Haku / ilmoittautuminen

Toteutusmuoto

Toistuvuus

Paikka

Kieli

Laajuus

Business of Culture - Johtamisohjelma taide- ja kulttuurialan johtajille Pohjoismaissa ja Baltiassa

Muuttuvassa ja epävarmassa ajassa kulttuuriala tarvitsee johtajia, jotka ajattelevat rohkeasti, toimivat strategisesti ja inspiroivat määrätietoisesti. Tämä ohjelma antaa kulttuurialan johtajille valmiudet siirtyä pienistä parannuksista kohti merkittäviä, pitkäkestoisia vaikutuksia – niin omissa organisaatioissaan kuin laajemminkin yhteiskunnassa.

Ohjelma syventää ymmärrystäsi arvonluonnista kulttuurisessa kontekstissa, vahvistaa itseluottamustasi strategisessa päätöksenteossa sekä kehittää ajattelutapaa ja taitoja, joilla johdat muutosta selkeydellä ja päättäväisyydellä. Yhdistämällä luovuuden, liiketoimintaosaamisen ja rohkean johtajuuden opit toimimaan monimutkaisissa tilanteissa, rakentamaan kestävää kasvua ja uudistamaan käsitystä kulttuurin roolista yhteiskunnassa.

Business of Culture on johtamiskoulutusohjelma taide- ja kulttuurialan johtajille Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Ohjelma rikastuttaa ja kehittää osallistujien ymmärrystä siitä, miten vaikuttava johtaminen, liiketoimintaosaaminen, verkostoituminen ja yhteistyö voivat uudistaa organisaatioita. Se tarjoaa johtajille ja päättäjille strategioita ja työkaluja, joilla he voivat kehittää tehokkaasti omaa organisaatiotaan.

Huomioithan, että tämä ohjelma toteutetaan englanniksi.

Ohjelmatiedot englanniksi Lataa englanninkielinen esite

Aloitus

lokakuu 2026

Hinta:

Aikataulu Ota yhteyttä

Lähetä viesti

Suorittamalla tämän ohjelman olet oikeutettu alumnistatukseen ja pääset osaksi Aalto EE:n maailmanlaajuista alumniverkostoa. Alumniyhteisö tarjoaa arvokkaita etuja, jotka tukevat ammatillista kehittymistäsi ja verkostoitumistasi:

  • Kutsuja eksklusiivisiin alumnitilaisuuksiin ja mahdollisuuden verkostoitumiseen muiden alumnien kanssa
  • Alumniuutiskirjeen, joka kokoaa yhteen tärkeimmät uutiset, tapahtumat ja sisällöt
  • Mahdollisuuden osallistua useimpiin ohjelmiimme alennettuun hintaan

Lue lisää alumniyhteisöstä

Hyödyt

Business of Culture -ohjelma tukee sekä yksilöiden että organisaatioiden kasvua, ja luo pysyvää vaikutusta vahvistamalla johtajuutta, strategista selkeyttä ja merkityksellisiä yhteyksiä.

Johtamistaitojen vahvistaminen: Kehitä itsesi johtamista, strategista ajatteluasi ja päätöksentekokykyäsi.
Verkostoituminen ja vertaisoppiminen: Rakenna arvokkaita suhteita ja jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.
Vaikutus omaan uraan: Hanki osaamista ja varmuutta urakehityksen vauhdittamiseen kulttuurialalla.
Strateginen suunnittelu: Syvennä ymmärrystäsi strategiasta ja ammatillisesta kasvusta.
Strateginen kehitys: Muunna strategiset aloitteet konkreettisiksi tuloksiksi.
Organisaation kulttuurin ja tehtävän selkeys: Määrittele organisaatiosi arvot ja suunta.
Toimintakyvyn vahvistaminen: Kehitä johtajuutta, muutosjohtamista ja sopeutumiskykyä.
Verkostojen hyödyntäminen: Luo arvoa kumppanuuksien ja yhteistyön kautta.

Kenelle?

Ohjelma on tarkoitettu taide- ja kulttuurialan organisaatioissa työskenteleville ammattilaisille Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Etsimme motivoituneita osallistujia, jotka tuovat mukanaan vahvan johtamiskokemuksen ja edistävät eri alojen näkökulmien ja asiantuntemuksen rikastavaa vuorovaikutusta.

Osallistujilta odotetaan:

  • Vähintään viiden vuoden työkokemusta johtamis- tai vaativista asiantuntijatehtävistä
  • Halua kasvaa johtajana ja intohimoa omaksua ja toteuttaa kulttuuriliiketoimintaa
  • Sitoutumista viemään kulttuurialaa kohti uusia yhteistyön muotoja eri toimialojen välillä


Arvoa ja vaikuttavuutta yhteistyön kautta

Alan ammattilaisten tukeminen on keskeisessä roolissa elinikäisen johtajuusoppimisen varmistamisessa ja yhteistyön vahvistamisessa taide- ja kulttuurialalla. Taide- ja kulttuurialan ammattilaisia tukevat AKO Foundation, Saastamoisen säätiö ja Amos Andersonin rahasto.

Saastamoisen säätiö
AKO Foundation
Amos Anderson Fund

Yhteistyökumppanit tukevat Business of Culture -ohjelmaa tekemällä kanssamme yhteistyötä erilaisissa viestintä- ja markkinointitoimenpiteissä eri kohdemarkkinoilla.

BARC Scandinavia
Northern Dimension Partnership on Culture (NDPC)
Aalto University School of Arts, Design, and Architecture

Sisältö ja aikataulu

Business of Culture -ohjelma rakentuu kolmen teeman ympärille:

CoPassionate Leadership – Syvennä itsetuntemustasi ja vahvista kykyäsi johtaa ihmisiä ja viedä muutosta eteenpäin.

Distinctive Business – Kehitä liiketoimintaosaamistasi strategisten työkalujen ja viitekehysten avulla, jotta voit johtaa ja uudistaa kulttuuriorganisaatioita tehokkaasti.

Strategic Relations – Vahvista kykyäsi luoda arvoa omalle yhteisöllesi ja yhteiskunnalle laajemmin.

Ohjelma toteutetaan lokakuun 2026 ja toukokuun 2027 välisenä aikana. Siihen sisältyy kolme lähijaksoa, jotka järjestetään Kööpenhaminassa, Helsingissä ja Oslossa. Lisäksi ohjelmaan kuuluu kaksi pakollista, omaan tahtiin suoritettavaa verkko-opintojaksoa: Design Thinking, joka antaa ihmislähtöisen lähestymistavan innovointiin ja Fundamentals of Accounting, joka vahvistaa ymmärrystä talous- ja johtamisperiaatteista ja kasvattaa varmuutta niiden soveltamisessa käytäntöön.


Katso tarkempi sisältö ja aikataulu englanninkieliseltä sivulta

Sisältöjä aiheesta

Kustannukset ja ilmoittautuminen

Kustannukset

Ennakkoilmoittautujan etuhinta 13 345 € (+ alv) on voimassa 31.1.2026 saakka.

Ohjelman normaalihinta on 15 700 € (+ alv).

Arvonlisävero lasketaan koko osallistumismaksusta riippumatta mahdollisen apurahan määrästä (alv 0 %).

Arvonlisävero koskee yksityishenkilöitä ja suomalaisia yrityksiä.

Ohjelman hinta sisältää materiaalit, lounaat ja kahvit koulutuspäivinä, yhden iltatilaisuuden jokaista jaksoa kohden sekä henkilökohtaiset valmennuskerrat.

Hinta ei sisällä matka- eikä majoituskuluja.

Osallistujat voivat hakea apurahaa, joka kattaa 30–50 % ohjelman hinnasta. Tarkemmat tiedot löytyvät alta.

Aloitusajankohta