Artikkelit
Jonot pois ja toiminta sujuvammaksi uusilla hyvinvointialueilla
30.06.2022, Hannu Vierimaa
Lean-muutosagentti on seitsemän päivän koulutus, jossa saat syventävän tason tiedot lean-periaatteista, työkaluista, käytännön soveltamisesta ja johtamisesta. Lean-muutosagenttina osaat viedä lean-ajattelutavan käytännön onnistumisten tasolle.
Ohjelmassa valmennetaan muutosagentteja, jotka pystyvät itsenäisesti toimimaan lean-projektien johtamis- ja vastuutehtävissä. Opit konkreettisia kehittämistyökaluja ja -menetelmiä sekä ymmärrät systemaattisen ongelmanratkaisun ja jatkuvan parantamisen periaatteet. Saat välineitä prosessien uudistamiseen ja tukea lean-johtamiseen ja kehittämistoiminnan organisointiin.
Koulutuksen aikana laadit asiantuntijoidemme ohjauksessa soveltavia harjoituksia ja oman organisaation ajankohtaiseen haasteeseen pureutuvan, lean-oppeja käytäntöön vievän kehittämisprojektin.
"Lean-muutosagentti-koulutus oli korkean paikan leiri oman työpaikan lean-hankkeiden eteenpäin viemiseksi.”
"Hyviä käytäntöjä, työkaluja, linkkejä ja kontakteja. Ohjelma on tietojen ja taitojen lisäksi kasvattanut itseluottamustani!"
"Nyt konkreettisesti löytyi ne lean-silmälasit, joilla on omassa työssä alkanut nähdä parannuskohteita ja asiakasnäkökulman huomioimisen puutteita.”
"Oppimismatkan varrella oivalsin, että Lean on paljon muutakin kuin teknisiä työvälineitä: kysymys on itse asiassa johtamismenetelmästä."
"Erinomainen asiasisältö, loistavat ja kokeneet kouluttajat. Henkilökunta piti homman hienosti kasassa ja tiedotti sopivasti kaikesta.”
(Osallistujapalautetta ohjelmasta)
Laadit kehitysprojektin ja saavutat konkreettisia parannuksia (säästät aikaa, pienennät kustannuksia, nostat laatua)
Osallistujien kokemusten perusteella ohjelma auttaa tunnistamaan oikeat ongelmat ja tarjoaa konkreettisia työkaluja ja välineitä ongelmien ratkomiseen ja prosessien sujuvoittamiseen
Osallistujat arvioivat kouluttajiemme asiantuntemuksen arvosanalla 5,5/6,0
Lean-muutosagentti-koulutuksen aikana kokeilet lean-oppeja käytännössä ja osana arkityötä jo koulutuksen aikana: koulutukseen sisältyy asiantuntijoidemme ohjaamana soveltavia harjoituksia ja oman organisaation lean-kehitysprojekti, joka voi olla esim. valitun prosessin sujuvoittamista. Koulutuksessa korostetaan, että leanin tuloksellinen soveltaminen vaatii muutoksia toimintakulttuuriin. Saat organisaatioosi ideoita kehittämistoiminnan johtamiseen ja jatkuvan parantamisen periaatteiden soveltamiseen sekä konkreettisia menetelmiä ongelmanratkaisuun, toiminnan laadun, asiakaskokemuksen, sujuvampien prosessien ja tuottavuuden kehittämiseen.
Koulutus on suunniteltu keskisuurten ja suurten yritysten sekä julkisen sektorin organisaatioiden asiantuntijarooleissa työskenteleville henkilöille. Se soveltuu hyvin myös sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämistehtävistä vastaaville henkilöille.
Lean-muutosagentti -koulutus sopii esimerkiksi projekti-, laatu-, lean- ja kehittämisasiantuntijoille sekä tiiminvetäjille. Osallistujat toimivat tyypillisesti esim. asiantuntija-, esimies-, päällikkö-, johtamis-, kehittämis-, muutoksenhallinta-, projekti- tai suunnittelutehtävissä. Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi etsiä sujuvampia käytäntöjä päivittäiseen toimintaan, menetelmiä ongelmanratkaisuun ja prosessien sujuvoittamiseen tai saada aikaan muutoksia johtamiskäytäntöihin ja organisaatiokulttuuriin.
Ohjelma koostuu neljästä 1-2 päivän lähiopetusjaksosta (yhteensä 7 lähiopetuspäivää) sekä välitehtävistä, jotka tukevat oppimista ja oman organisaation kehittämistä.
Kokeilet lean-oppeja käytännössä ja osana arkityötä jo koulutuksen aikana: teet asiantuntijoidemme ohjaamana soveltavia harjoituksia ja oman organisaation lean-kehitysprojektin, joka voi olla esimerkiksi valitun prosessin sujuvoittamista. Kehitysprojekti liittyy omiin tehtäviisi ja organisaatiosi kehittämistarpeisiin, ja se täydentää, soveltaa ja syventää oppimaasi.
Voit tutustua muutamiin projektiesimerkkeihin alla olevien kuvausten avulla.
Lähtökohta | Kuntoutusprosessin vakiointi |
---|---|
Tavoite | Kuntoutukseen tulovaiheen tehtävien vakiointi vastaamaan uusia palveluja ja henkilöstön perehdytys uusiin toimintatapoihin. |
Hyödyt | Asiakkaan jonotusaika lyhenee, uusia asiakkaita voidaan ottaa nopeammin, tyhjäkäynti vähenee. Asiakkaan kokonaistilanne nopeammin haltuun. Henkilökunnan työhyvinvointi lisääntyy. |
Lähtökohta | Uusien tuotteiden lanseerauksen osaprosesseissa on puutteita. Alaprosesseja ei ole ohjeistettu ja vastuutettu, toiminta ei ole systemaattista ja tulosten dokumentoinnissa on kehitettävää. |
---|---|
Tavoite | Alaprosessit kuvataan ja niiden kehitystarpeet kartoitetaan. Määritellään, kuvataan ja ohjeistetaan uusi toimintatapa sekä vastuut ja riittävä dokumentaatiotaso. |
Hyödyt | Pullonkaulojen poisto ja lanseerausprosessin sujuvoittaminen. Tuotteet soveltuvat paremmin asiakkaille ja ovat heille kiinnostavampia. |
Lähtökohta | Epäselvät, puutteelliset tai vanhentuneet palveluohjeet pidentävät asiakkaan palveluaikaa ja odotusaikaa puhelimessa sekä lisäävät oikean tiedon etsimisaikaa ja ruuhkauttavat puhelinlinjat. |
---|---|
Tavoite | Luotettavan ja vertailukelpoisen toimintaohjeiston tuottaminen palveluohjauksen ja päätöksenteon tueksi. Palveluohjeiden vakiointi ja henkilöstön perehdytys. |
Hyödyt | Reaaliaikaisuus, kertakirjaaminen, tiedon luotettavuus, standardointi. |
Lähtökohta | Näytteiden tuotanto, jalostaminen, varastointi ja lähettäminen asiakkaalle – prosessin tehostaminen ja turhan poistaminen. Ongelmana useat osaprosessit ja niihin kuluva ylimääräinen aika. |
---|---|
Tavoite | Osaprosessien vähentäminen, hukan karsiminen, ajan säästö. Tavoitteena X kpl näytteitä asiakkaalle tietyssä ajassa. |
Hyödyt | Näytteet saadaan kustannustehokkaammin kuljetuksia ja välikäsiä vähentämällä nopeammin asiakkaalle. Laaduntarkkailu paranee, asiakkaan saama lisäarvo kasvaa. |
Lähtökohta | Ongelmia asiakastilausten läpimenoajassa, projektien venyminen. Vaihtelu tilaus-toimitusketjussa ja sisäisen tiedonkulun ongelmat. Toiminnan organisointiin ja päivittäiseen johtamiseen haetaan parannuksia. |
---|---|
Tavoite | Kehittää tilaustoimitus-ketjun virtausta: nykyisillä resursseilla saadaan tuotettua enemmän tuottavuutta. Opitaan ratkaisemaan ongelmia Lean-työkaluja hyödyntämällä. |
Hyödyt | Tuottavuuden parantaminen. Systemaattinen tapa kehittää toimintaa ja ratkaista havaitut ongelmat ajoissa. Parannukset laboratorion toiminnassa ja päivittäisjohtamisessa. |
Lähtökohta | Reklamaatiokäsittelyn vastuiden epäselvyys sekä käsittelyn hitaus vastuutahojen välillä. |
---|---|
Tavoite | Reklamaatioketjun tarkastelu ja ongelmakohtien tunnistaminen ja määrittely. Tiedon kulun lisääminen koko ketjussa. Tehokkaampi ja toimivampi reklamaatio-/laatuhuomautusrekisteri. |
Hyödyt | Läpimenoaikojen lyhentäminen, vastuiden ja toimintatapojen selkeytyminen, hylkyvarastojen pieneneminen. Loppuasiakkaalle saadaan toimitettua oikea määrä laadukasta raaka-ainetta oikeaan aikaan. Reklamaatiosta aiheutuneet kustannukset vähenevät. |
Lähtökohta | Kaupungin asian- ja kokoushallinnan ohjelmiston uudistukseen liittyvä vakiointi. Toimintatapaerojen vertailu ja yhdenmukaistaminen kaupungin eri palvelualueilla. Esityslistaprosessin ongelmien havaitseminen, seuranta ja ongelmanratkaisun kehittäminen. |
---|---|
Tavoite | Yhtenäiset käytännöt henkilöstöpalveluissa, kanslia- ja viestintäpalveluissa sekä teknisissä palveluissa: esityslistaprosessin yhdenmukaistaminen kaupungin eri palvelualueilla, prosessin toimivuutta kuvaavien mittareiden kehittäminen, prosessiin liittyvien ongelmien ratkaisuprosessin systematisointi. |
Hyödyt | Niukkojen resurssien tehokkaampi hyödyntäminen, selkeät toimintaprosessit, turhan työn välttäminen. Eri palvelualueilla havaitut ongelmat saadaan systemaattisesti koottua, ratkaistua ja tiedonkulkua parannettua. |
Lähtökohta | Manuaalinen käsittely hidastaa viraston ostolaskujen käsittelyä ja aiheuttaa virheitä ja ruuhkapiikkejä reititykseen ja käsittelyaikaan. Tiliöintien, sisäisten sekä ulkoisten seurantakohteiden kirjausten laatu vaihtelee ja aiheuttaa korjaustoimenpiteitä kirjanpitoon. |
---|---|
Tavoite | Lisätään ostolaskujen automatisaatioastetta ja vähennetään manuaalista työtä. Parannetaan laskujen kiertonopeutta ja kirjausten oikeellisuutta, vähennetään työkuormaa. Lisätään talousosaston henkilöstön osaamista työkalujen käytöstä, sovitaan työohjeet ja käytännöt, luodaan malli palvelusta asiakkaille. |
Hyödyt | Parannetaan sisäisten ja ulkoisten asiakkaiden palvelua, vähennetään ostolaskujen ruuhkautumista, vähennetään laskujenkäsittelijöiden työkuormitusta, parannetaan työtyytyväisyyttä. |
Lähtökohta | Valmistuslinja on erillään muiden tuotteiden kokoonpanoalueesta, joten materiaalivirrat eivät kulje optimaalisesti. Toiminnan läpinäkyvyys ei ole hyvä ja kapasiteetin joustavuutta ei päästä hyödyntämään. |
---|---|
Tavoite | Suoraviivaiset materiaalivirrat tehtaan läpi kaikilla tuotantolinjoilla. Tuotanto ”läpinäkyväksi” ja visuaaliseksi, jotta tuotantotilanne on helposti nähtävissä. Kapasiteetin joustavuuden hyödyntäminen. |
Hyödyt | Pienemmät varastot, lyhyemmät läpimenoajat. Tuotannon ja materiaalitoimintojen välillä selkeämmät rajat (valmistus/varastointi). |
Lähtökohta | Suuri vaihtelu käsittelyajoissa ja läpimenoajoissa. |
---|---|
Tavoite | Pienentää läpimenoaikaa ja vaihtelua 50 %. |
Hyödyt | Helpottaa ja nopeuttaa päätösten tekemistä. Parantaa asiakastyytyväisyyttä. |
Lähtökohta | Palvelun laatuvaihtelut, reklamaatiot, tilausten ennustettavuus. |
---|---|
Tavoite | Reklamaatioiden vähentyminen, asiakastyytyväisyyden parantuminen, prosessin tehostuminen. |
Hyödyt | Tulokseen ja asiakastyytyväisyyden parantuminen, reklamaatioiden määrä vähenee. Kehityskohteiden tunnistaminen prosessissa. |
Lähtökohta | Asiakkaiden lainahakemuksiin vastaaminen nopeammin. |
---|---|
Tavoite | Luoda ketterämpi prosessi, jotta vastataan paremmin asiakkaiden lainatarpeisiin. |
Hyödyt | Asiakaskokemus paranee ja lainahakemusten käsittely tehostuu. Asiakastyytyväisyys lisääntyy ja organisaation kilpailukyky paranee markkinoilla. |
Marja Blomqvist
Marja Blomqvist on konsultti, kouluttaja ja luennoitsija. Hänen mielenkiinnon kohteita ovat globaalit tuotantoverkot, toimitusketjujen hallinta, tuotannon johtaminen, tuotantojärjestelmät, Lean-ajattelu, palvelutuotanto, prosessijohtaminen, prosessien kehittäminen sekä organisaatioiden oppiminen.
Blomqvist on ollut konsulttina ja osakkaana QDC Business Engineering Oy:ssa vuodesta 2005. Hän on myös opettajana ja tutkijana Aalto-yliopistolla Perustieteiden korkeakoulussa.
Risto Lintula
DI, Black Belt Risto Lintulalla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus prosessien ja johtamisjärjestelmien kehittämisestä niin teollisuuden kuin palveluorganisaatioiden parissa. Hän on kokenut yritysjohdon sparraaja, tuloshakuinen kehittäjä ja kehittämistoiminnan fasilitaattori.
Toimiessaan Laatukeskuksen toimitusjohtajana kahdentoista vuoden ajan, Risto valmensi kymmeniä menestyviä yrityksiä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti sekä tutustui suureen joukkoon huippuorganisaatioita ympäri maailmaa.
Vuodesta 2006 hän on toiminut konsulttina ja valmentajana sekä neuvonantajana ja hallitustehtävissä. Nykyisin hän on osakas Nordic Process Improvement Oy:ssä. Hänen erityisosaamisen alueitaan ovat strategialähtöinen kehittäminen, kehittämistoiminnan johtaminen ja tuloksellinen toimeenpano, Lean ja Six Sigma -menetelmien soveltaminen, analyyttiset ongelmanratkaisumenetelmät sekä prosessit ja johtamisjärjestelmät.
Risto on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta ja Leeds Business Schoolista. Lisäksi hän on suorittanut mm. Master Of Quality -koulutuksen 1994 ja Lean Six Sigma Black Belt -koulutuksen 2006.
Juho Nikkola
DI Juho Nikkola toimii konsulttina ja kouluttajana QDC Business Engineering Oy:ssä. Hänellä on yli kahden vuosikymmenen kokemus prosessien ja prosessiketjujen kehittämisestä, alkaen 90-luvun alun tuottavuuskehittämishankkeista.
Ennen siirtymistään yksityisyrittäjäksi Juho työskenteli mm. Teknillisen korkeakoulun TAI-tutkimuslaitoksessa (nykyisin BIT) vastuualueenaan tuotantojärjestelmien suunnittelu ja kehittäminen, ja hän on työurallaan vastannut myös vakioitujen prosessien kehittämisestä kasvavalle palveluyritykselle. Konsulttiurallaan hän on työskennellyt niin keskisuurille kuin suurillekin yrityksille, roolien vaihdellessa projektipäälliköstä tukihenkilöön ja valmentajaan. Juho toimii toisena pääkouluttajana Aalto PRO:n Starttipaketti lean-johtamiseen -koulutuksessa sekä kouluttaa mm. Diploma in Operations Management -ohjelmassa.
Viime vuosina Juhon erityispainopiste on ollut lean-periaatteita tukevan päivittäisjohtamisen käytäntöön viemisessä yhdessä asiakasyritysten kanssa.
Hannu Vierimaa
Hannu Vierimaa on toiminut vuodesta 1999 liikkeenjohdon ja prosessijohtamisen konsulttina ja kouluttajana perustamassaan Processman Oy:ssä. Hänellä on lähes 20 vuoden kokemus prosessien kehittämisestä eri toimialoilla sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.
Vierimaan erityisosaamisalueita ovat mm. prosessijohtaminen, globaalit poikkitoiminnalliset liiketoimintaprosessit, globaalin kysyntäketjun johtaminen, strateginen johtaminen ja suorituksen mittaamisen menetelmät.
Ennen oman yrityksen perustamista Vierimaa toimi Nokia-yhtymässä eri linjavastuissa 1983-1994, johti Nokia-yhtymän Business Process Development -ryhmää 1995-96, oli jäsen Nokia Mobile Phonesin globaalissa logistiikan ydinryhmässä 1996-1997 sekä vastasi globaalisti Nokia Mobile Phonesin varaosalogistiikasta 1997-1998.