Ketkä kaikki vastaavat paremman maailman rakentamisesta? Elämänlaajuinen oppiminen laajentaa käsitystämme aiheesta

Laura Sivula vastaa elämänlaajuisesta oppimisesta Aalto EE:ssä ja Aalto-yliopistossa. Mitä uutta on elämänlaajuisessa oppimisessa verrattuna jatkuvaan oppimiseen? Entä mitä koulutuksissa pitää huomioida, kun osaamisen päivittämistä työuran aikana vaaditaan nyt jokaiselta?

Internet on täynnä tietoa. Laura Sivulan mukaan Aalto EE:ssä oleellista on pystyä vahvistamaan osaamista, jota ei opi pelkästään lukemalla. Kuva: Johnny Jussila / Aalto EE

Anu Haapala, 14.11.2023

Törmäät illanistujaisissa tai ravintolassa entiseen opiskelukaveriisi tai työkaveriisi. Hän kysyy, mitä ihmettä oikein teet siellä Aallossa. Mitä vastaat?

”Jos pitää vastata lyhyesti, kerron vastaavani jatkuvan oppimisen liiketoiminnan kehittämisestä yliopiston ja Aalto EE:n puolella. Tässä yhteydessä tarkoitan jatkuvalla oppimisen liiketoiminnalla kaikkea paitsi Aalto EE:n perinteistä liiketoimintaa eli degree-ohjelmiamme, avoimia ohjelmia ja yrityksille räätälöityjä palveluita.”

Miten päädyit nykyiseen tehtävääsi?

”Olen työskennellyt Aallossa melkein kymmenen vuotta. Aiemmin olin monissa yliopistotason kehitystehtävissä, jotka ovat jollain tapaa liittyneet strategian toimeenpanoon.

Elämänlaajuisessa oppimisessa on kyse Aallon tavasta konseptoida jatkuvaa oppimista."

Esimerkiksi strategiakaudella 2016–2020 vedin työelämäkyvykkyyksiin, tulevaisuusosaamiseen ja haastepohjaiseen oppimiseen sekä yliopisto–yritysyhteistyöhön liittyvää projektia. Sen jälkeen laitoin pystyyn ensimmäisiä jatkuvan oppimisen liiketoiminnan vaiheita yliopiston puolella.

Pystytettyäni liiketoimintaa korkeakoulusäätiön puolella olin varmasti luonteva valinta tähän tehtävään, kun Aalto EE:n ja Aalto-yliopiston vahvempaa yhteistyötä aloitettiin.”

Miten elämänlaajuinen oppiminen poikkeaa siitä, mitä Aalto EE edeltäjineen ja esimerkiksi avoin yliopisto ovat tehneet jo yli viisikymmentä vuotta?

”Elämänlaajuisessa oppimisessa on kyse Aallon tavasta konseptoida jatkuvaa oppimista. Se oppiminen voi olla monenlaista: avoimen yliopiston kautta suoritettavia kursseja ja tutkinnon osasia, väyläopintoja, täydennyskoulutusta…

Se, mikä tässä on uutta, liittyy sanaan ”elämänlaajuinen”.

Aalto EE:n portfolio on perinteisesti keskittynyt ylimmän ja keskijohdon kouluttamiseen, mutta kun maailmasta tulee monimutkaisempi ja osaamisesta monitieteellisempää, eri tehtävissä tarvitaan monipuolisempaa osaamista.

Kun maailmasta tulee monimutkaisempi ja osaamisesta monitieteellisempää, eri tehtävissä tarvitaan monipuolisempaa osaamista."

Kauppatieteiden maisterina joutuu ottamaan haltuun erilaisia teknologisia ratkaisuja, taiteen maisterina vetämään omaa yritystä ja diplomi-insinöörinä ymmärtämään, miten johdetaan alaisia monimuotoisissa organisaatioissa.

Aalto EE:n olemassaolon tarkoitus on luoda parempaa maailmaa paremmalla johtajuudella. Se tarkoitus ei ole menossa minnekään, vaan haluamme laajentaa käsitystä siitä, ketkä kaikki vastaavat paremman maailman rakentamisesta. Kyse ei ole vain johtajista vaan kaikista ihmisistä, jotka ovat tai haluavat olla työelämässä.

Aalto EE:n pitää pystyä laajentamaan portfoliotaan ja vastaamaan ihmisten ja organisaatioiden erilaisiin oppimistarpeisiin, myös formaattitasolla.

Viime aikoina olemme keskustelleet monenkin yrityksen kanssa siitä, miten pystyisimme tuomaan tutkinto-opetuksen kursseja yrityksille niin, ettei niitä esimerkiksi toteuteta luentomuotoisina Otaniemessä keskellä päivää.

Uskon vahvasti, että esimerkiksi skaalautuvan online-porfoliomme merkitys kasvaa ja on tie kasvuun. Se ei kilpaile kasvotusten käydyn koulutuksen kanssa vaan tukee sitä ja tuo ratkaisujamme isomman osallistujaryhmän saavutettavaksi.”

Jatkuva oppiminen on siis osa jokaisen työuraa. Miten koulutuksissa pitäisi huomioida erilaiset oppijat?

”Oman kokemukseni mukaan tärkeintä on, että tietynlainen minäpystyvyyden rakenne on olemassa: pystytään löytämään asioita, jotka voimistavat minäpystyvyyttä, ja tunnistamaan asioita, jotka kyseenalaistavat sitä.

Jos kaikki on koko ajan helppoa ja kivaa, ei itseään laita oman kognitiivisen kykynsä rajoille. Omaan asiantuntijuuteen kuuluu se, että kokee osaavansa asiat ja kykenevänsä oppimaan uutta.

Olen tulkinnut ihmisten pelkäävän kauheasti sitä, onko heidän osaamisensa ja kyvykkyytensä relevanttia. Parhaimmassa tapauksessa Aalto EE voi olla se paikka, jossa pystyy saamaan vahvistusta sille, että minä kykenen oppimaan.

Suhtaudun intohimoisesti yritysten kasvuun ja siihen faktaan, että sitä ei tapahdu ilman ihmisten kasvua."

Toisaalta nyky-yhteiskunnassamme iso haaste on se, että kognitiivisesti ylirasittuneena ei pysty oppimaan uutta.

Suomi on tietoyhteiskunta, jossa on korkeasti koulutettuja ihmisiä ja laadukasta oppimista tukevan koulujärjestelmän pitkä perinne. Seuraava haasteemme on, miten pystymme olemaan jatkuvan oppimisen suunnannäyttäjä maailmalla. Aalto EE:llä on mielestäni iso ja tärkeä tehtävä olla viemässä tätä tavoitetta kärkijoukoissa eteenpäin.”

Mikä sinua motivoi työssäsi?

”Tämä on minulle rakkaudesta lajiin -tyyppinen juttu: en ole toistaiseksi urallani muuta tehnytkään kuin pyrkinyt rakentamaan erinomaisia oppimisympäristöjä ja -tilanteita ihmisille.

Suhtaudun intohimoisesti yritysten kasvuun ja siihen faktaan, että sitä ei tapahdu ilman ihmisten kasvua. Koen motivaatiota ja intohimoa myös sitä kohtaan, että Suomi olisi entistä parempi yhteiskunta ja maa elää ja että talouden pyörämme pyörisivät vauhdikkaammin. Sitä ei saada aikaan, ellei osaamisemme kehity monimuotoisesti.

Toisaalta ne ahaa-elämykset, joita näkee oivaltavan oppimiskokemuksen läpikäyneissä ihmisissä, ovat todella arvokkaita. Olin aiemmin mukana esimerkiksi monissa F.E.C.-koulutuksissa. Olen vuosien jälkeenkin törmännyt ihmisiin, jotka ovat löytäneet täysin uuden uran tai uskaltaneet lähteä yrittäjiksi tai tehneet jotain itselleen tosi mullistavaa F.E.C.-kokemuksen pohjalta.

Internet on täynnä tietoa. Meille oleellista on pystyä vahvistamaan ihmisten ajattelutaitoja, analyyttisia taitoja, datankäsittelytaitoja ja yhteistyötaitoja – asioita, joita ei opi kirjaa lukemalla. Siksi on niin tärkeää luoda oppimis- ja osaamisympäristöjä, joissa ihmiset pystyvät toteuttamaan itseään.

En ole taustaltani opettaja tai pedagogi mutta olen kouluttanut paljon ja tunnen siihen paloa.

Nuorempana minulla oli pari uravaihtoehtoa. Halusin joko papiksi tai taidehistorioitsijaksi ja arkeologiksi; olla Indiana Jones. Nyt saan paljon lohtua siitä, että Indiana Joneshan oli ammatiltaan yliopisto-opettaja, jonka eteen seikkailut vain tulivat. Ehkä olen siis omalta osaltani päätynyt taloustieteistä sille omalle Indiana Jones -polulleni.”

Laura Sivula vastaa elämänlaajuisen oppimisen liiketoiminnasta Aalto EE:ssä ja Aalto-yliopistossa. Hän on valmistunut maisteriksi taloustieteestä ja johtamisesta Aberdeenin yliopistosta. Oletko kiinnostunut oman osaamisesi kehittämisestä? Tutustu Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjontaan täällä.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Ketkä kaikki vastaavat paremman maailman rakentamisesta? Elämänlaajuinen oppiminen laajentaa käsitystämme aiheesta

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka