Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Huomisen johtajia Euroopan yleisradioihin: näin EBU auttaa jäseniään uudistumaan
Edellinen sivu Kuvat: Heli Blåfield

Huomisen johtajia Euroopan yleisradioihin: näin EBU auttaa jäseniään uudistumaan

Keväällä 2025 joukko eurooppalaisia yleisradiojohtajia kokoontui pohtimaan yhteisiä haasteita: perinteisen yleisön vanhenemista, tekoälyn kiihdyttämää digimurrosta ja epävarmaksi muuttunutta julkista rahoitusta.

Joanna Sinclair, 16.06.2025

|

Artikkelit

Euroopan yleisradiounioni (EBU) on maailman suurin kansallisten radio- ja tv-yhtiöiden yhteistyöjärjestö, joka edustaa yli sataa mediaorganisaatiota. Sen koulutusorganisaatio, EBU Academy, tarjoaa jäsenilleen räätälöityjä koulutuksia yhteistyössä johtavien yliopistojen kanssa.

EBU Academyn Business Training Manager Frédéric Frantzille yksi asia on selvä: jos julkinen media haluaa pysyä relevanttina, se tarvitsee visionääristä johtajuutta.

”Yleisradiotoiminta on merkittävän paineen alla. Entistä vähemmällä pitäisi tehdä entistä enemmän”, Frantz sanoo.

Julkinen media oli aikoinaan yksi harvoista uutisten ja viihteen lähteistä – ja usein halutuin työnantaja media-ammattilaisille. Nyt sisällöntarjoajista on runsaudenpula, eikä huippuosaajia enää noin vaan saa palkattua, saati sitoutettua.

”Johtajuus on tärkeämpää kuin koskaan ennen. Ei vain pitämään konetta käynnissä, vaan innostamaan ihmisiä ja uudistamaan käsitystä siitä, mitä julkinen media voi olla”, Frantz painottaa.

"Yleisradiotoiminta on merkittävän paineen alla. Entistä vähemmällä pitäisi tehdä entistä enemmän."

Muutoksen mahdollistaminen

EBU Academy loi Future Leaders -ohjelman kouluttaakseen yleisradioyhtiöihin uuden sukupolven johtajia. Valmennus toteutetaan yhteistyössä kolmen maineikkaan eurooppalaisen yliopiston kanssa: Aalto EE Suomessa, KEDGE Business School Ranskassa ja Vlerick Business School Belgiassa.

Uuteen koulutusohjelmaan haluttiin mahdollisimman hyvät yhteistyökumppanit, joten EBU Academy lähetti tarjouspyynnön 15 huippukoululle ympäri Eurooppaa. Viiden maan asiantuntijaraati arvioi tarjoukset ja valitsi kolme yliopistoa suunnittelemaan yhdessä Future Leaders -valmennuksen.

Frantz korostaa, että kullakin valitulla koulutusorganisaatiolla oli omat kilpailuvalttinsa. Tekoälyosaaminen, pelialalta tutun ketteryyden vieminen muille toimialoille ja radikaali luovuus olivat Aalto EE:n avainvahvuuksia tässä kisassa.

”Aalto EE:llä on myös poikkeuksellisen vahva mediatoimialan tuntemus. Heidän tarjouksensa osoitti aitoa ymmärrystä siitä, millaisten haasteiden ja realiteettien kanssa yleisradioyhtiöiden ammattilaiset elävät”, Frantz toteaa.

"Aalto EE tarjosi juuri sellaista otetta johtajuuteen ja innovaatioihin, jota tarvitsemme tukemaan tavoittelemaamme muutosta."

Future Leaders -valmennuksen ensisijainen tavoite on muutoksen mahdollistaminen. Koulutus antaa tulevaisuuden johtajille taitoja, luovuutta ja resilienssiä julkisen median suunnan muuttamiseen.

”Halusimme kumppaneita, joilla on paitsi vahva ymmärrys julkisen median tilanteesta myös kyky herättää uudenlaista ajattelua. Aalto EE tarjosi juuri sellaista otetta johtajuuteen ja innovaatioihin, jota tarvitsemme tukemaan tavoittelemaamme muutosta”, Frantz kertoo.

”Johtajuus on tärkeämpää kuin koskaan ennen. Ei vain pitämään konetta käynnissä, vaan innostamaan ihmisiä ja uudistamaan käsitystä siitä, mitä julkinen media voi olla", EBU:n Frédéric Frantz toteaa. 

 

Uudenlaista johtajuutta

Ensimmäiseen Future Leaders -koulutukseen hakeutui media-alan ammattilaisia yli 20 maasta. Valmennuksen aikana he uusivat osaamistaan ja johtamistaitojaan Suomessa, Ranskassa ja Belgiassa.

”Koulutamme johtajia, jotka osaavat mukautua, innostaa ja löytää uusia suuntia”, Frantz sanoo.

Monet yleisradioissa työskentelevät johtajat ovat aloittaneet uransa toimittajina, eikä heillä välttämättä ole muodollista koulutusta taloustieteestä, strategiasta, innovaatioista tai uusista teknologioista. Future Leaders -ohjelma on suunniteltu paikkaamaan näitä puutteita: antamaan osallistujille työkaluja ja itseluottamusta kohdata tiukentuvat budjetit, kiristyvä kilpailu ja muuttuvat yleisötottumukset.

"Tarve julkiselle medialle ei ole kadonnut mihinkään. Mutta tapa, jolla tarpeeseen vastataan? Sen on muututtava."

Aalto EE:llä osallistujat sukeltavat julkisen median tulevaisuuteen: siihen, miten teknologia ja tekoäly muovaavat media-alaa, ja kuinka radikaalia luovuutta voidaan edistää. KEDGE Business Schoolissa Ranskassa perehdytään johtamiseen paineen alla, ja Vlerick Business Schoolissa Belgiassa keskitytään strategiaan ja innovaatioihin.

Frantz tähdentää, että kolmen yliopiston yhteistyö on yksi valmennuksen suurimpia vahvuuksia, joka edesauttaa idearikasta ajatusten vaihtoa.

”Kun osallistujat ympäri Eurooppaa pääsevät ammentamaan oppia eri maiden yliopistoissa, syntyy näkökulmien kirjo, jota ei voi saavuttaa yhdessä oppimisympäristössä”, hän huomauttaa.

Ajattelun monipuolisuus näkyi heti valmennuksen avajaispäivänä Aalto EE:llä, jossa käytiin lennokasta keskustelua muun muassa tekoälystä, BANI-maailmassa tarvittavasta resilienssistä, radikaalia luovuutta edistävistä johtamismalleista sekä siitä, kuinka tärkeää on olla kiinnostavasti erilainen.

Tukea muutosmatkalle mentoreilta

Koulutusohjelmaan kuuluu myös mentorointia, koska tuoreet ideat eivät aina herätä työkavereissa ihastusta.

Mentoreiksi on valjastettu huippuammattilaisia eri puolilta Eurooppaa. Kaikki mentorit ovat kokeneita julkisen median johtajia, jotka ovat osallistuneet muihin EBU Academyn koulutuksiin. He tarjoavat osallistujille neuvoja, näkökulmia ja ennen kaikkea kannustusta.

”Tilanne on monelle tuttu: palaat innostavan koulutuksen jälkeen töihin pää täynnä uusia ajatuksia, mutta törmäät muuriin”, Frantz kertoo.

”Kollegasi eivät välttämättä jaa intoasi tai ymmärrä, mikä kiire sinulla on edistää muutosta. Mentori, joka on kokenut saman, auttaa sinua ideoiden läpiviemisessä ja turhautumisen sietämisessä, jos ideasi tuntuvat kaikuvan kuuroille korville.”

Mentorit neuvovat osallistujia koko valmennuksen ajan: antavat rakentavaa palautetta ja auttavat heitä oivaltamaan, miten koulutuksessa opittuja asioita voisi soveltaa omassa työssä. Vuorovaikutus jatkuu myös valmennuksen jälkeen. Mentorit ottavat aika ajoin yhteyttä ja auttavat osallistujia seuraamaan edistymistään ja reflektoimaan tavoitteitaan.

”Se on yksinkertainen mutta tehokas tapa ylläpitää innostusta, joka koulutuksessa heräsi”, Frantz toteaa.

 

Melun keskellä tarvitaan julkista mediaa

Vaikka julkisen median haasteet kasvavat, Frantz suhtautuu tulevaisuuteen toiveikkaasti. Väärän tiedon, populismin ja syvenevän polarisaation leimaamassa maailmassa julkinen media on yksi harvoista foorumeista, jossa totuus, luottamus ja yhteisö asetetaan etusijalle.

”BBC:n kolme periaatetta ovat loistava esimerkki yleisradiotoiminnan päämääristä: tiedottaa, kouluttaa ja viihdyttää”, hän sanoo.

”Tarve julkiselle medialle ei ole kadonnut mihinkään. Mutta tapa, jolla tarpeeseen vastataan? Sen on muututtava”, hän alleviivaa.

Future Leaders -koulutus on osa tätä muutosta. Yhteistyössä Aalto EE:n, KEDGEn ja Vlerickin kanssa EBU Academy valmentaa uuden sukupolven määrätietoisia johtajia, jotka ovat valmiita kohtaamaan epävarman tulevaisuuden.

Aalto EE kehittää yli 50 vuoden kokemuksella korkeatasoisia asiakaskohtaisia osaamisen kehittämisen ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vaikuttavia ja inspiroivia valmennuksia ja koulutusohjelmia. Haluatko sinäkin kehittää ja uudistaa organisaatiotasi ja ratkoa liiketoimintanne nykyisiä ja tulevia haasteita kanssamme? Lue lisää täältä.


Palaa Aalto Leaders' Insight -pääsivulle

Löydä lisää luettavaa ja kuunneltavaa

Hae kirjan nimellä