja tuloksellista markkinointia

Uudistettu markkinoinnin johtamisen ohjelma koostuu neljästä 1,5 päivän mittaisesta jaksosta. Voit myös halutessasi osallistua ohjelman itsenäisille jaksoille.

Liiketoiminnan strategisena kumppanina markkinoinnin tehtävä on olla liiketoiminnan kasvumoottori.  Markkinoinnin johtaminen -ohjelmassa saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnista sekä sen johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä. Sisällön ytimessä ovat asiakaslähtöisyys ja markkinoinnin teknologiat.

Miten johtaa markkinointia tiedolla? Miten markkinointi voi vastata asiakkaiden yhä yksilöllisempiin toiveisiin ja samaan aikaan ratkaista kriittiset kestävyyskysymykset? Miten hyödyntää jatkuvasti kehittyvä tekoäly markkinoinnin moniin tarpeisiin? Ohjelman opein päivität toimintamallit ja työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen markkinointiin. Lisäksi kasvat johtajana ja opit kehittämään yhteistyötä sekä myynnin että kumppanuuksien kanssa.

IlmoittauduLataa esite 

Hyödyt

Strategia ja käytäntö kohtaavat: pääset alan uusimman akateemisen tutkimustiedon sekä bisnesmaailman tuoreimman käytännön osaamisen äärelle. Saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnin johtamisen menestystekijöistä. Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi. Vertaisoppiminen tukee ajatusten ja osaamisen vaihtoa yli toimialarajojen.

Hankit konkreettisia työkaluja asiakaskokemuksen kehittämiseen ja tehokkaampaan vaikuttamiseen koko asiakaspolun ajan.
Opit johtamaan markkinoinnin tavoitteet liiketoiminnan tavoitteista sekä rakentamaan tasapainoisen markkinoinnin mittariston.
Ymmärrät, miten tiedolla johdettu markkinointi tulee suunnitella hyödyntäen tekoälyä ja tehokkaita työnkulkuja.
Otat parhaan hyödyn analytiikasta ja raportoinnista.
Omaksut työkalut hyvän tarinan tunnistamiseen ja brändin johtamiseen sisällön kautta.
Löydät välineet johtaa voittavaa tiimiä sekä yhteispeliä myynnin ja kumppanuuksien kanssa.

Kenelle?

Markkinoinnin johtajille ja päälliköille, jotka haluavat kasvattaa markkinoinnin johtamisen strategista osaamistaan sekä päivittää tietonsa liittyen käytännön tekemiseen.   

Koulutus sopii henkilöille, jotka haluavat oppia rakentamaan markkinoinnin kokonaisuutta asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Markkinoinnin johtamista käsitellään strategisesta ja taktisesta näkökulmasta. Ohjelma sopii myös myynti- ja viestintäpäälliköille sekä asiantuntijoille, jotka suuntautuvat markkinoinnin johtamisen tehtäviin.  

Sisältö ja aikataulu

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö.

Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi.

Rakenne

  • Orientoiva materiaali ennen tapaamisia
  • Neljä 1,5 päivän lähiopetusjaksoa, yhteensä 6 päivää.

Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille. Kun olet suorittanut neljän vuoden aikana kaikki jaksot, saat todistuksen Markkinoinnin johtaminen -ohjelmasta.

Koulutusjaksot

Kouluttajat

Juho-Petteri Huhtala

Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijana ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Hänen tutkimus- ja asiantuntemusalueitaan ovat innovaatiot, liiketoimintamallien kehittäminen, keinoäly markkinoinnissa, asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen, strateginen markkinointi ja markkinatutkimus.

Juho-Petteri Huhtala on ollut tutkijan roolissa mukana useissa eri tutkimushankkeissa - mm. StratMark ja NextMedia. Viimeisten vuosien aikana hän on keskittynyt tutkimuksessaan mm. liiketoimintamallien evoluutioon matuureilla toimialoilla (esim. media- ja telekommunikaatioalat). Parhaillaan Huhtala työskentelee TEKESin rahoittamassa laajassa tutkimushankkeessa, joka käsittelee keinoälyä markkinoinnissa sekä useissa pienemmissä, yrityskohtaisissa tutkimusprojekteissa liittyen palvelumuotoiluun.

Huhtala on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Aalto-yliopiston markkinoinnin laitoksella innovaatioiden johtamisesta.

Ira Lange

Ira Y. Langen erityisosaamisalueena ovat työyhteisön ihmissuhteet ja tekijät, jotka vaikuttavat johdon ja asiantuntijoiden käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.

Langen valmennusteemoina ovat johtajuus ja johtamisen käytännöt, tehokas ja toimiva tiimi sekä luottamuksen rakentaminen organisaatiossa. Viime vuosina hän on myös valmentanut haasteellisessa tilanteessa olevia johtoryhmiä toimimaan paremmin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Lange on kiinnostunut tarkastelemaan työyhteisöjen kognitiota, tunteita ja suorituskykyä ammatillisessa kontekstissa. Johtamisen kehittämisen rinnalla hän kouluttaa myös myyntiä ja asiakkuuksien johtamista pohjautuen hänen aikaisempaan kokemukseensa myynnin johtajana ja konsulttina. Valmennusten tukena hän tekee erilaisia arviointeja, tutkimuksia ja kyselyitä ja hän voi liittää kehittämisohjelmaan myös henkilökohtaisen coaching-osuuden.

Lange on valmentaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Q.motion Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus myynnin ja johtamisen asiantuntija-, kouluttaja- ja johtotehtävistä: Aspectum Consulting, Amos Partners, Bon Pankkiiriliike, AON Corporation.

Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lange on myös sertifioitu Business Coach ja tiimin rakentaja, TM. 

Jonna Muurinen

Jonna Muurinen on Kuulu Oy perustaja ja toimitusjohtaja. Jonna on kokenut digimarkkinoinnin ja tekoälyn asiantuntija, joka on kouluttanut yli 30 000 tietotyöläistä tekoälyn hyödyntämiseen.

Hän on erikoistunut käytännönläheisiin ratkaisuihin, jotka yhdistävät digimarkkinoinnin ja tekoälyn työkalut tehokkaaksi osaksi yritysten arkea. Jonna tuo koulutuksiinsa selkeää, asiantuntevaa ja helposti omaksuttavaa sisältöä, joka auttaa ymmärtämään tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset ilman turhaa teknistä jargonin käyttöä.

Antti Vassinen

Professor of Practice, KTT
Aalto-yliopisto, Markkinoinnin laitos
Antti on markkinoinnin vaikuttavuuden ja tiedolla johtamisen asiantuntija 25 vuoden monipuolisella kokemuksella digistä tutkimukseen, analytiikkaan ja ostamiseen.

Tällä hetkellä hän toimii markkinoinnin käytännön professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Antti väitteli markkinoinnin tulosten selittämisestä, siirtyi yrittäjäksi ja lopulta johtotehtäviin media- ja mainostoimistoissa. Nykyään hän tutkii vaikuttavuuden ja mittaamisen ohella markkinoinnin tiedonkeruun ja datatalouden vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan. Opetuksen, johdon koulutusten ja tutkimuksen rinnalla Antti tukee liiketoiminnan kehityshankkeita itsenäisenä konsulttina.

Kustannukset ja ilmoittautuminen

Aloitusajankohta

6.10.2025

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman itsenäiset opintojaksot

Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:

4.–5.11.2025

Lue lisää

6.–7.10.2025

Lue lisää

20.–21.11.2025

Lue lisää

Tutustu myös näihin ohjelmiimme

Joustava aloitus, voidaan suorittaa 12–24 kuukaudessa.

Joustava aloitus, voidaan suorittaa 6–9 kuukaudessa.

8.10.2025–6.2.2026

26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

20.3. ja 25.–26.3.2026 (EN)

Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Luettavaa aiheesta