Negotiation Skills – kehitä neuvottelutaitojasi
Opi strategiset neuvottelutaidot ja siirry kohti tuloksellisempia liikeneuvotteluja
Taito yltää neuvottelutilanteessa mahdollisimman hyvään lopputulokseen ratkaisee yrityksen menestyksen erittäin kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Parhaat neuvottelijat pystyvät asemastaan riippumatta vaikuttamaan muihin toimijoihin strategisesti ja ymmärtämään lukuisia näkökulmia neuvottelutaitojensa avulla. Samalla he tekevät pitäviä sopimuksia ja luovat ammatillisia suhteita prosessin aikana. Neuvottelutaidot ovat siis tärkeässä osassa yritysten menestystä.
Negotiation Skills -ohjelma on käytännönläheinen, konkreettinen ja tehokas kahden ja puolen päivän mittainen koulutus, jossa saat syvällistä tietoa uusimpien liiketoimintakäytäntöjen ja live case -työskentelyn pohjalta ja nostat neuvottelutaitosi aivan uudelle tasolle.
Ohjelman jälkeen psykologinen etu on puolellasi: ymmärrät vallan ja vuorovaikutuksen dynamiikkaa, neuvottelustrategioita ja -taktiikoita ja olet valmis vaikuttamaan päätöksentekoon. Ilmoittaudu mukaan ohjelmaan ja kehitä vuorovaikutustaitojasi.
Ohjelma toteutetaan syksyllä 2025 (26.9. ja 1.–2.10.2025) suomeksi.
Kevään 2026 ohjelma (20.3. ja 25.–26.3.2026) toteutetaan englanniksi.
Ilmoittaudu Katso ohjelmatiedot englanniksiLataa englanninkielinen esite
Ohjelman hyödyt









Kenelle?
Negotiation Skills -ohjelma on tarkoitettu sekä neuvottelijana aloittaville henkilöille että kokeneille ammattilaisille.
Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Neuvottelutaitovalmennus organisaatiollesi?
Toteutamme Negotiation Skills -neuvottelutaitovalmennusta myös räätälöidysti organisaatioiden tarpeiden mukaan. Lataa esite ja kysy tarjousta.
Negotiation Skills -neuvottelutaitovalmennus organisaatioille
pdfLataa esite neuvottelutaitovalmennuksen organisaatiokohtaisesta toteuksesta ja pyydä tarjous.
Kokemuksia
”Negotiation Skills -ohjelma oli meille käänteentekevä kokemus. Tajusimme, että neuvottelut eivät ole nollasummapeliä vaan mahdollisuus innovoida, inspiroitua ja luoda lisäarvoa yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa.” - Risto Kuoppamäki, toimitusjohtaja, Indmeas Oy
“In today’s business the ability to create and work in team is necessary, but to be in a team it is not enough only to have a common target. You need to share the same tools, have the same rhythm and speak the same ‘language’. My colleagues and I followed Aalto EE’s Negotiation Skills program where we learned the essential elements through real life case simulations. The program helped us to better understand how to put negotiation strategies into practice, and we were able to implement our learning immediately we returned to our company whilst preparing for a negotiation with one of our clients. We were thrilled to discover that we had greatly improved our dynamics of negotiation; we not only achieved a better result than we had in the past, but also walked out satisfied to have been able to apply what we learned in the Negotiation Skills Program." - Alessandro Catani, General Manager, Colorobbia Polska Sp. z o.o.
Sisältö ja aikataulu
Ohjelmassa on ensin puolen päivän online-sessio, ja sen jäkeen kahden päivän lähijakso.
Ohjelman rakenne

Onsite-ohjelma
Ensimmäinen sessio pidetään etätoteutuksena ja sen jälkeen on vuorossa kahden päivän intensiiviset lähipäivät.

Live Online -ohjelma
Intensiivinen ohjelma koostuu viidestä puolen päivän sessiosta.

Simulaatio-harjoitukset
Kouluttajan vetämien luentoosuuksien lisäksi haastavat simulaatio-harjoitukset tukevat oppimistasi.
Koulutussessiot
Ohjelman esittely ja odotukset
Neuvotteluprosessi
Menestyksekkään neuvottelun vaiheiden ymmärtäminen
Under what conditions -lähestymistavan ymmärtäminen menestyksellisen neuvottelijan apuna
Analyysi
Toimintasuunnitelma neuvotteluprosessiin
Tiedon analysointi: mitä olemassa olevaa tietoa on, määritellään puutteet, tehdään suunnitelma niiden korjaamiseksi
Valmistelu
Toimintasuunnitelman valmistelu onnistuneen neuvottelutuloksen saavuttamiseksi
Tavoitteiden, strategian ja keskeisten asioiden määrittely
Vaihtoehtojen valmistelu ja BATNA:n ymmärtäminen (paras vaihtoehto)
Neuvottelutiimin roolien määrittely
Neuvottelusimulaatiot tukevat työkalujen ja oppien harjoittelua
Neuvottelun läpivienti
Hyvin valmisteltujen ehdotusten käyttäminen aloitteen ottamiseksi neuvotteluissa
Yhteenvetojen ja aikalisien käyttäminen osana neuvotteluja läpiviennin hallintaa
Neuvottelutyylit
Erilaisten neuvottelutyylien ja neuvottelijoiden hallinta
Hankalien neuvottelijoiden kanssa toimiminen
Neuvottelun loppuunsaattaminen ja jälkiarviointi
Sitoutumisen ja toteuttamisen varmistaminen
Tavoitteiden saavuttamisen tarkistaminen
Jatkuvan oppimisen kultturin luominen neuvotteluprosessiin
Neuvottelusimulaatiot tukevat työkalujen ja oppien harjoittelua
Kouluttajat
Suomenkielisen ohjelman kouluttajana toimii Petri Karjalainen. Englanninkielisen ohjelman kouluttaja toimii Gopal RajGuru.

Petri Karjalainen
Petri Karjalaisella on 25 yli vuoden kokemus myynnistä ja markkinoinnista, sekä yli 15 vuoden kokemus ihmisten johtamisesta sekä start-up- että jo vakiintuneen liiketoiminnan yrityksistä, kuten DPD, PostNord, nShift, Elisa IQ ja Futuriot.
Hänellä on laaja kokemus B2B-ohjelmistoliiketoiminnasta (ERP, WMS, MES, SCM, CRM, CxM, Marketing, BI, AI, Apps) sekä sen liiketoiminnan murroksesta projektimyynnistä ja -toimittamisesta siirtyen SaaS- sekä jatkuvien palveluiden luomiseen, myymiseen ja toimittamiseen asiakkaille. Petri on toiminut maajohtajana, myynti- ja markkinointijohtajana, monenlaisissa päällikkörooleissa, valmentajana sekä yrittäjänä.
Petrin erikoisosaamisen alueet ovat johtajan vaikutuskyvyn kehittäminen ja suorituksen johtaminen:
- Myynnin ja myynnin johdon tuloksenteko paineen alla (Ostopäätöspsykologia, asiakassuhteidensynnyttäminen, kehittäminen ja ylläpito)
- Myynnin ja myynnin johdon sekä liiketoimintajohdon tunneälyvalmennukset (Kommunikaatio, Johdon tunneäly ja Myyntiesteet)
- Vaikutuskykytaidot eri tilanteissa sekä yleisöille tukien sekä loogisia että tunnepuolen päätöksentekoprosesseja (Vastausäly, Answer Intelligence AQ)
- Tekoälyn hyödyntäminen vaikutuskykysi kehittämisessä osana valmennuksen, harjoituksien sparraamisen sekä yksilö- että ryhmätilannesimuloinneissa dedikoitua AQ AI-ratkaisua hyödyntäen
Petrillä on vuosien kokemus valmentamisesta sekä suomeksi että englanniksi ihmisjohtamistaitojen, tunneälytaitojen, myyntitaitojen, kommunikaatio-ja viestintätaitojen, neuvottelutaitojen, päätöksentekotaitojen, vaikutuskykytaitojen sekä tuloksellisen toiminnan ja suorituksen ohjaamisen näkökulmasta.
”Petrin esitys oli itselle todella mielenkiintoisesta ja tärkeästä aiheesta. Petri pystyi pitämään esityksessä todella hyvin kiinnostavuuden jo aiheen takia, mutta myös yleisön huomioinnin takia. Petri aktivoi yleisöä hyvin esittämällä kysymyksiä, jotka laittoivat ajattelemaan. On myös aina hienoa seurata henkilöä, josta välittyy intohimo ja ammattitaito kyseistä asiaa kohtaan!”

Gopal RajGuru
Gopal RajGuru on myynnin, neuvottelutaitojen ja innovaatiotoiminnan kouluttaja ja valmentaja Genevestä, Sveitsistä. Hänen taustansa on pääasiassa korkean teknologian myynnissä, markkinoinnissa ja johtamisessa.
Lisäksi hän luennoi myynnin johtamisesta ja toteuttamisesta yrittäjähenkisessä business-to-business-myyntiympäristössä EPFL:n (École Polytechnique Fédérale à Lausanne) Executive MBA- ja Master of Technology -ohjelmassa.
Aiemmin hän johti amerikkalaisen ohjelmistoyrityksen WRQ:n kansainvälistä laajentumista ja asettui Alankomaihin perustamaan Euroopan pääkonttoria. Hän perusti yrityksiä Yhdistyneeseen kuningaskuntaan, Ranskaan, Saksaan, Ruotsiin, Dubaihin ja Singaporeen ja rakensi liiketoimintaa, jonka liikevaihto oli yli 100 miljoonaa dollaria, käyttämällä suoran avainasiakasmyynnin ja kanavapohjaisen myynnin ja toteutuksen yhdistelmää.
Gopalin opetuksessa keskitytään puhtaasti akateemisen lähestymistavan sijaan käytännönläheisten käsitteiden, työkalujen ja menetelmien esittelyyn ja toteuttamiseen. Liiketoiminnan johtajana ja konsulttina hän pyrkii varmistamaan, että projektin tai toimeksiannon tavoitteet saavutetaan - hän mittaa toimintaa ja saavutuksia pikemminkin kuin tuotetun paperin määrää. Hänen työpajoissaan hänen tavoitteenaan ei ole opettaa vaan auttaa osallistujia oppimaan.
"Kokemukseni mukaan todelliset maailmanluokan neuvottelijat ovat niitä, jotka käyttävät aikaa valmistautuakseen järjestelmällisesti, toteuttaakseen kurinalaisesti ja arvioidakseen aina suoritustaan, jotta he voivat jatkuvasti kehittyä. Tämän vuoksi he saavat jatkuvasti aikaan parempia tuloksia." - Gopal
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Tutustu myös näihin ohjelmiin

Ajankohta toukokuu 2026 (3 pvä)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Saat kattavan käsityksen strategisesta markkinoinnista ja siitä, kuinka asiakaslähtöisyyden avulla toteutettava strateginen markkinointi on ratkaisevan tärkeä yrityksen kasvun edistämisessä.
Hinta: 4 650 € (+ alv)
28.–29.8.2025

Ajankohta 28.–29.8.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki tai live online
Toistuvuus kerran vuodessa
Koulutuksesta saat monipuolisia näkökulmia viestintään osana vastuullista liiketoimintaa. Opit analysoimaan vastuullisuusviestinnän uskottavuuden lähtökohtia ja arvioimaan sekä omaa organisaatiota että sen toimintaa kestävän yhteiskunnan rakentajana.
Hinta: 2 100 € (+ alv)
4.9.–4.12.2025

Ajankohta 4.9.–4.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Tämä kattava ja käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Hinta: 2 400 € / 1 200 € (+alv)
26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

Ajankohta 26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kahdesti vuodessa
Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Hinta: 3 150 € (+ alv)
6.10.–9.12.2025

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö. Osallistujat syventyvät asiakaslähtöisestä näkökulmasta markkinointiin ja arvonluontiin sekä markkinoinnin tuloksellisuuteen ja kanavastrategioihin. Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.
Hinta: 4 200 € (+ alv)
6.–7.10.2025

Asiakaslähtöisyys markkinoinnissa -kokonaisuus pureutuu markkinoinnin nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden kehityssuuntiin. Käymme läpi arvonluontia asiakaslähtöisesti ja digitaalisin keinoin sekä sitä, miten markkinoinnin kuuluu toimia liiketoimintalähtöisesti myynnin ja markkinoinnin moottorina. . Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä opintojaksona.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
8.10.2025–6.2.2026

Ajankohta 8.10.2025–6.2.2026
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa (aloitus syksyllä)
Ohjelma kehittää ymmärrystä asiakkuusstrategian merkityksestä yrityksen kokonaisstrategiassa ja tarjoaa työkaluja KAM-prosessin tavoitteelliseen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksen opeilla tehostat työskentelyäsi tärkeiden asiakkaiden kanssa ja otat haltuun käytännönläheisiä työkaluja asiakasprosessien kehittämiseen ja johtamiseen.
Hinta: 4 100 € (+ alv)
4.–5.11.2025

Tiedolla johdettu markkinointi ja tekoäly -koulutus tarjoaa strategisen näkökulman dataan. Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
20.–21.11.2025

Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
8.12.2025–21.4.2026

Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin keskeisiä tekijöitä ja asiakkaan ostokäyttäytymistä muutoksessa, kun arvo, ei hinta, on määräävin tekijä. Myyntijohdolle suunnattu valmennus auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja mallintamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa ja myynnin tuloksellisuutta asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi.
Hinta: 4 200 € (+ alv)

Ajankohta 8.–9.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen on 1,5 päiväinen koulutus. Jakso on yhteinen sekä Myynnin johtaminen että Markkinoinnin johtaminen -koulutusten osallistujille.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
Kysy lisätietoa

Ajankohta Kysy lisätietoa
Liikkeenjohdolle ja myynnin ammattilaisille suunnattu ohjelma, joka tarkastelee hinnoittelua strategisesta näkökulmasta. Siinä syvennytään vaihtoehtoisiin strategioihin, joilla osallistuja kasvattaa ymmärrystään taloudellisen suorituskyvyn kasvattamisesta parempia hinnoittelupäätöksiä tekemällä. Ohjelma sopii esihenkilöille ja johtajille B2B-, palvelu- ja kuluttajamarkkinoilla, jotka vastaavat hinnoittelupäätösten suunnittelusta, arvioinnista, viestinnästä ja täytäntöönpanosta.