Aja kovempaa - tai saat potkut

Professori Henri Schildt kertoo vuonna 2020 julkaistussa kirjassaan, miten tekoäly muuttaa johtamisen ajattelutapoja ja työn tulevaisuutta.

29.04.2021

Read this in English

Data on kuuma puheenaihe, koska se tarjoaa mahdollisuuden saada maailmasta kattava, ajankohtainen ja objektiivinen kuva. Teknologisen kehityksen huomattavista edistyksistä huolimatta useimmat yritykset kuitenkin kipuilevat datan hyödyntämisen kanssa.

Professori Henri Schildtin kirja The Data Imperative - How Digitalization is Reshaping Management, Organizing, and Work hylkää tyypilliset teknologiaan tai liiketoimintamalleihin keskittyvät lähestymistavat, joihin aihetta käsittelevät kirjat tavallisesti perustuvat. Oxford University Press julkaisi kirjan 29.10.2020.

”Mielestäni digitaalisen muutoksen tärkein ja kiinnostavin puoli on se, miten se muokkaa yritysten sisäisiä johtamisen ajattelutapoja”, Schildt sanoo.

Schildtin mukaan esimiehet ovat systemaattisesti pyrkineet korvaamaan ihmiskeskeiset rutiinit automaattisilla prosesseilla ja algoritmeihin perustuvalla valvonnalla. Kirjassaan hän kuvaa tätä lähestymistapaa kahdella ihanteella: digitaalisella kaikkitietävyydellä (digital omniscience) ja digitaalisella kaikkivoipaisuudella (digital omnipotence).

”Digitaalinen kaikkitietävyys on yritysten yritys kuvata maailma digitaalisten tietovirtojen ja tekoälyn avulla. Esimerkiksi Facebook kerää valtavan määrän tietoa siitä, miten palvelua käytetään. Se hankkii tietovirtoja myös kumppaneiltaan ymmärtääkseen, mistä käyttäjät ovat kiinnostuneita ja miten todennäköisesti tietty käyttäjä kiinnostuu erilaisista mainoksista”, Schildt selittää.

”Yritykset pyrkivät myös myös digitaaliseen kaikkivoipaisuuteen, joka tarkoittaa maailman, työntekijöiden ja käyttökokemusten hallitsemista ohjelmistojen avulla. Esimerkiksi Facebook voi muuttaa esillä olevaa sisältöä reaaliaikaisesti sen perusteella, mitä käyttäjä tekee.”

Työn tulevaisuus polarisoituu

Kirja keskittyy johtamiseen ja strategiaan, organisaatioihin ja työhön.

”Mitä tulee strategiaan, vanhat etulyöntiasemat murenevat digitaalisen kehityksen myötä. Samalla kuitenkin kehittyy uusia. Esimerkiksi Uberilla on kaikki tiedot autojen kysynnästä ja kuljettajien saatavuudesta. Se muuttaa jatkuvasti palvelujensa hinnoittelua ja kuljettajille tarjottavia korvauksia digitaalisen kaikkitietävyyden avulla ja luo siten tehokkaamman yhteyden näiden kahden välille. Tämä on esimerkki siitä, miten yritykset voivat luoda etulyöntiaseman optimoimalla toimintaansa reaaliajassa.”

Kirjassa uusi datakeskeinen ajattelutapa yhdistyy myös organisointiin. Tiimeihin pohjautuvat organisaatiot kasvattavat suosiotaan, koska niiden avulla yritykset voivat kehittää uusia prosesseja entistä joustavammin ja nopeammin. Yrityskulttuurit kehittyvät puolestaan jatkuvasti avoimempaan suuntaan.

”Digitaalista aikakautta edeltävissä yrityksissä on vallalla salassapidon kulttuuri, kun taas lähes kaikki digitaaliset yritykset ovat paljon avoimempia. Esimerkiksi teknologiayrityksissä on nyt standardina, että koko henkilökunnan suorituskykyindikaattorit näkyvät yrityksen sisällä kaikille.”

Kirjassa tarkastellaan myös työnteon tulevaisuutta ja sitä, miten tekoäly muuttaa työrooleja yrityksissä. Tässä Henri Schildt on havainnut selkeän polarisaation. Tekoälyä hyödyntävät työkalut parantavat asiantuntijoiden tuottavuutta, mutta algoritmeihin perustuva johtaminen – joka on ilmiönä uusi – tarkoittaa sitä, että esimiehet korvataan työntekijöitä ohjaavilla ohjelmistojärjestelmillä ja mobiilisovelluksilla.

”Yksi esimerkki on ruokaa kotiin kuljettava yritys, jonka järjestelmä arvioi, kuinka kauan työntekijällä pitäisi kulua ruoan toimittamiseen. Jos työntekijä ylittää optimaalisen toimitusajan jatkuvasti yli neljällä minuutilla, järjestelmä ilmoittaa hänelle viestillä, että hänet erotetaan, jos hän ei aja kovempaa.”

Henri Schildt opettaa useissa Aalto EE:n ja Aalto PRO:n ohjelmissa, kuten Diploma in Artificial Intelligence, Driving Business Growth with Artificial Intelligence ja Aalto Financial Executive, sekä osana Global Leader -ohjelmaa Global Strategy -jaksolla. Linkki Henri Schildtin kirjaan ‘The Data Imperative - How Digitalization is Reshaping Management, Organizing, and Work’ Oxford University Press -kustantamon verkkosivuilla.

Artikkeli on julkaistu alun perin Aalto.fi:ssä.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Aja kovempaa - tai saat potkut

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on kokoelma ajatuksia herätteleviä artikkeleita, podcasteja, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liike-elämästä ja itsensä kehittämisestä. Englanninkielinen Aalto Leaders' Insight Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille noin kerran kuukaudessa. Tilaus on halutessasi helppo perua. Katso esimerkki.

Aalto University Executive Education Oy ja sen konserniyhtiöt voivat käyttää tietojani markkinoinnissa pitääkseen minut ajan tasalla viimeisimmistä liike-elämän keskustelunaiheista sekä ohjelmista ja auttaakseen minua edistämään uraani. Katso tietosuojapolitiikka.