Artikkelit
Mitä voimme oppia maailman onnellisimmalta kansalta, Frank Martela?
18.09.2025, Sari Hawkins
Kestävän kehityksen perusteet osataan monessa organisaatiossa jo hyvin. Seuraava askel on saada kestävyys osaksi liiketoimintaa. Kestävän liiketoiminnan johtaminen -valmennus auttaa rakentamaan tulevaisuuden kestävää liiketoimintaa, joka huomioi sekä ihmiset että ympäristön. Valmennus tukee ajattelutavan ja toimintatapojen muutosta avaten mahdollisuuden vahvistaa organisaation osaamista ja liiketoiminnan johtamistaitoja, jotka ovat linjassa kestävän kehityksen periaatteiden kanssa.
Valmennus tarjoaa esimerkkejä ja ratkaisumalleja organisaation kilpailukyvyn vahvistamiseen, uudistavaan liiketoimintaan sekä kestävän liiketoiminnan kulttuurin rakentamiseen ja transformaation johtamiseen.
Kestävän liiketoiminnan johtaminen -valmennuksen pääteemat ovat
Valmennus on suunniteltu yhteistyössä Aalto-yliopiston kestävän liiketoiminnan asiantuntijoiden ja FIBSin (Finnish Business and Society) kanssa. Sisällön kehityksessä on ollut mukana asiakkaidemme vastuullisasiantuntijoita ja -johtajia.
Kestävyys on osa menestyvän yrityksen liiketoimintaosaamista.
Jotta yritys on kannattava, kilpailukykyinen, elinvoimainen ja menestyvä myös pitkällä tähtäimellä, sen on tärkeää toimia ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Tällainen yritys parantaa jatkuvasti resurssitehokkuuttaan ja minimoi toimintansa kielteiset ympäristövaikutukset. Yritys toimii vastuullisesti sidosryhmiään kohtaan ja sen voimavarana ovat motivoitunut ja jatkuvasti kehittyvä henkilöstö.
Kestävyyttä tarkastellaan yhä kattavammin ja kokonaisvaltaisemmin. Ympäristövaikutuksia tarkastellaan koko elinkaaren laajuudelta, tuotekehityksestä kierrätykseen. Toimitusketjun vastuullisuutta tarkastellaan myös alihankkijoiden osalta.
Kestävä liiketoiminta tuo kilpailuetua, kun yritys tarjoaa jotain mitä kilpailijat eivät ja tekee enemmän kuin laki vaatii. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia löydetään parhaiten silloin, kun kestävyysajattelu on liiketoiminnan lähtökohta: yhä useampi yritys kasvattaa liiketoimintaansa luomalla yhteistä arvoa eli innovoimalla liiketoiminnallisesti tuottavia ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin.
Myös yhteiskunnan kannalta kestävä liiketoiminta on tänä päivänä välttämätöntä. Yritykset ovat keskeisessä roolissa maailman taloudellisten, sosiaalisten ja ympäristöongelmien ratkaisussa. Parhaimmassa tapauksessa yritysten kestävä toiminta näkyy ihmisten arjessa ja ympäristön tilassa välittömästi.
Vastuullisuuden integroiminen strategiaan edistää yritysten kilpailukykyä ja innovatiivisuutta, tehostaa riskienhallintaa ja mahdollistaa kestävän kehityksen mukaisen kasvun turvaten samalla liiketoiminnan pitkällä aikavälillä.
Vuosina 2022–2024 Aalto EE:n Vastuullisuus ja liiketoiminta -valmennukseen osallistuneet antoivat ohjelmalle kokonaisarvosanan 5,4/6.0.
Financial Timesin vuotuisessa vertailussa Aalto EE sijoittuu maailman 100 parhaan joukkoon avoimia koulutuksia tarjoavana yliopistona.
Koulutuksessa muodostat kokonaiskuvan vastuullisuuden strategisesta merkityksestä liiketoiminnalle ja miten huomioida esim. ilmastonmuutos yritysstrategiassa ja tunnistat johdon ja hallituksen vastuut sekä operatiivisen tason roolit keskeisissä vastuullisuuskysymyksissä. Lisäksi saat keinoja ja oppeja, miten viedä läpi vastuullisuustransformaatio organisaatiossa ja esimerkkejä, miten luoda uutta, kestävän kehityksen mukaista liiketoimintaa ja siirtyä kohti kiertotaloutta.
Valmennusohjelma on suunniteltu organisaation johtotehtävissä oleville, jotka haluavat integroida vastuullisuuden osaksi strategiaa ja liiketoimintaa ja siten rakentaa yrityksen kestävää tulevaisuutta. Se sopii erityisen hyvin liiketoimintajohtajille, kehitys- ja strategiajohtajille sekä vastuullisuusjohtajille ja -päälliköille.
Ohjelma auttaa ratkaisemaan kestävän liiketoiminnan strategisia haasteita ja vastuullistransformaation johtamista, joten se sopii myös johtavissa asiantuntijatehtävissä oleville, joiden rooli edellyttää vahvaa kestävän liiketoiminnan edellytysten tuntemusta.
Valmennuskokonaisuuteen sisältyy johdanto (live online), kolme lähiopetusjaksoa ja kokonaisuutta alustava verkkokurssi. Valmennus auttaa tunnistamaan oman organisaation kehittämiskohdat ja löytämään niihin ratkaisuja valmennusjaksoilla opittujen tietojen sekä menetelmätyökalujen, esimerkkien ja ohjaksen avulla.
Etsitkö valmennusta vastuullisuudesta ylemmälle johdolle. Tutustu englanninkieliseen Strategic Sustainability for Business -ohjelmaan.
Kick-off, verkkokurssi ja ennakkotehtävä
Orientoituminen, ennakkovalmistautuminen
Kolme lähiopetusjaksoa (2 pv + 1.5 pv + 1.5 pv)
Osallistavaa opiskelua yhdessä kouluttajien ja muiden osallistujien kanssa
Kehittävät ja soveltavat välitehtävät
Oman organisaation vastuullisuusasioiden kehittämisen kartoitusta ja suunnittelua
Hanna Hiekkamies
Hanna Hiekkamies on Impact Agency Fabrikin hallituksen puheenjohtaja ja johtava neuvonantaja. Yritys keskittyy tukemaan asiakkaidensa liiketoiminnan kasvattamista ja vaikuttavuutta yhdistämällä kestävyystyön ja viestinnän.
Hiekkamies on FIBSin hallituksen jäsen ja kouluttaja Marketing Finlandin vastuullisen markkinoinnin sertifikaattiohjelmassa.
Hänellä on yli 30 vuoden ura Valiolla markkinoinnin, liiketoiminnan ja vastuullisuuden johtotehtävissä sekä Suomessa että kansainvälisesti, mm. Ruotsissa, Baltian maissa, USAssa ja Kiinassa.
Valio konsernin vastuullisuusjohtajana Hiekkamies vastasi yhtiön vastuullisuusstrategiasta, kestävyys-raportoinnista, sääntelyn seurannasta ja vastuullisuusdatan automatisointihankkeesta. Vastuullisuus integroitiin vahvasti osaksi Valion brändiä sekä strategiaa kilpailuedun ja kasvun vauhdittamiseksi. Tuloksena: maine vahvistui, vastuullisuuden ja brändiarvon välillä todettiin selkeä yhteys ja kuluttajat valitsivat Valion useana vuotena Suomen vastuullisimmaksi brändiksi.
Hiekkamiehen ydinosaamista ovat vastuullisuusstrategiat ja -ohjelmat, vastuullisuuden johtamismallit sekä kestävyysraportointi ja regulaation tulkinta.
”The mountains are calling and I must go.” Luonnossa liikkuminen on hänelle myös tapa hengittää, ajatella ja olla yhteydessä maailmaan.
Leena Lankoski
Leena Lankoski (TkT) toimii vanhempana yliopistolehtorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Hänen erikoisalaansa on yritysvastuu ja kestävä kehitys. Hänellä on myös dosentuuri Helsingin yliopistossa yritysvastuun alalla sekä toimii vierailevana tutkijana INSEADissa Ranskassa.
Kimmo Lipponen
Kimmo Lipponen on FIBSin (Finnish Business and Society) toimitusjohtaja, joka johtaa lähes 500 suomalaisen yrityksen ja organisaation vastuullisuusverkostoa.
Hän on suorittanut MBA-tutkinnon (University of Alberta) sekä liikuntatieteiden maisterin tutkinnon (Jyväskylän yliopisto). Opiskellut myös hallitustyöskentelyä IMD:ssä (Lausanne, Sveitsi) ja kansainvälistä politiikkaa Georgetownin yliopistossa (Washington DC, USA).
Lipposella on yli 25 vuoden kokemus vaativista johtotehtävistä, vankka tausta operatiivisessa ja strategisessa johtamisessa, talous- ja riskienhallinnassa, hallitustyöskentelyssä, sidosryhmäsuhteissa sekä yritysvastuussa ja kestävässä kehityksessä.
Hänellä on kansainvälistä kokemusta monialaisista verkostoista ja kumppanuuksista yritysten, kansalaisjärjestöjen ja julkisen sektorin välillä.
Lipponen on toiminut aiemmin mm. ARVO:n (Yhteiskunnallisten yritysten liitto) toimitusjohtajana, Nokian globaalin yhteiskuntavastuun johtajana sekä Suomen Palloliiton toimitusjohtajana ja pääsihteerinä. Hän on ollut myös Suomen Olympiakomitean hallituksen jäsen ja jalkapalloseura HJK:n puheenjohtaja.
Hänellä on Sensei (1. dan musta vyö) japanilaisessa kamppailulajissa kenjutsussa.
Samuli Patala
Apulaisprofessori, Aalto-yliopisto
Samuli Patala toimii johtamisen ja organisoinnin apulaisprofessorina Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hänen erikoisalaansa on vastuullinen ja kestävä liiketoiminta.
Patala on toiminut useissa yhteistyöprojekteissa yliopistojen ja yritysten välisissä yhteistyöhankkeissa , ja tehnyt näiden puitteissa yhteistyötä kymmenien yritysten kanssa kestävään liiketoimintaan liittyen. Hän on toiminut aikaisemmin Harvardin yliopistossa sekä LUT yliopistossa.
Patala on julkaissut lukuisia tieteellisiä artikkeleita sekä raportteja liittyen mm. kiertotalouden johtamiseen , vastuullisuuttta edistäviin yhteistyömalleihin sekä kestäviin liiketoimintamalleihin.
Kiinnostaako yksittäiset jaksot? Ota yhteyttä meihin.