Harri Lauslahti työskentelee erilaisten yritysten kanssa hallituksissa ja muissa johtotason rooleissa. Digitaalisuuteen hän törmää kaikkialla.
”Digitalisaatio on pitkä trendi, joka alkoi jo omalla pankkiurallani 80-90-luvuilla. Kiihtymistahti on kuitenkin huima. Yrityksissä on ymmärrettävä, mitä digitalisaatio ja sen johtaminen tarkoittavat omassa arjessa”, Lauslahti kertoo.
Lauslahti rinnastaa digitalisaation globalisaatioon:
”Kilpailukenttä muuttuu ja perinteiset ajattelutavat siitä, että ollaan paikallisessa kilpailussa, karisevat. Digitaalisesti kilpailevia yrityksiä voi tulla mille tahansa markkinalle mistä tahansa. Ja toisinpäin: Maailma on auki myös suomalaisille yrityksille.”
Lauslahti on huomannut, että moni johtaja suhtautuu edelleen omaan toimialaansa annettuna ja stabiilina markkinana. Hän kertoo törmänneensä usein tilanteeseen, jossa yrityksen johto toteaa, että ”ei meidän tarvitse vielä tehdä mitään, meillä menee hyvin”.
”Se on aika vaarallinen tilanne. Silloin ajatellaan vanhaa liiketoimintamallia ja vanhaa kilpailukenttää eikä nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Digitalisaation myötä toimialaliukumat lisääntyvät selvästi ja koko pelikenttä muuttuu. Kansainvälinen kilpailu ja GAFA-yhtiöt tuovat uudenlaisia liiketoimintamalleja myös Suomen markkinoille, emme ole täällä mitenkään suojassa.”
Mitä yritysten pitää tehdä pärjätäkseen digitalisaatiossa?
Harri Lauslahti kertoo alla olevalla videolla kolme tärkeintä vinkkiään.
Aalto University Executive Education auttaa yrityksiä ja yksilöitä vastamaan digitalisaation muutoksen tuomiin haasteisiin ja tarttumaan sen luomiin mahdollisuuksiin. Lue lisää digitalisaatio-ohjelmistamme. Autamme organisaatiotanne kehittymään ja uudistumaan strategisesti myös asiakaskohtaisten ratkaisujen avulla.