Myynnin johtaminen
Johda tehokasta ja tuloksellista myyntiä
Uudistettu myynnin johtamisen ohjelma koostuu neljästä 1,5 päivän mittaisesta jaksosta. Voit myös halutessasi osallistua itsenäisille jaksoille.
Myynti auttaa asiakasta luomaan arvoa ja tekee siitä näkyvää ja mitattavaa. Samalla yrityksen strategiset tavoitteet koetellaan asiakaskohtaamisissa. Ohjelmassa saat kattavan kokonaiskuvan myynnin johtamisesta muuttuvassa toimintaympäristössä. Sisällön ytimessä ovat arvon luominen, tekoälyn hyödyntäminen ja ihmisten ja suorituksen johtaminen.
Miten johtaa myyntiä tiedolla? Miten valjastaa jatkuvasti kehittyvä tekoäly vastaamaan myynnin moniin tarpeisiin? Miten luoda organisaatioon myynnillinen kulttuuri ja johtaa ihmiset onnistumaan? Ohjelman opein päivität toimintamallit ja työkalut tehokkaaseen ja tulokselliseen myynnin johtamiseen. Lisäksi kasvat johtajana ja kehität yhteistyötä niin markkinoinnin kuin muidenkin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Hyödyt
Strategia ja käytäntö kohtaavat: pääset alan uusimman akateemisen tutkimustiedon sekä bisnesmaailman tuoreimman käytännön osaamisen äärelle. Sisällöt päivittyvät jatkuvasti uusimman tiedon pohjalta. Opit johtamaan pitkäjänteistä, tuloksellista myyntiä. Läpileikkaavat teemat ovat johtamisen näkökulma, arvon luominen, tekoälyn hyödyntäminen ja ihmisten ja suorituksen johtaminen. Vertaisoppiminen tukee ajatusten ja osaamisen vaihtoa yli toimialarajojen.






Kenelle?
Valmennus on tarkoitettu myynnin kokonaiskuvasta ja kehittämisestä vastaaville henkilöille.
Myynnin johtaminen -valmennus soveltuu parhaiten B2B-myynnin johdolle: myyntijohtajille ja -päälliköille sekä näihin tehtäviin tähtääville.
Sisältö ja aikataulu
Koulutusjaksot
Kouluttajat

Juho-Petteri Huhtala
Kauppatieteiden tohtori Juho-Petteri Huhtala toimii tutkijatohtorina ja luennoitsijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksella.
Hänen asiantuntemuksensa kattaa liiketoimintamallit, asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja palvelukehityksen sekä tekoälyratkaisut markkinoinnin ja myynnin rajapinnoilla. Hän suunnittelee ja johtaa ulkoisesti rahoitettuja tutkimushankkeita tiiviissä yhteistyössä yritysten kanssa.
Juho-Petteri Huhtalalla on yli 15 vuoden kokemus soveltavan tutkimuksen projekteista, kuten NextMedia-, B2BAI- ja WISDOM2-hankkeista. Hän on tekoälyn hyödyntämisen edelläkävijä suomalaisessa B2B-kontekstissa ja on julkaissut aiheista kuten koneoppiminen, markkinoinnin automaatio ja älykkäät sisältösuositukset.
Akateemisen työn ohella Huhtala toimii ajatushautomo NIBS osk:n toimitusjohtajana sekä valmentajana Aalto EE:n koulutusohjelmissa, joissa hänen teemojaan ovat mm. asiakas- ja työntekijäkokemuksen johtaminen, palvelumuotoilu ja tekoälyn vaikutukset asiantuntijatyössä.

Teppo Heikkinen
CEO & Founding Partner, Volando Oy
Teppo Heikkinen on kokenut myynnin, markkinoinnin, brändien ja johtamisen kehittäjä, joka inspiroituu yritysten kasvutarinoista.
Urallaan Heikkinen on toiminut pitkään liikkeenjohdon konsulttina ja valmentajana erikoistuen myynti- ja markkinointiorganisaatioiden kehittämiseen Euroopassa, USA:ssa ja globaalisti. Lisäksi hän on toiminut suomalaisissa ja kansainvälisissä markkinointialan toimistoissa osakkaana, toimitusjohtajana ja hallitustehtävissä.
Teppo Heikkisen ydinosaamista ovat orgaanisen kasvun strategiat ja niiden toimeenpano tavalla, joka huomioi kaikki oleellisimmat näkökulmat: Asiakaskokemuksen, brändin, markkinoinnin ja myynnin sekä näiden johtamisen.
Heikkinen luennoi ja valmentaa näiden teemojen ympärillä niin yrityksissä kuin yliopistoissakin. Hän on valmentanut tuhansia myynti- ja markkinointialan ammattilaisia ja heidän esihenkilöitään, ympäri maailmaa.

Ira Lange
Ira Y. Langen erityisosaamisalueena ovat työyhteisön ihmissuhteet ja tekijät, jotka vaikuttavat johdon ja asiantuntijoiden käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.
Langen valmennusteemoina ovat johtajuus ja johtamisen käytännöt, tehokas ja toimiva tiimi sekä luottamuksen rakentaminen organisaatiossa. Viime vuosina hän on myös valmentanut haasteellisessa tilanteessa olevia johtoryhmiä toimimaan paremmin yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Lange on kiinnostunut tarkastelemaan työyhteisöjen kognitiota, tunteita ja suorituskykyä ammatillisessa kontekstissa. Johtamisen kehittämisen rinnalla hän kouluttaa myös myyntiä ja asiakkuuksien johtamista pohjautuen hänen aikaisempaan kokemukseensa myynnin johtajana ja konsulttina. Valmennusten tukena hän tekee erilaisia arviointeja, tutkimuksia ja kyselyitä ja hän voi liittää kehittämisohjelmaan myös henkilökohtaisen coaching-osuuden.
Lange on valmentaja, toimitusjohtaja ja yrittäjä Q.motion Oy:ssä. Hänellä on 20 vuoden kokemus myynnin ja johtamisen asiantuntija-, kouluttaja- ja johtotehtävistä: Aspectum Consulting, Amos Partners, Bon Pankkiiriliike, AON Corporation.
Hän on suorittanut maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa. Lange on myös sertifioitu Business Coach ja tiimin rakentaja, TM.

Victor Rubanovitsch
Victor Rubanovitsch toimii väitöskirjatutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Victorin ydinosaaminen on B2B-myynnissä, erityisesti myyntiprosessien kehittämisessä ja optimoinnissa.
Hänellä on käytännön kokemusta myyntitiimien tukemisesta ja kouluttamisesta sekä dataohjautuvien menetelmien integroimisesta myynnin tehokkuuden ja tulosten parantamiseksi erityisesti B2B-ympäristössä.
Tällä hetkellä Rubanovitsch tekee väitöskirjatutkimusta tekoälyn roolista B2B-myynnin tehostamisessa, erityisesti monimutkaisessa ratkaisumyynnissä. Vaikka hänellä on taustaa osin myös markkinoinnissa, hänen intohimonsa ja vahvuutensa liittyvät toimivien myyntistrategioiden rakentamiseen ja myyjien onnistumisen mahdollistamiseen.
Tutkimus keskittyy B2B-myynnin ja tekoälyn leikkauspisteeseen ja siinä tarkastellaan, kuinka tekoälyteknologiat voivat tukea myynnin ammattilaisia monimutkaisessa ratkaisumyynnissä – aina prospektoinnista asiakassuhteiden hallintaan. Rubanovitsch on kiinnostunut myös siitä, miten tekoälyn käyttöönotto myynnissä vaikuttaa organisaatiotasolla ja muokkaa myynnin perinteisiä rooleja ja toimintatapoja.
Victor Rubanovitschilla on kauppatieteiden maisterin tutkinto markkinoinnista Aalto-yliopistosta sekä kauppatieteiden kandidaatin tutkinto Vaasan yliopistosta. Hänen nykyinen akateeminen polkunsa rakentuu näiden pohjalle ja keskittyy siihen, miten teknologia muuttaa B2B-myynnin luonnetta.

Pekka Töytäri
Pekka Töytäri työskentelee Aalto-yliopistossa tuote- ja palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessorina (Professor of Practice).
Akateemisen uran rinnalla Töytäri on omistajana Efecto Oy:ssä, jossa hän valmentaa ja konsultoi yrityksiä asiakkuuksien johtamisen kehittämisessä.
Pekka Töytärin tutkimus- ja valmennusosaaminen asiakkuuksien johtamisen alueella liittyy erityisesti asiakasarvon ymmärrykseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen kehittämiseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen suunnitteluprosessiin ja –työkaluihin, asiakasarvon konkretisointiin ja laskentaan sekä asiakkaan toiminnan ymmärtämiseen, kuvaamiseen ja analyysiin. Töytäri on todennut tutkimuksessaan, että systemaattinen asiakasymmärrys luo edellytykset oikeille asiakasvalinnoille, tehokkaille asiakaskohtaamisille, konkreettisen asiakashyödyn viestimiselle ja arvon yhteistuotannolle.
Töytärillä on tekniikan tohtorin tutkinto Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta ja hän on väitellyt tuotantotalouden laitokselta aiheenaan arvoperusteinen myynti ja hinnoittelu sekä myynnin johtaminen.
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Myynnin johtaminen -ohjelman itsenäiset opintojaksot
Voit valintasi mukaan osallistua koko Myynnin johtaminen -ohjelmaan, joka sisältää kaikki neljä opintojaksoa tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:

Ajankohta 8.–9.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen on 1,5 päiväinen koulutus. Jakso on yhteinen sekä Myynnin johtaminen että Markkinoinnin johtaminen -koulutusten osallistujille.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
Tutustu myös näihin ohjelmiin

Ajankohta toukokuu 2026 (3 pvä)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Saat kattavan käsityksen strategisesta markkinoinnista ja siitä, kuinka asiakaslähtöisyyden avulla toteutettava strateginen markkinointi on ratkaisevan tärkeä yrityksen kasvun edistämisessä.
Hinta: 4 650 € (+ alv)
28.–29.8.2025

Ajankohta 28.–29.8.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki tai live online
Toistuvuus kerran vuodessa
Koulutuksesta saat monipuolisia näkökulmia viestintään osana vastuullista liiketoimintaa. Opit analysoimaan vastuullisuusviestinnän uskottavuuden lähtökohtia ja arvioimaan sekä omaa organisaatiota että sen toimintaa kestävän yhteiskunnan rakentajana.
Hinta: 2 100 € (+ alv)
4.9.–4.12.2025

Ajankohta 4.9.–4.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Tämä kattava ja käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Hinta: 2 400 € / 1 200 € (+alv)
26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

Ajankohta 26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kahdesti vuodessa
Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Hinta: 3 150 € (+ alv)
6.10.–9.12.2025

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö. Osallistujat syventyvät asiakaslähtöisestä näkökulmasta markkinointiin ja arvonluontiin sekä markkinoinnin tuloksellisuuteen ja kanavastrategioihin. Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.
Hinta: 4 200 € (+ alv)
6.–7.10.2025

Asiakaslähtöisyys markkinoinnissa -kokonaisuus pureutuu markkinoinnin nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden kehityssuuntiin. Käymme läpi arvonluontia asiakaslähtöisesti ja digitaalisin keinoin sekä sitä, miten markkinoinnin kuuluu toimia liiketoimintalähtöisesti myynnin ja markkinoinnin moottorina. . Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä opintojaksona.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
8.10.2025–6.2.2026

Ajankohta 8.10.2025–6.2.2026
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa (aloitus syksyllä)
Ohjelma kehittää ymmärrystä asiakkuusstrategian merkityksestä yrityksen kokonaisstrategiassa ja tarjoaa työkaluja KAM-prosessin tavoitteelliseen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksen opeilla tehostat työskentelyäsi tärkeiden asiakkaiden kanssa ja otat haltuun käytännönläheisiä työkaluja asiakasprosessien kehittämiseen ja johtamiseen.
Hinta: 4 100 € (+ alv)
4.–5.11.2025

Tiedolla johdettu markkinointi ja tekoäly -koulutus tarjoaa strategisen näkökulman dataan. Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
20.–21.11.2025

Koulutus on 1,5 päiväinen Markkinoinnin johtaminen -ohjelman opintojakso, joka on mahdollista suorittaa myös itsenäisenä ohjelmana.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
8.12.2025–21.4.2026

Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin keskeisiä tekijöitä ja asiakkaan ostokäyttäytymistä muutoksessa, kun arvo, ei hinta, on määräävin tekijä. Myyntijohdolle suunnattu valmennus auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja mallintamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa ja myynnin tuloksellisuutta asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi.
Hinta: 4 200 € (+ alv)

Ajankohta 8.–9.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Markkinoinnin ja myynnin valmentava suorituksen johtaminen on 1,5 päiväinen koulutus. Jakso on yhteinen sekä Myynnin johtaminen että Markkinoinnin johtaminen -koulutusten osallistujille.
Hinta: 1 350 € (+ alv)
Kysy lisätietoa

Ajankohta Kysy lisätietoa
Liikkeenjohdolle ja myynnin ammattilaisille suunnattu ohjelma, joka tarkastelee hinnoittelua strategisesta näkökulmasta. Siinä syvennytään vaihtoehtoisiin strategioihin, joilla osallistuja kasvattaa ymmärrystään taloudellisen suorituskyvyn kasvattamisesta parempia hinnoittelupäätöksiä tekemällä. Ohjelma sopii esihenkilöille ja johtajille B2B-, palvelu- ja kuluttajamarkkinoilla, jotka vastaavat hinnoittelupäätösten suunnittelusta, arvioinnista, viestinnästä ja täytäntöönpanosta.
Luettavaa aiheesta