Business of Culture - Johtamisohjelma taide- ja kulttuurialan johtajille Pohjoismaissa ja Baltiassa
Muuttuvassa ja epävarmassa ajassa kulttuuriala tarvitsee johtajia, jotka ajattelevat rohkeasti, toimivat strategisesti ja inspiroivat määrätietoisesti. Tämä ohjelma antaa kulttuurialan johtajille valmiudet siirtyä pienistä parannuksista kohti merkittäviä, pitkäkestoisia vaikutuksia – niin omissa organisaatioissaan kuin laajemminkin yhteiskunnassa.
Ohjelma syventää ymmärrystäsi arvonluonnista kulttuurisessa kontekstissa, vahvistaa itseluottamustasi strategisessa päätöksenteossa sekä kehittää ajattelutapaa ja taitoja, joilla johdat muutosta selkeydellä ja päättäväisyydellä. Yhdistämällä luovuuden, liiketoimintaosaamisen ja rohkean johtajuuden opit toimimaan monimutkaisissa tilanteissa, rakentamaan kestävää kasvua ja uudistamaan käsitystä kulttuurin roolista yhteiskunnassa.
Business of Culture on johtamiskoulutusohjelma taide- ja kulttuurialan johtajille Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Ohjelma rikastuttaa ja kehittää osallistujien ymmärrystä siitä, miten vaikuttava johtaminen, liiketoimintaosaaminen, verkostoituminen ja yhteistyö voivat uudistaa organisaatioita. Se tarjoaa johtajille ja päättäjille strategioita ja työkaluja, joilla he voivat kehittää tehokkaasti omaa organisaatiotaan.
Huomioithan, että tämä ohjelma toteutetaan englanniksi.
Suorittamalla tämän ohjelman olet oikeutettu alumnistatukseen ja pääset osaksi Aalto EE:n maailmanlaajuista alumniverkostoa. Alumniyhteisö tarjoaa arvokkaita etuja, jotka tukevat ammatillista kehittymistäsi ja verkostoitumistasi:
- Kutsuja eksklusiivisiin alumnitilaisuuksiin ja mahdollisuuden verkostoitumiseen muiden alumnien kanssa
- Alumniuutiskirjeen, joka kokoaa yhteen tärkeimmät uutiset, tapahtumat ja sisällöt
- Mahdollisuuden osallistua useimpiin ohjelmiimme alennettuun hintaan
Hyödyt
Business of Culture -ohjelma tukee sekä yksilöiden että organisaatioiden kasvua, ja luo pysyvää vaikutusta vahvistamalla johtajuutta, strategista selkeyttä ja merkityksellisiä yhteyksiä.
Kenelle?
Ohjelma on tarkoitettu taide- ja kulttuurialan organisaatioissa työskenteleville ammattilaisille Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Etsimme motivoituneita osallistujia, jotka tuovat mukanaan vahvan johtamiskokemuksen ja edistävät eri alojen näkökulmien ja asiantuntemuksen rikastavaa vuorovaikutusta.
Osallistujilta odotetaan:
- Vähintään viiden vuoden työkokemusta johtamis- tai vaativista asiantuntijatehtävistä
- Halua kasvaa johtajana ja intohimoa omaksua ja toteuttaa kulttuuriliiketoimintaa
- Sitoutumista viemään kulttuurialaa kohti uusia yhteistyön muotoja eri toimialojen välillä
Arvoa ja vaikuttavuutta yhteistyön kautta
Alan ammattilaisten tukeminen on keskeisessä roolissa elinikäisen johtajuusoppimisen varmistamisessa ja yhteistyön vahvistamisessa taide- ja kulttuurialalla. Taide- ja kulttuurialan ammattilaisia tukevat AKO Foundation, Saastamoisen säätiö ja Amos Andersonin rahasto.
Yhteistyökumppanit tukevat Business of Culture -ohjelmaa tekemällä kanssamme yhteistyötä erilaisissa viestintä- ja markkinointitoimenpiteissä eri kohdemarkkinoilla.
Sisältö ja aikataulu
Business of Culture -ohjelma rakentuu kolmen teeman ympärille:
CoPassionate Leadership – Syvennä itsetuntemustasi ja vahvista kykyäsi johtaa ihmisiä ja viedä muutosta eteenpäin.
Distinctive Business – Kehitä liiketoimintaosaamistasi strategisten työkalujen ja viitekehysten avulla, jotta voit johtaa ja uudistaa kulttuuriorganisaatioita tehokkaasti.
Strategic Relations – Vahvista kykyäsi luoda arvoa omalle yhteisöllesi ja yhteiskunnalle laajemmin.
Ohjelma toteutetaan lokakuun 2026 ja toukokuun 2027 välisenä aikana. Siihen sisältyy kolme lähijaksoa, jotka järjestetään Kööpenhaminassa, Helsingissä ja Oslossa. Lisäksi ohjelmaan kuuluu kaksi pakollista, omaan tahtiin suoritettavaa verkko-opintojaksoa: Design Thinking, joka antaa ihmislähtöisen lähestymistavan innovointiin ja Fundamentals of Accounting, joka vahvistaa ymmärrystä talous- ja johtamisperiaatteista ja kasvattaa varmuutta niiden soveltamisessa käytäntöön.
Business of Culture Receptions
Iltaohjelma tarjoaa mahdollisuuden verkostoitumiseen kollegoiden kanssa sekä kohtaamisiin muiden taiteen, kulttuurin ja liike-elämän johtajien kanssa. Tilaisuuksien teemana on, miten taide, kulttuuri ja liiketoiminta voivat yhdessä rakentaa elinvoimaisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa inspiroivien puheenvuorojen ja ohjattujen keskustelujen kautta.
Self-development Process
Opintojaksojen välillä suunnittelet ja toteutat henkilökohtaisen kasvupolun, joka vahvistaa omaa johtajuuttasi, suorituskykyäsi ja hyvinvointiasi. Kokeneen coachin ja vertaisryhmän tukemana kolme ohjauskertaa auttavat sinua pysähtymään, ylittämään omia haasteitasi ja vapauttamaan täyden potentiaalisi.
Katso tarkempi sisältö ja aikataulu englanninkieliseltä sivulta
Sisältöjä aiheesta
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Kustannukset
Ennakkoilmoittautujan etuhinta 13 345 € (+ alv) on voimassa 31.1.2026 saakka.
Ohjelman normaalihinta on 15 700 € (+ alv).
Arvonlisävero lasketaan koko osallistumismaksusta riippumatta mahdollisen apurahan määrästä (alv 0 %).
Arvonlisävero koskee yksityishenkilöitä ja suomalaisia yrityksiä.
Ohjelman hinta sisältää materiaalit, lounaat ja kahvit koulutuspäivinä, yhden iltatilaisuuden jokaista jaksoa kohden sekä henkilökohtaiset valmennuskerrat.
Hinta ei sisällä matka- eikä majoituskuluja.
Osallistujat voivat hakea apurahaa, joka kattaa 30–50 % ohjelman hinnasta. Tarkemmat tiedot löytyvät alta.