Teknologiset muutokset nähdään usein uhkana – miten tiimin saa innostumaan tekoälystä?

Tekoäly muuttaa työnteon tapoja. Työpaikalla muutos voidaan nähdä joko mahdollisuutena tai uhkana. Aalto EE:n webinaarissa käsiteltiin sitä, miten muutoksen herättämät kielteiset tunteet voidaan onnistuneesti kääntää innostukseksi.

Webinaarissa puhuivat strategiaprofessori Timo Vuori Aalto-yliopistosta (vasemmalla) ja apulaisprofessori Emily Truelove Harvard Business Schoolista.

02.01.2024

Jatkuva muutos työelämässä on väistämätöntä. Samaan aikaan työyhteisöissä mikä tahansa muutos voidaan nähdä joko uhkana tai mahdollisuutena.

Teknologiset muutokset nähdään usein juuri kielteisessä valossa. Vaikka esimerkiksi tekoälypohjaiset sovellukset mahdollistavat asioiden tekemisen uudella tavalla ja usein tehokkaammin, kaikki työntekijät eivät ole muutoksista automaattisesti innoissaan.

Aalto EE:n syyskuussa 2023 järjestämässä webinaarissa käsiteltiin sitä, miten johtaja voi onnistuneesti viedä tekoälyyn liittyvää transformaatiota eteenpäin ja saada tiimikaverinsa innostumaan muutoksesta.

Puhujina webinaarissa olivat Aalto-yliopiston strategiaprofessori Timo Vuori ja maailman viiden parhaan kauppakorkeakoulun joukkoon lukeutuvan Harvard Business Schoolin apulaisprofessori Emily Truelove. Aalto EE:n Director, Customized Design Patrick Furu moderoi keskustelua.
 

Kun muutoksen hyödyt ymmärretään, merkityksellisyys ja innostus kasvavat

Muutokset voivat aiheuttaa monenlaisia kielteisiä tunteita.

Työntekijä, joka kokee muutoksen uhkana, voi pelätä menettävänsä jotain. Hän saattaa kokea hankalaksi tai ahdistavaksi sen, että joutuu jälleen opettelemaan uutta.

Vuoren mukaan usein ongelmana on, ettei kielteisiä tunteita kunnioiteta.

Driving AI Transformation with Passion – A Leadership Perspective -webinaarissa puhunut Vuori sanoo, että tunteisiin pitäisi aina kiinnittää huomiota. Ihmisille täytyy antaa mahdollisuus sanoa ne ääneen ennen kuin aletaan toimia.

“Poista esteet ennen kuin alat luoda innostusta. Ennen innostumista täytyy tunnistaa, että muutoksen vastustamisen taustalla on useita syitä”, Vuori neuvoo.

Johtajan on tärkeää osata kommunikoida tiimilleen, miksi muutos on tärkeä ja hyödyllinen isossa mittakaavassa. Kun työyhteisössä vallitsee asiasta yhteisymmärrys, merkityksellisyyden ja innostuksen tunteet kasvavat.
 

Muutosagenttikin voi pettyä

Truelove puhui omassa puheenvuorossaan muutosagenttien kokemista pettymyksen tunteista. Hän jakoi varoittavan esimerkin muutosjohtamisesta mainosalan yrityksestä.

Vaikka yrityksessä nähtiin teknologinen muutos niin taloudellisena kuin luovia ratkaisuja tuovana mahdollisuutena, asiat menivät lopulta pieleen.

Organisaation muutoksissa niin sanotuilla muutosagenteilla on keskeinen rooli. He edistävät muutoksen toteutumista ja tekevät sen ylipäänsä mahdolliseksi tukemalla ja innostamalla muita muutoksessa.

Mutta entä jos muutosagentilta loppuu usko siihen, mitä yritys on tekemässä?

Trueloven jakamassa esimerkissä juuri näin tapahtui. Asiaa pahensi se, etteivät työntekijät tunnistaneet kielteisiä tunteitaan ja keskustelleet niistä. Tunteet purkaantuivat väärillä tavoilla, millä oli iso vaikutus koko organisaation läpikäymään muutokseen.

Mitä johtajan kannattaa huomioida, kun hän haluaa saada työntekijänsä innostumaan tekoälyn luomista mahdollisuuksista? Miten ehkäistä muutosagenteissa herääviä pettymyksen tunteita, jotka uhkaavat transformaation onnistumista? Rekisteröidy ja katso webinaaritallenne ilmaiseksi alta. Tallenteen lopuksi Vuori ja Truelove vastaavat myös lukusiin katsojakysymyksiin. Tallenne on englanninkielinen.

 

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Teknologiset muutokset nähdään usein uhkana – miten tiimin saa innostumaan tekoälystä?

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka