Artikkelit
Työelämäprofessori Mikko Kiviharju: Yritysten täytyy kehittää kyberosaamistaan j...
15.12.2023, Anu Haapala
Turvallisuusjohtamisen tavoite on tukea organisaation toimintavarmuutta, jatkuvuutta ja luotettavuutta – myös häiriötilanteissa ja muutoksissa. Turvallisuusjohdon koulutusohjelma – TJK:ssa opitaan turvallisuuden kehittämistä ja johtamista huomioiden lainsäädäntö ja ulkoiset vaatimukset, toimintaympäristön luonne ja organisaation tavoitteet sekä ihmislähtöisyys. Koulutus on kokonaisvaltainen ja auttaa osallistujia laajentamaan osaamistaan turvallisuuden kokonaisuuden johtamisesta ja osa-alueiden erityispiirteistä sekä luomaan suuntaa kehitystyölle.
Viime vuosien kriisit, globaalin talouden murros ja turvallisuusympäristön merkittävät käänteet ovat havahduttaneet organisaatiot tarkastelemaan syvällisesti riskeihin varautumista, jatkuvuudenhallintaa, turvallisen työn ehtoja ja verkostoturvallisuutta, mutta myös erityistilanteiden johtamista. Yhteiskunnan, organisaatioiden ja yksilöiden iskunkestävyyttä on koeteltu, mutta myös kehitetty laaja-alaisesti. Turvallisuuden kestävälle osaamiselle on tarvetta.
Turvallisuusjohdon koulutusohjelma – TJK:ssa tarkastellaan laajasti turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä ja erityisesti yritysturvallisuuden kokonaisuuden johtamista. Määrätietoinen turvallisuustyö luo arvoa, hyvinvointia sekä luottamusta – arjessa ja muutostilanteissa.
Ohjelmasta on mahdollista siirtää 18 ECTS-opintopistettä Aalto Executive MBA- tai Aalto MBA-ohjelmaan.
"Osaavinkaan turvallisuusalan ammattilainen ei pitkälle pärjää yksin. Koulutusohjelman ehdottomia vahvuuksia ovat kouluttajien ammatillinen asiantuntemus ja koulutuksen kautta syntyvä koko työuran kestoinen turvallisuusosaajien verkosto."
Matti Waitinen, kouluttaja, erikoistutkija, Turun yliopisto
Turvallisuusympäristö on jatkuvassa muutostilassa, mikä edellyttää organisaatioiden turvallisuustoiminnalta sekä jatkuvuutta että toiminnan uudistamista. Turvallisuusjohdon koulutusohjelma pyrkii tarjoamaan osallistujilleen kattavan käsityksen turvallisuuden toimintakentästä ja rakentamaan vahvan osaamisen turvallisuustoiminnan jatkuvaan ja tarkoituksenmukaiseen uudistamiseen.
Edellisen ohjelman osallistujat suosittelevat koulutukseen osallistumista (8.7/10)
Aalto EE:llä on yli 30 vuoden kokemus Turvallisuusjohdon koulutusohjelman järjestämisestä. Koulutuksen on käynyt jo yli 600 turvallisuusasiantuntijaa.
Edellisen ohjelman osallistujat antoivat ohjelman kokonaisarvosanaksi 5,45/6,0. Aalto EE:n ohjaus ja palvelu saivat arvosanan 5,5/6,0.
Turvallisuusjohtaminen keskiössä – TJK-alumnien näkökulmia -videosarjassa turvallisuusalan asiantuntijat ja Turvallisuusjohdon koulutusohjelman alumnit keskustelevat ohjelmajohtaja Anna-Maija Ahosen kanssa muun muassa turvallisuusjohtamisesta, turvallisuuskulttuurista, muutoksesta, turvallisuusalan ajankohtaisista ilmiöistä sekä turvallisuusammattilaisena ja -johtajana kehittymisestä. Sarja on nyt katsottavissa Youtubessa.
Suunnitelmallinen turvallisuusjohtaminen palvelee organisaatiosi strategiaa ja lisää kilpailukykyä. Se vahvistaa organisaatiosi kykyä ennakoida ja hallita riske-jä, toimia häiriötilanteessa sekä rakentaa jatkuvuutta. Pitkäjänteinen turvalli-suustyö vahvistaa asiakkaiden ja kumppanien luottamusta toimintaanne.
Turvallisuusjohdon koulutusohjelma on tarkoitettu organisaatioiden turvallisuudesta ja riskienhallinnasta sekä niiden kehittämisestä vastaaville henkilöille.
Koulutus sopii myös turvallisuusalan asiantuntijoille, turvallisuuden asiantuntija- tai johtamistehtäviin siirtyville sekä turvallisuusalan toimijoiden kanssa yhteistyötä tekeville henkilöille.
Ohjelmaan osallistuvilta edellytetään riittävää kokemusta turvallisuustehtävissä tai turvallisuusalalla työskentelystä tai siirtymistä tehtävään, joka edellyttää kokonaisvaltaista turvallisuusjohtamisen asiantuntemusta.
Koulutusohjelma koostu kahdestatoista lähiopetusjaksosta (yhteensä 28 lähiopetuspäivää ja opintomatka ulkomaille) ja lopputyöstä.
Lisäksi suoritettavat oman vaikuttamis- ja johtamistyön tarkastelu sekä omaan organisaatioon tehtävä turvallisuuskulttuurin kehittämistyö syventävät oppimista ja tuovat omaan työhön ja organisaatioon välittömästi hyödynnettävissä olevia asioita.
12 lähijaksoa
Lähijaksot koostuvat asiantuntijapuheenvuoroista, yhteisistä keskusteluista, case-puheenvuoroista ja ryhmätöistä tai harjoituksista: tavoitteena on rikastaa ryhmän monipuolista osaamista ja kokemuksia asiantuntijaluennoitsijoiden ohjauksessa. Jaksoihin voi liittyä ennakkotehtäviä ja yritysvierailuja.
Turvallisuuskulttuurin kehittäminen
Ohjelman aikana jokainen osallistuja soveltaa käytännönläheisesti ja monipuolisesti erilaisia kehittämisen työkaluja yrityksestään valittuun turvallisuushaasteeseen. Tavoitteena on rikastaa turvallisuustyön kehittämismenetelmiä ja edistää myönteistä, osallistavaa turvallisuuskulttuuria.
Lopputyö
Jokainen osallistuja tekee ohjelman aikana lopputyön, joka syventyy oman organisaation kannalta ajankohtaiseen ja keskeiseen turvallisuutta koskevaan laajempaan teemaan. Usein lopputyön aihe on myös osallistujalle ammatillisen kasvun kannalta mielekäs. Lopputyössä hyödynnetään ja sovelletaan koulutusohjelmassa kirjallisuutta, erilaisia tiedonhankkimismenetelmiä ja sekä omaa kokemusta ja asiantuntemusta.
Oman vaikuttamis- ja johtamistyön tarkastelu
Turvallisuusasiantuntijan ja -johtajan osaamiseen kuulu kyky vaikuttaa erilaisissa suhteissa ja verkostoissa sekä huolehtia omasta suorituskyvystä. Ohjelman aikana osallistujat tarkastelevat omaa turvallisuusvaikuttamisen rooliaan ja kehittävät sitä asiantuntijaohjaajan opastuksella.
Ulkomaan opintomatka
Opintomatkan aikana tutustutaan kohdemaan turvallisuuden toimintaympäristöön, turvallisuusalaan ja valittujen yritysten sekä viranomaistoimijoiden turvallisuustyöhön ja turvallisuusratkaisuihin.
Erillinen päätöspäivä
Päätöspäivänä jaetaan todistukset ja mahdolliset huomionosoitukset kiitettävästi toteutetuille kehitysprojekteille sekä juhlistetaan opintojen suorittamista.
60 opintopistettä
Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa vähintään 80 % lähiopetusjaksoista.
12 koulutusjaksoa
Yhden lähiopetusjakson kesto on 2-3 päivää, yhteensä 28 lähipäivää.
Ulkomaan opintomatka
Opintomatkan aikana tutustutaan kohdemaan turvallisuuskoulutukseen, turvallisuusalaan ja valittujen yritysten turvallisuusratkaisuihin.
Kouluttajina toimivat mm.
Lilly Korpiola
Lilly Korpiola on mediastrategi, tietokirjailija sekä viestinnän ja johtamisen asiantuntija.
Lillyn erityisosaamista ovat mm. kriisi- ja turvallisuusjohtaminen sekä strateginen viestintä. Hän valmentaa ja konsultoi organisaatioita johtamisen ja viestinnän erityiskysymyksissä. Hänen asiakaskuntansa kattaa laajasti sekä julkisia että yksityisiä toimijoita ja viranomaisia.
Lillyn koulutustausta yhdistää kauppatieteet, organisaatiopsykologian, mediatutkimuksen ja viestinnän, mikä antaa hänelle poikkeuksellisen monipuolisen näkökulman johtamisen ja viestinnän kysymyksiin.
Lilly on kirjoittanut kuusi tietokirjaa. Työn alla on täällä hetkellä mm. Kriisiviestintä hybridissä mediatilassa, joka syventyy johtamiseen, vaikuttamiseen, viestintään ja riskien hallintaan epävarmuuden ajassa.
Teemu Malmi
Teemu Malmi toimii laskentatoimen professorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Professori Malmin erityisosaamisalueita ovat johtamisjärjestelmät, strategian toimeenpano ja kannattavuuslaskenta. Hänen tutkimuksiaan on julkaistu alan kansainvälisissä lehdissä kuten Journal of Management Control, Management Accounting Research ja European Accounting review.
Malmi opettaa säännöllisesti useissa johdon koulutusohjelmissa ja on toiminut konsulttina useille eri yrityksille muun muassa seuraavilta aloilta: IT, elektroniikka, energia, rahoitus, elintarvike, terveydenhuolto, media, metalli, liikenne/kuljetus. Hänellä on myös kokemusta julkisella sektorilla työskentelystä, kuten ministeriöistä, kunnista ja sairaaloista.
Teemu Malmilla on kauppatieteiden tohtorin tutkinto Helsingin kauppakorkeakoulusta.
Risto Sarvas
Risto Sarvas on työelämäprofessori (Professor of Practice) ja Informaatioverkostot-ohjelman johtaja Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusssa.
Hän on aiemmin työskennellyt muotoilujohtajana ja palvelumuotoilijana ohjelmistoyritys Futuricessa sekä liikkeenjohdon muutosjohtajana BearingPointilla.
Sarvas on valmentanut ja luennoinut Suomen lisäksi mm. Tokiossa, Lontoossa, Kaliforniassa ja Berliinissä. Hänen tutkimus- ja opetusalaansa kuuluu digitaalisten palveluiden ja organisaatioiden kehittäminen niin että yritysten, yhteiskunnan ja käyttäjien näkökulmat ja tarpeet tulevat huomioiduiksi.
Sarvaksen intohimonaan on selvittää, kuinka teknologiat ja yhteiskunta verkottuvat toisiinsa ilmiöinä, kulttuurin muutoksena, politiikkana ja liiketoimintana.
Risto Sarvas on valmistunut diplomi-insinööriksi ja väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta. Opetustehtävien lisäksi hän on toiminut johdon ja start-up yritysten coachina ja mentorina digitaalisessa murroksessa.
Jari Ylitalo
TkT Jari Ylitalo toimii johtajuuden yliopistonlehtorina Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa sekä Aalto Ventures Programissa.
Hän opettaa erityisesti maisterivaiheen opiskelijoita johtajuuden, tiimityön ja itsensä johtamisen teemoissa.
Ylitalon pedagogisessa lähestymistavassa korostuu dialoginen ja voimavarakeskeinen näkökulma. Hän toimii myös työnohjaajana, valmentajana ja työyhteisösovittelijana. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus johtajien, johtoryhmien ja organisaatioiden valmentamisessa ja kehittämisessä sekä yrityksissä, että julkisissa organisaatioissa.
Tutkimuksessaan Ylitalo on keskittynyt johtajien ja johtajuuden kehittämiseen ja erityisesti ohjauksellisten, voimavarakeskeisten ja dialogisten kehittämistapojen vaikuttavuuden tutkimiseen. Lisäksi hän on tutkinut yritysten ja organisaatioiden välisten yhteistyö- ja kumppanuussuhteiden sosiaalista dynamiikkaa ja kehittämistä sekä verkostojohtamista ja verkostomaisen toimintatavan kehittämistä.