Podcast: Vastuullisuus nousi yritysten kärkiteemaksi - miksi?

Anu Haapala, 12.10.2021

Nykyään yrityksen, joka haluaa menestyä, on pakko olla kiinnostunut vastuullisuudesta. Vastuullisuudesta onkin nopeasti noussut yritysten kärkiteema. Mitä aiheesta on hyvä ymmärtää? Mitä kohti vastuullisuudessa ollaan seuraavaksi menossa?

Toimittaja Reetta Rädyn kanssa aiheesta ovat keskustelemassa Lenita Toivakka ja Katri Koivula. Toivakka toimi syksyyn 2021 saakka pääsihteerinä YK:n Global Compactissa, joka haastaa yrityksiä laajasti vastuullisuuteen. Tällä hetkellä hän on Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja. Koivula työskentelee apulaisliiketoimintajohtajana Aalto EE:ssä.

"Joitakin vuosia sitten puhuttiin, että se ei ole trendi - se on tärkeää, sitä pitää edistää. Mutta nyt yritys, joka haluaa menestyä, ei voi olla tekemättä vastuullisia tekoja tai toimimatta vastuullisesti", Toivakka sanoo.

Aalto-yliopiston tutkijoista koostuvan Nordic Institute of Business & Society -ajatushautomon ja OP Ryhmän Suuryritystutkimus toteutettiin yhdeksättä kertaa loppuvuonna 2020. Siihen vastasi 240 johtoryhmän edustajaa 161 yrityksestä. Tutkimuksen mukaan vastuullisuustyön merkitys tunnistetaan nyt yrityksissä aiempaa paremmin.

"Yli 60 prosenttia yrityksistä sanoo, että ne haluavat olla mukana ratkomassa näitä isoja yhteiskunnallisia haasteita omien tuotteidensa ja palveluidensa kautta. Mielestäni siinä mennään myös siihen kysymykseen tästä yrityksen olemassaolosta ja roolista", Koivula sanoo.

Muut suomenkieliset podcast-jaksot löydät alta. Englanninkielistä kuunneltavaa löydät täältä.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Podcast: Vastuullisuus nousi yritysten kärkiteemaksi - miksi?

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka