Brand Business Booster for Creative Industries
Suomi tarvitsee uutta, vahvaa vientiteollisuutta. Vaikka Suomi on täynnä erinomaisia tuotteita, niiden todellinen läpimurto kansainvälisillä markkinoilla ei riipu vain laadusta. Avainasemassa on asiakkaiden ymmärtäminen sekä globaaleille markkinoille pääsyn ja kaupallistamisen taitojen hallinta.
Brand Business Booster for Creative Industries on kattava ja käytännönläheinen ohjelma, joka tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johtajat ja asiantuntijat kehittämään yhdessä osallistujien kanssa asiakasymmärrystä, tehokkaita kaupallistamisstrategioita ja toimivia monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Ohjelma on kehitetty yhteistyössä Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n sekä alan johtavien yritysten, kuten Marimekko ja Fiskars, johtajista koostuvan ohjausryhmän kanssa. Koulutuspäivät tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden omaksua uusinta tietoa, oppia kansainvälisiltä huippuasiantuntijoilta, saada arvokkaita käytännön neuvoja sekä verkostoitua muiden luovien alojen ammattilaisten kanssa, jotka tähtäävät suomalaisen muotoilun menestykseen globaaleilla markkinoilla.
Miksi osallistua?
- Opi alan parhailta - Tutustut globaaleihin asiantuntijoihin ja johtaviin suomalaisiin tuotemerkkeihin.
- Hanki käytännön työkaluja - Sovella oppimaasi suoraan omaan liiketoimintaasi, jotta saat välittömiä tuloksia.
- Nopeuta kansainvälistä kasvuasi - Vahvista strategiaasi ja vie brändisi kansainväliselle näyttämölle.
Ilmoittaudu ohjelmaanLataa esite Lue lisää ohjelman englanninkieliseltä sivulta
Yhteistyössä




Ohjausryhmä
Elina Björklund, hallituksen puheenjohtaja, Reima
Rita Holmberg, toimitusjohtajat, Nanso
Liisa Häkli, yrittäjä, Ommellinen
Petteri Masalin, Chief Design Officer, Fiskars
Sanna-Kaisa Niikko, markkinointijohtaja, Marimekko
Marja-Liisa Permikangas, toimitusjohtaja, Suomen Tekstiili & Muoti
Sanna Suvanto-Harsaae, hallitusammattilainen

Kuluttaja- ja asiakasymmärrys kansainvälisillä markkinoilla
Miten yrityksemme voi parhaiten ymmärtää kuluttajien ja vähittäiskauppiaiden tarpeita kansainvälisillä markkinoilla? Miten voimme hyödyntää tätä ymmärrystä luodaksemme tarjonnan ja tuotteet, joilla on potentiaalia menestyä?

Brändin asemointi, konseptin kehittäminen ja kaupallistamisstrategiat luovilla aloilla
Miksi asemointi, konseptin kehittäminen ja markkinointi ovat luovien alojen menestyksen avaintekijöitä? Mitä voimme oppia Pohjoismaiden johtavilta brändeiltä ja niiden menestystarinoista? Mitkä go-to-market-strategiat toimivat kansainvälisillä markkinoilla? Miten kiinnitämme kansainvälisten jakelijoiden huomion ja mihin meidän tulisi keskittää myyntiponnistuksemme?

Digitalisaatio ja monikanavastrategiat kansainvälisessä liiketoiminnassa
Millainen rooli monikanavastrategialla on muotoilulähtöisen kuluttajaliiketoiminnan kasvussa? Miten voimme parantaa yrityksemme näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla erilaisten jakelukanavastrategioiden avulla? Mitkä digitaaliset työkalut ja alustat ovat tehokkaimpia globaalissa kilpailussa?
Kenelle?
Ohjelma on suunnattu suomalaisille muotoiluvetoisella kuluttajaliiketoiminnan alalla toimiville yrityksille, joilla on potentiaalia ja valmiutta kansainväliseen kasvuun. Ohjelman kohderyhmänä ovat kaikenkokoisten yritysten yritysjohtajat ja asiantuntijat. Painopiste on erityisesti niissä, jotka harkitsevat tai aktiivisesti pyrkivät strategiseen kansainväliseen laajentumiseen.
Toivotamme tervetulleeksi osallistujia eri rooleista, mutta toivomme, että olet valmis jakamaan näkemyksiä ja käymään syvällisiä keskusteluja muiden osallistujien kanssa skaalautumisesta ja globaaleista markkinastrategioista. Osallistujalla on keskeinen rooli organisaationsa strategian määrittelyssä ja toteuttamisessa. Osallistujia voivat olla esimerkiksi yrittäjät, toimitusjohtajat, markkinointi- tai vientipäälliköt ja yritysjohtajat. Jos mietit jo strategisesti, miten laajentua kansainvälisesti ja viedä brändisi seuraavalle tasolle, tämä ohjelma on sinulle.
Oppimistulokset
Koulutuksen tavoitteena on varmistaa, että suomalaisilla kuluttajaliiketoimintaa harjoittavilla yrityksillä on valmiudet ja taidot lähteä menestyksekkäästi kansainvälisille markkinoille. Tämän saavuttamiseksi koulutuksessa kehitetään osallistujien taitoja erityisesti digitaalisen liiketoiminnan, kuluttaja- ja asiakasymmärryksen, konseptikehityksen ja kaupallistamisen alueilla. Yksi koulutuksen keskeisistä tavoitteista on tarjota osallistujille käytännön työkaluja, joita he voivat suoraan soveltaa päivittäisessä työssään. Ohjelman vahvuutena on laaja, tutkimukseen perustuva lähestymistapa, joka yhdistetään tehokkaasti käytännön työkaluihin ja käytännön tapausesimerkkeihin, mikä lisää ohjelman välitöntä vaikuttavuutta.
Ohjelman päätyttyä:
- Ymmärrät datan ja digitaalisten liiketoimintatyökalujen merkityksen sekä roolin viennin ja kansainvälisille markkinoille menon yhteydessä.
- Pystyt rakentamaan oman yrityksesi asiakasymmärrysprosessin ja tunnistamaan kuluttajaymmärryksen merkityksen kansainvälisen brändin rakentamisessa ja tuotevalikoiman suunnittelussa.
- Omaat tuotteiden ja palveluiden maailmanlaajuiseen kaupallistamiseen tarvittavat käytännön taidot, joihin sisältyy esimerkiksi konseptin kehittäminen, hinnoittelu- ja jakelukanavastrategiat sekä tehokkaan markkinoinnin strategiat.
Sisältö ja aikataulu
Ohjelmaan sisältyy:
- Live-online aloitus- ja päätöstilaisuudet
- Kolme koko päivän mittaista live-työpajaa Otaniemessä opintoryhmän kanssa
- Vapaaehtoisia ilta-aktiviteetteja ja yritysvierailuja ohjelmakumppaneiden tiloihin
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Tutustu myös näihin ohjelmiin

Ajankohta 31.10.2024–14.3.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki tai live online
Toistuvuus Kerran vuodessa (aloitus syksyllä)
Koulutus tarjoaa sinulle mahdollisuuden kehittää palvelumuotoilun osaamistasi ja asiakaskokemuksen johtamistaitojasi. Opit johtamaan ja toteuttamaan kustannustehokasta ja vaikuttavaa palvelumuotoilutoimintaa sekä kehittämään asiakaskeskeistä kulttuuria. Koulutus on suunniteltu palvelumuotoilun perusteet jo hallitseville asiantuntijoille ja päälliköille.
Hinta: 6 825 € (+ alv)

Ajankohta tammikuu 2025 – tammikuu 2026
Paikka Pohjoismaat
Tämä keynote- ja työpajasarja on suunniteltu tuomaan yhteen eri luovien alojen yrittäjiä ja taiteilijoita Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Sarja edistää yhdessä oppimista, synnyttää innovaatioita ja tarjoaa foorumin poikkitieteelliselle yhteistyölle. Osallistujat tutustuvat siihen, miten valjastaa luovuus, edistää liiketoiminnan kasvua ja muokata yrittäjyyden tulevaisuutta inspiroivien pääpuheenvuorojen, käytännönläheisten työpajojen ja verkostoitumismahdollisuuksien avulla.
Hinta: Maksuton

Ajankohta 9.–10.4.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Ohjelma valmentaa löytämään ja kehittämään uusia, skaalautuvia liiketoimintaideoita tai uudistamaan nykyistä liiketoimintaasi ketterästi, innovatiivisesti ja asiakaskeskeisesti.
Hinta: 2 900 € (+ alv)

Puhtaan siirtymän ympäristömenettelyt -koulutus tarjoaa kattavan ja ajankohtaisen tiedon sekä käytännön työkalut ympäristömenettelyiden hallintaan. Tavoitteena on, että koulutuksen käytyäsi osaat toteuttaa puhtaan siirtymän hankkeen lupamenettelyn laadukkaasti, asianmukaisesti ja sujuvasti.
Hinta: 0 € (+ alv)

Puhtaan siirtymän sääntely -koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa puhtaan siirtymän sääntelykehyksestä. Tavoitteena on, että koulutuksen käytyäsi sinulla on kattava kokonaiskuva puhtaan siirtymän hankkeita ohjaavasta sääntelykehyksestä sekä sääntelyn perusperiaatteista.
Hinta: 0 € (+ alv)

Ajankohta 7.5.-12.6.2025
Paikka live online
Puhtaan siirtymän investoinnit: perustiedot päätöksentekijöille -koulutus tarjoaa kattavan ja käytännönläheisen näkökulman puhtaan siirtymän investointien hallintaan ja sujuvoittamiseen. Kurssin käytyäsi sinulla on kokonaiskuva puhtaan siirtymän investoinneista sekä hankkeiden päätöksentekoon vaikuttavista keskeisistä ajureista.
Hinta: 0 € (+ alv)

Strateginen vuorovaikutus puhtaan siirtymän hankkeissa -koulutus tarjoaa konkreettista tietoa ja käytännön työkaluja, joiden avulla pystyt strategisesti vuorovaikuttamaan keskeisten sidosryhmien kanssa puhtaan siirtymän hankkeissa. Koulutuksessa perehdyt sidosryhmien rooliin yrityksesi vastuullisuustyössä, vuorovaikutuskeinoihin eri toimijoiden kanssa sekä yhteiskunnalliseen hyväksyttävyyteen. Opit myös soveltamaan opittuja teemoja käytännössä projektityön kautta omassa työssäsi.
Hinta: 0 € (+ alv)

Puhtaan siirtymän hankkeiden rahoitus -koulutus on käytännönläheinen, asiapitoinen ja konkreettinen koulutus, jonka avulla otat haltuun niin kotimaiset kuin ulkomaiset rahoitusinstrumentit ja osaat navigoida puhtaan siirtymän rahoitushakemusten, -valmisteluiden ja –raportoinnin maailmassa.
Hinta: 0 € (+ alv)
4.9.–4.12.2025

Ajankohta 4.9.–4.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Tämä kattava ja käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Hinta: 2 400 € / 1 200 € (+alv)
9.9.–11.11.2025

Ajankohta 9.9.–11.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Toistuvuus kerran vuodessa
Tuotejohtamisen koulutuksesta saat kokonaisnäkemyksen vaikuttavasta ja tehokkaasta tuotejohtamisesta, sen strategiasta, kehittämisestä ja organisoinnista. Koulutus kattaa tuotejohtamisen perusmenetelmät ja tarjoaa työkaluja arvioida ja kehittää yrityksen tuotelähtöisyyttä.
Hinta: 3 300 € (+ alv)
22.9.–4.11.2025

Ajankohta 22.9.–4.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki ja Live online
Toistuvuus Kaksi kertaa vuodessa
Ohjelma antaa palvelujen kehittäjille kattavan käsityksen palvelumuotoilun ihmiskeskeisestä lähestymistavasta. Koulutuksessa paneudut palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja käyt läpi asiakaslähtöiseen kehittämiseen sopivia menetelmiä.
Hinta: 3 410 € (+ alv)
3.–5.11.2025

Ajankohta 3.–5.11.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa
Johtajille ja esihenkilöille suunniteltu intensiivinen koulutusohjelma antaa sinulle mahdollisuuden hyödyntää luontaista luovuuttasi, ohjata tiimejä kohti innovatiivista ajattelua ja navigoida organisaatiomuutoksen monimutkaisissa vaiheissa luottavaisin mielin.
Hinta: 4 650 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 15 tuntia

Kustannustehokas ja joustava verkkokurssi, joka tarjoaa ainutlaatuista näkemystä innovaatiojohtamisen ajattelutavasta ja käsitteistä. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 350 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 54 tuntia

Tällä verkkokurssilla saat kokonaiskuvan muotoiluajattelusta sekä opit muotoiluajattelun ihmiskeskeisen prosessin ja työkalut kaikkiin sen vaiheisiin. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 350 € (+ alv)
Suositeltu aikataulu: 4–5 tuntia viikossa 12–18 viikon ajan

Ajankohta Suositeltu aikataulu: 4–5 tuntia viikossa 12–18 viikon ajan
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Ohjelman tavoitteena on tarjota sinulle käytännöllisiä työkaluja ja toimintamalleja, joiden avulla kehität uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluja. Ohjelmassa opit yhdistämään systemaattisesti analyyttista ja luovaa ajattelua, jonka ansiosta saavutat parhaat mahdolliset tulokset. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 720 € (+ alv)
Opiskeluaika: 1 tunti 15 minuuttia

Ajankohta Opiskeluaika: 1 tunti 15 minuuttia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tervetuloa tutustumaan teollisuuden tulevaisuuteen tässä Aalto EE:n Master Class -koulutuksessa, jossa perehdytään teolliseen metaversumiin (Industrial Metaverse) sekä sen mullistavaan potentiaaliin Industry 5.0 -kontekstissa.
Hinta: 50 € (+ alv)
Opiskeluaika: 2 tuntia

Ajankohta Opiskeluaika: 2 tuntia
Paikka Tallenne
Kaksituntinen Master Class laajentaa ymmärrystäsi kognitiivisesta automaatiosta, sen vaikutuksesta organisaatioon ja kauaskantoisista vaikutuksista tietotyöskentelyyn.
Hinta: 50 € (+ alv)
Opiskeluaika: 2 tuntia

Tästä kahden tunnin tallenteesta saat kattavan käsityksen siitä, mitä digitaaliset kaksoset ovat, mihin ne ovat menossa ja miksi ne ovat organisaatiollesi välttämättömiä.
Hinta: 50 € (+ alv)
Opiskeluaika: 2 tuntia

Ajankohta Opiskeluaika: 2 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tässä kaksituntisessa Master Class -kurssissa syvennytään System Dynamicsin periaatteisiin ja sovelluksiin mallinnustyökaluna. Tallenteen katsomisen jälkeen sinulla on perusymmärrys siitä, miten dynaamisia järjestelmiä mallinnetaan ja miten niitä voidaan soveltaa insinööri- ja valmistusteollisuudessa.
Hinta: 50 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 27 tuntia

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 27 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Ennakoinnin ala - kyky ennakoida tai ennakoida tulevia tapahtumia, suuntauksia ja kehitystä - on muuttumassa. Perinteiset menetelmät teollisuuden ja kuluttajien käyttäytymismallien havainnoimiseksi eivät enää toimi, sillä ilmaston lämpenemisen vuoksi mallien syntymekanismit ovat muuttumassa arvaamattomiksi.
Hinta: 150 € (+ alv)

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 27 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tämä verkkokurssi tarjoaa kattavan johdatuksen innovaatioiden perusperiaatteisiin ja sovelluksiin, jotka ovat elintärkeitä monilla teollisuudenaloilla.
Hinta: 150 € (+ alv)

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 54 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tämä kurssi tarjoaa kattavan yleiskatsauksen akkuteknologiasta, antaen sinulle valmiudet edistää kestäviä energiaratkaisuja. Tutustumalla akkujen eri osa-alueisiin, kuten raaka-aineisiin ja kierrätysteknologioihin, saat arvokasta tietoa prosesseista, jotka pitävät maailmamme toiminnassa.
Hinta: 300 € (+ alv)

Discovering Future -verkkokurssi johdattaa osallistujat muotoilulähtöisen ennakoinnin ensimmäisiin vaiheisiin. Kurssilla tarkastellaan kuinka yksilöt ja tiimit voivat koota materiaaleja, tietoa sekä havaintoja tulevaisuuden kehityssuunnista valitulla toimialalla.
Hinta: 350 € (+ alv)