Artikkelit
Sosiaalinen media on muuttunut – mitä johtajien on syytä ymmärtää?
04.02.2025, Ella Saikkonen
Uudistettu markkinoinnin johtamisen ohjelma koostuu neljästä 1,5 päivän mittaisesta jaksosta. Voit myös halutessasi osallistua ohjelman itsenäisille jaksoille.
Liiketoiminnan strategisena kumppanina markkinoinnin tehtävä on olla liiketoiminnan kasvumoottori. Markkinoinnin johtaminen -ohjelmassa saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnista sekä sen johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä. Sisällön ytimessä ovat asiakaslähtöisyys ja markkinoinnin teknologiat.
Miten johtaa markkinointia tiedolla? Miten markkinointi voi vastata asiakkaiden yhä yksilöllisempiin toiveisiin ja samaan aikaan ratkaista kriittiset kestävyyskysymykset? Miten hyödyntää jatkuvasti kehittyvä tekoäly markkinoinnin moniin tarpeisiin? Ohjelman opein päivität toimintamallit ja työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen markkinointiin. Lisäksi kasvat johtajana ja opit kehittämään yhteistyötä sekä myynnin että kumppanuuksien kanssa.
Strategia ja käytäntö kohtaavat: pääset alan uusimman akateemisen tutkimustiedon sekä bisnesmaailman tuoreimman käytännön osaamisen äärelle. Saat kattavan kokonaiskuvan markkinoinnin johtamisen menestystekijöistä. Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi. Vertaisoppiminen tukee ajatusten ja osaamisen vaihtoa yli toimialarajojen.
Markkinoinnin johtajille ja päälliköille, jotka haluavat kasvattaa markkinoinnin johtamisen strategista osaamistaan sekä päivittää tietonsa liittyen käytännön tekemiseen.
Koulutus sopii henkilöille, jotka haluavat oppia rakentamaan markkinoinnin kokonaisuutta asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia mahdollisuuksia hyödyntäen. Markkinoinnin johtamista käsitellään strategisesta ja taktisesta näkökulmasta. Ohjelma sopii myös myynti- ja viestintäpäälliköille sekä asiantuntijoille, jotka suuntautuvat markkinoinnin johtamisen tehtäviin.
Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö.
Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, tekoälyn hyödyntäminen sekä kestävän toimintatavan omaksuminen tehokkaan ja tuloksellisen markkinoinnin varmistamiseksi.
Rakenne
Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille. Kun olet suorittanut neljän vuoden aikana kaikki jaksot, saat todistuksen Markkinoinnin johtaminen -ohjelmasta.
Juho-Petteri Huhtala
Kauppatieteiden tohtori Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijatohtorina ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella.
Hänen asiantuntemuksensa kattaa liiketoimintamallit, asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja palvelukehityksen sekä tekoälyratkaisut markkinoinnin ja myynnin rajapinnoilla. Hän suunnittelee ja johtaa ulkoisesti rahoitettuja tutkimushankkeita tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.
Juho-Petteri Huhtalalla on yli 15 vuoden kokemus soveltavan tutkimuksen projekteista, kuten NextMedia-, B2BAI- ja WISDOM2-hankkeista. Hän on tekoälyn hyödyntämisen edelläkävijä suomalaisessa B2B-kontekstissa ja on julkaissut aiheista kuten koneoppiminen, markkinoinnin automaatio ja älykkäät sisältösuositukset.
Akateemisen työn ohella Huhtala toimii ajatushautomo NIBS osk:n toimitusjohtajana sekä valmentajana Aalto EE:n koulutusohjelmissa, joissa hänen teemojaan ovat mm. asiakas- ja työntekijäkokemuksen johtaminen, palvelumuotoilu ja tekoälyn vaikutukset asiantuntijatyössä.
Ira Lange
Ira Y. Langen erityisosaamisalueena ovat työyhteisön ihmissuhteet ja tekijät, jotka vaikuttavat johdon ja asiantuntijoiden käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.
Langen valmennusteemoina ovat johtajuus ja johtamisen käytännöt, tehokas ja toimiva tiimi sekä luottamuksen rakentaminen organisaatiossa. Viime vuosina hän on myös valmentanut haasteellisessa tilanteessa olevia johtoryhmiä toimimaan paremmin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Lange on kiinnostunut tarkastelemaan työyhteisöjen kognitiota, tunteita ja suorituskykyä ammatillisessa kontekstissa. Johtamisen kehittämisen rinnalla hän kouluttaa myös myyntiä ja asiakkuuksien johtamista pohjautuen hänen aikaisempaan kokemukseensa myynnin johtajana ja konsulttina. Valmennusten tukena hän tekee erilaisia arviointeja, tutkimuksia ja kyselyitä ja hän voi liittää kehittämisohjelmaan myös henkilökohtaisen coaching-osuuden.
Lange on valmentaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Q.motion Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus myynnin ja johtamisen asiantuntija-, kouluttaja- ja johtotehtävistä: Aspectum Consulting, Amos Partners, Bon Pankkiiriliike, AON Corporation.
Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lange on myös sertifioitu Business Coach ja tiimin rakentaja, TM.
Jonna Muurinen
Jonna Muurinen on Kuulu Oy perustaja ja toimitusjohtaja. Jonna on kokenut digimarkkinoinnin ja tekoälyn asiantuntija, joka on kouluttanut yli 30 000 tietotyöläistä tekoälyn hyödyntämiseen.
Hän on erikoistunut käytännönläheisiin ratkaisuihin, jotka yhdistävät digimarkkinoinnin ja tekoälyn työkalut tehokkaaksi osaksi yritysten arkea. Jonna tuo koulutuksiinsa selkeää, asiantuntevaa ja helposti omaksuttavaa sisältöä, joka auttaa ymmärtämään tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset ilman turhaa teknistä jargonin käyttöä.
Antti Vassinen
Professor of Practice, KTT
Aalto-yliopisto, Markkinoinnin laitos
Antti on markkinoinnin vaikuttavuuden ja tiedolla johtamisen asiantuntija 25 vuoden monipuolisella kokemuksella digistä tutkimukseen, analytiikkaan ja ostamiseen.
Tällä hetkellä hän toimii markkinoinnin käytännön professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Antti väitteli markkinoinnin tulosten selittämisestä, siirtyi yrittäjäksi ja lopulta johtotehtäviin media- ja mainostoimistoissa. Nykyään hän tutkii vaikuttavuuden ja mittaamisen ohella markkinoinnin tiedonkeruun ja datatalouden vaikutuksia kuluttajiin ja yhteiskuntaan. Opetuksen, johdon koulutusten ja tutkimuksen rinnalla Antti tukee liiketoiminnan kehityshankkeita itsenäisenä konsulttina.
Voit valintasi mukaan osallistua koko Markkinoinnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:
Luettavaa aiheesta