Brand Business Booster for Creative Industries
Suomi tarvitsee uutta, vahvaa vientiteollisuutta. Vaikka Suomi on täynnä erinomaisia tuotteita, niiden todellinen läpimurto kansainvälisillä markkinoilla ei riipu vain laadusta. Avainasemassa on asiakkaiden ymmärtäminen sekä globaaleille markkinoille pääsyn ja kaupallistamisen taitojen hallinta.
Brand Business Booster for Creative Industries on kattava ja käytännönläheinen ohjelma, joka tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johtajat ja asiantuntijat kehittämään yhdessä osallistujien kanssa asiakasymmärrystä, tehokkaita kaupallistamisstrategioita ja toimivia monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Ohjelma on kehitetty yhteistyössä Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n sekä alan johtavien yritysten, kuten Marimekko ja Fiskars, johtajista koostuvan ohjausryhmän kanssa. Koulutuspäivät tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden omaksua uusinta tietoa, oppia kansainvälisiltä huippuasiantuntijoilta, saada arvokkaita käytännön neuvoja sekä verkostoitua muiden luovien alojen ammattilaisten kanssa, jotka tähtäävät suomalaisen muotoilun menestykseen globaaleilla markkinoilla.
Miksi osallistua?
- Opi alan parhailta - Tutustut globaaleihin asiantuntijoihin ja johtaviin suomalaisiin tuotemerkkeihin.
- Hanki käytännön työkaluja - Sovella oppimaasi suoraan omaan liiketoimintaasi, jotta saat välittömiä tuloksia.
- Nopeuta kansainvälistä kasvuasi - Vahvista strategiaasi ja vie brändisi kansainväliselle näyttämölle.
Ilmoittaudu ohjelmaanLataa esite Lue lisää ohjelman englanninkieliseltä sivulta
Yhteistyössä




Ohjausryhmä
Elina Björklund, hallituksen puheenjohtaja, Reima
Rita Holmberg, toimitusjohtajat, Nanso
Liisa Häkli, yrittäjä, Ommellinen
Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars
Sanna-Kaisa Niikko, markkinointijohtaja, Marimekko
Marja-Liisa Permikangas, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti
Sanna Suvanto-Harsaae, hallitusammattilainen

Kuluttaja- ja asiakasymmärrys kansainvälisillä markkinoilla
Miten yrityksemme voi parhaiten ymmärtää kuluttajien ja vähittäiskauppiaiden tarpeita kansainvälisillä markkinoilla? Miten voimme hyödyntää tätä ymmärrystä luodaksemme tarjonnan ja tuotteet, joilla on potentiaalia menestyä?

Brändin asemointi, konseptin kehittäminen ja kaupallistamisstrategiat luovilla aloilla
Miksi asemointi, konseptin kehittäminen ja markkinointi ovat luovien alojen menestyksen avaintekijöitä? Mitä voimme oppia Pohjoismaiden johtavilta brändeiltä ja niiden menestystarinoista? Mitkä go-to-market-strategiat toimivat kansainvälisillä markkinoilla? Miten kiinnitämme kansainvälisten jakelijoiden huomion ja mihin meidän tulisi keskittää myyntiponnistuksemme?

Digitalisaatio ja monikanavastrategiat kansainvälisessä liiketoiminnassa
Millainen rooli monikanavastrategialla on muotoilulähtöisen kuluttajaliiketoiminnan kasvussa? Miten voimme parantaa yrityksemme näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla erilaisten jakelukanavastrategioiden avulla? Mitkä digitaaliset työkalut ja alustat ovat tehokkaimpia globaalissa kilpailussa?
Kenelle?
Ohjelma on suunnattu suomalaisille muotoiluvetoisella kuluttajaliiketoiminnan alalla toimiville yrityksille, joilla on potentiaalia ja valmiutta kansainväliseen kasvuun. Ohjelman kohderyhmänä ovat kaikenkokoisten yritysten yritysjohtajat ja asiantuntijat. Painopiste on erityisesti niissä, jotka harkitsevat tai aktiivisesti pyrkivät strategiseen kansainväliseen laajentumiseen.
Toivotamme tervetulleeksi osallistujia eri rooleista, mutta toivomme, että olet valmis jakamaan näkemyksiä ja käymään syvällisiä keskusteluja muiden osallistujien kanssa skaalautumisesta ja globaaleista markkinastrategioista. Osallistujalla on keskeinen rooli organisaationsa strategian määrittelyssä ja toteuttamisessa. Osallistujia voivat olla esimerkiksi yrittäjät, toimitusjohtajat, markkinointi- tai vientipäälliköt ja yritysjohtajat. Jos mietit jo strategisesti, miten laajentua kansainvälisesti ja viedä brändisi seuraavalle tasolle, tämä ohjelma on sinulle.
Oppimistulokset
Koulutuksen tavoitteena on varmistaa, että suomalaisilla kuluttajaliiketoimintaa harjoittavilla yrityksillä on valmiudet ja taidot lähteä menestyksekkäästi kansainvälisille markkinoille. Tämän saavuttamiseksi koulutuksessa kehitetään osallistujien taitoja erityisesti digitaalisen liiketoiminnan, kuluttaja- ja asiakasymmärryksen, konseptikehityksen ja kaupallistamisen alueilla. Yksi koulutuksen keskeisistä tavoitteista on tarjota osallistujille käytännön työkaluja, joita he voivat suoraan soveltaa päivittäisessä työssään. Ohjelman vahvuutena on laaja, tutkimukseen perustuva lähestymistapa, joka yhdistetään tehokkaasti käytännön työkaluihin ja käytännön tapausesimerkkeihin, mikä lisää ohjelman välitöntä vaikuttavuutta.
Ohjelman päätyttyä:
- Ymmärrät datan ja digitaalisten liiketoimintatyökalujen merkityksen sekä roolin viennin ja kansainvälisille markkinoille menon yhteydessä.
- Pystyt rakentamaan oman yrityksesi asiakasymmärrysprosessin ja tunnistamaan kuluttajaymmärryksen merkityksen kansainvälisen brändin rakentamisessa ja tuotevalikoiman suunnittelussa.
- Omaat tuotteiden ja palveluiden maailmanlaajuiseen kaupallistamiseen tarvittavat käytännön taidot, joihin sisältyy esimerkiksi konseptin kehittäminen, hinnoittelu- ja jakelukanavastrategiat sekä tehokkaan markkinoinnin strategiat.
Sisältö ja aikataulu
Ohjelmaan sisältyy:
- Live-online aloitus- ja päätöstilaisuudet
- Kolme koko päivän mittaista live-työpajaa Otaniemessä opintoryhmän kanssa
- Vapaaehtoisia ilta-aktiviteetteja ja yritysvierailuja ohjelmakumppaneiden tiloihin
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Tutustu myös näihin ohjelmiin

Ajankohta tammikuu 2025 – tammikuu 2026
Paikka Pohjoismaat
Keynote- ja työpajasarja tuo yhteen eri luovien alojen yrittäjiä ja taiteilijoita Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Ohjelmassa tutustut luovuuden valjastamiseen, liiketoiminnan kasvun edistämiseen ja yrittäjyyden tulevaisuuden muokkaamiseen inspiroivien puheenvuorojen ja käytännönläheisten työpajojen avulla.
Hinta: Maksuton

Ohjelma valmentaa löytämään ja kehittämään uusia, skaalautuvia liiketoimintaideoita tai uudistamaan nykyistä liiketoimintaasi ketterästi, innovatiivisesti ja asiakaskeskeisesti.

Ajankohta 4.9.–4.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Kattava ja käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Hinta: 2 400 € / 1 200 € (+alv)
Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.

Ajankohta Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.
Paikka Live online / verkko-oppimisympäristö
Koulutus on käytännönläheinen, asiapitoinen ja konkreettinen koulutus, jonka avulla otat haltuun niin kotimaiset kuin ulkomaiset rahoitusinstrumentit ja osaat navigoida puhtaan siirtymän rahoitushakemusten, -valmisteluiden ja –raportoinnin maailmassa.
Hinta: Maksuton
3.–5.11.2025

Ajankohta 3.–5.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa
Johtajille ja esihenkilöille suunniteltu intensiivinen koulutusohjelma antaa sinulle mahdollisuuden hyödyntää luontaista luovuuttasi, ohjata tiimejä kohti innovatiivista ajattelua ja navigoida organisaatiomuutoksen monimutkaisissa vaiheissa luottavaisin mielin.
Hinta: 4 650 € (+ alv)
Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.

Ajankohta Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.
Paikka Live online / verkko-oppimisympäristö
Koulutus tarjoaa kattavan ja ajankohtaisen tiedon sekä käytännön työkalut ympäristömenettelyiden hallintaan. Koulutuksen käytyäsi osaat toteuttaa puhtaan siirtymän hankkeen lupamenettelyn laadukkaasti, asianmukaisesti ja sujuvasti.
Hinta: Maksuton
Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.

Ajankohta Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.
Paikka Live online / verkko-oppimisympäristö
Koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa puhtaan siirtymän sääntelykehyksestä. Koulutuksen käytyäsi sinulla on kattava kokonaiskuva puhtaan siirtymän hankkeita ohjaavasta sääntelykehyksestä sekä sääntelyn perusperiaatteista.
Hinta: Maksuton
Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.

Ajankohta Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.
Paikka Live online / verkko-oppimisympäristö
Puhtaan siirtymän investoinnit: perustiedot päätöksentekijöille -koulutus tarjoaa kattavan ja käytännönläheisen näkökulman puhtaan siirtymän investointien hallintaan ja sujuvoittamiseen. Kurssin käytyäsi sinulla on kokonaiskuva puhtaan siirtymän investoinneista sekä hankkeiden päätöksentekoon vaikuttavista keskeisistä ajureista.
Hinta: Maksuton
Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.

Ajankohta Koulutus tulee olla suoritettu 31.12.2025 mennessä.
Paikka Live online / verkko-oppimisympäristö
Koulutus tarjoaa konkreettista tietoa ja käytännön työkaluja, joiden avulla pystyt strategisesti vuorovaikuttamaan keskeisten sidosryhmien kanssa puhtaan siirtymän hankkeissa. Koulutuksessa perehdyt sidosryhmien rooliin yrityksesi vastuullisuustyössä, vuorovaikutuskeinoihin eri toimijoiden kanssa sekä yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen. Opit myös soveltamaan opittuja teemoja käytännössä projektityön kautta omassa työssäsi.
Hinta: Maksuton
15.9.–17.11.2026

Ajankohta 15.9.–17.11.2026
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Toistuvuus kerran vuodessa
Tuotejohtamisen koulutuksesta saat kokonaisnäkemyksen vaikuttavasta ja tehokkaasta tuotejohtamisesta, sen strategiasta, kehittämisestä ja organisoinnista. Koulutus kattaa tuotejohtamisen perusmenetelmät ja tarjoaa työkaluja arvioida ja kehittää yrityksen tuotelähtöisyyttä.
Hinta: 3 300 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Verkkokurssilla opit ymmärtämään ja analysoimaan paremmin palvelujohtamisen viimeaikaista kehitystä. Saat tehokkaan keinon uusien ideoiden luomiseen ja asiakaskeskeisen liiketoimintastrategian toteuttamiseen sekä kustannustehokkaan ja joustavan tavan kerrata ja syventää palvelujohtamisen tietoja ja taitoja.
Hinta: 200 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 15 tuntia

Kustannustehokas ja joustava verkkokurssi tarjoaa ainutlaatuista näkemystä innovaatiojohtamisen ajattelutavasta ja käsitteistä.
Hinta: 350 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 54 tuntia

Tällä verkkokurssilla saat kokonaiskuvan muotoiluajattelusta sekä opit muotoiluajattelun ihmiskeskeisen prosessin ja työkalut kaikkiin sen vaiheisiin. Voit valita joko suomen- tai englanninkielisen verkkokurssin.
Hinta: 350 € (+ alv)
Suositeltu aikataulu: 4–5 tuntia viikossa 12–18 viikon ajan

Ajankohta Suositeltu aikataulu: 4–5 tuntia viikossa 12–18 viikon ajan
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Verkkokoulutus tarjoaa sinulle käytännöllisiä työkaluja ja toimintamalleja, joiden avulla kehität uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluja. Koulutuksessa opit yhdistämään systemaattisesti analyyttista ja luovaa ajattelua, jonka ansiosta saavutat parhaat mahdolliset tulokset.
Hinta: 720 € (+ alv)
Opiskeluaika: 2 tuntia

Ajankohta Opiskeluaika: 2 tuntia
Paikka Tallenne
Tämä Master Class -tallenne laajentaa ymmärrystäsi kognitiivisesta automaatiosta, sen vaikutuksesta organisaatioon ja kauaskantoisista vaikutuksista tietotyöskentelyyn.
Hinta: 50 € (+ alv)

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 27 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Verkkokurssi tarjoaa katsauksen ennakoinnin ja muotoiluajattelun muuttuvaan maailmaan kestävän kehityksen huomioiden. Kurssilla perehdyt design-lähtöisen ennakoinnin keskeisiin piirteisiin, opit työskentelemään ennakoinnin keskeisten tekijöiden kanssa sekä kehität kykyäsi tunnistaa tulevia trendejä ja kehityskulkuja innovatiivisen ajattelun avulla.
Hinta: 150 € (+ alv)

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 27 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Verkkokurssi tarjoaa ammattilaisille käytännönläheistä ja teoreettista tietoa innovaatioiden johtamisesta ja mittaamisesta. Hallitsemalla nämä käsitteet pystyt paremmin navigoimaan organisaatiosi innovaatioiden haasteissaa ja luomaan todellista liiketoiminnallista vaikuttavuutta.
Hinta: 150 € (+ alv)

Kurssi on suunniteltu lähtökohdaksi työelämän muuttuvan maiseman ymmärtämiselle, ja se tarjoaa huolellisesti valitun kokoelman akateemisia näkemyksiä helposti saatavilla olevassa muodossa. Tutkit, miten yksilöiden, organisaatioiden ja yhteiskunnan roolit ovat muuttuneet ja miten nämä muutokset vaikuttavat työhömme tänään ja tulevaisuudessa.
Hinta: 0 €

Verkkokurssi antaa eri alojen luovien alojen ammattilaisille tietoa ja välineitä työnsä kaupallistamiseen. Kurssilla perehdytään kaupallistamisen tyypillisiin haasteisiin erityisesti luovilla aloilla, vahvan brändin rakentamisen kulmakiviin sekä kestävän liiketoimintamallin kehittämiseen. Opit myös erilaisia hinnoittelustrategioita sekä brändäyksen merkityksen.
Hinta: 150 € (+ alv)

Tämä verkkokurssi johdattaa sinut muotoilulähtöisen ennakoinnin ensimmäisiin vaiheisiin. Kurssilla tarkastelet kuinka yksilöt ja tiimit voivat koota materiaaleja, tietoa sekä havaintoja tulevaisuuden kehityssuunnista valitulla toimialalla.
Hinta: 350 € (+ alv)

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 54 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tällä verkkokurssilla saat kokonaiskuvan muotoiluajattelusta sekä opit muotoiluajattelun ihmiskeskeisen prosessin ja työkalut kaikkiin sen vaiheisiin. Voit valita joko suomen- tai englanninkielisen verkkokurssin.
Hinta: 350 € (+ alv)

Paikka Aalto-yliopisto Dipoli, Espoo
Visuaalisen sisällön tuotannon parissa työskenteleville ammattilaisille suunnattu koulutus tarjoaa selkeän ja kattavan johdatuksen generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen luovilla aloilla. Osallistujat perehtyvät generatiivisen tekoälyn taustalla oleviin keskeisiin teknologioihin, ja oppivat miten ne toimivat, ja mitä vaikutuksia niillä on visuaalisen sisällön tuottamiseen.
Hinta: 1 590 € (+ alv)