Toimitusketjun johtaminen: varmista saatavuus myös yllättävissä tilanteissa

Kokemusteni mukaan hankintatoimen, tuotannon ja logistiikan ammattilaiset hoitavat vastuunsa ilman suurempaa meteliä johtoryhmissä.

Katariina Kemppainen, 20.01.2016

Päivät saattavat venyä, mutta tuote toimitetaan asiakkaalle ja kustannukset pidetään kurissa. Tämä voi tuudittaa kokeneetkin päätöksentekijät olettamaan, etteivät yllätykset ole kovin todennäköisiä. Toimitusketju vaikuttaa valmistautuneelta.

Tulosvuoden lopussa johtajien tarinat yllätyksistä, jotka uhkaavat lupaavalta näyttäviä myyntilukuja, eivät ole harvinaisia. Vasta kun liikevaihto ja kannattavuus ovat uhattuna, herää kysymys mitä pitäisi tehdä, jotta toimitusketju olisi joustavampi ja sietokykyisempi.

Valtaosa toimitus- ja kysyntäketjuista on moniportaisia ja globaaleja. Niissä epävarmuus kasvaa, ei vähene. Tutkimusten mukaan yllättävän moni yritys jättää valmistautumatta.

Mitä mieltä olet linja-autoliikennöitsijästä, jolla ei ole yhtään vara-autoa?

Riskien tunnistamisesta vaikutusten arviointiin

Perinteisesti tutkijat ovat valmentaneet johtajia määrittelemään tämän epävarmuuden tapahtumina, joille arvioidaan todennäköisyydet. Teoria toimii paperilla, mutta huonosti käytännössä.

Jos kysyt lääkäriltä leikkauksesta selviytymisen todennäköisyyttä, hän saattaa vastata ”nolla tai yksi sinun näkökulmasta”. Hän on ymmärtänyt, etteivät tilastot anna hyvää kuvaa tilanteesta, joka on ainutlaatuinen.

Tämän jälkeen on helppo pohtia korjaavia toimenpiteitä, koska nehän ovat samoja häiriöstä riippumatta."

Saatavuusriskejä voi tarkastella toisinkin. Riskien ja niiden todennäköisyyksien arvioinnin sijaan toimitusketjun heikoimmat lenkit voidaan tunnistaa arvioimalla mahdollisten häiriöiden vaikutukset. Tämän jälkeen on helppo pohtia korjaavia toimenpiteitä, koska nehän ovat samoja häiriöstä riippumatta.

Muutama vuosi sitten Saksassa tapahtunut tehdaspalo laittoi kaikkien autovalmistajien tuotanto- ja myyntisuunnitelmat uusiksi. Ford ei ollut tunnistanut, että tuo polymeeriseoksia valmistava tehdas oli kriittinen osa jarru- ja polttoaineletkujen tuotantoprosessia. Jälkikäteen tehty toimitusverkoston kvantitatiivinen analyysi, joka pohjautui häiriöiden vaikutusten arviointiin, paljasti tämän pullonkaulan.

Paras vakuutus on oman osaamisen kehittäminen

Suunnan näyttäminen ja päätösten tekeminen poikkeuksellisissa olosuhteissa ei ole helppoa. Tämän ovat huomanneet myös palveluntarjoajat, jotka tarjoavat riskinhallintaratkaisuja. Paras ratkaisuyhdistelmä on investointi oman organisaation osaamiseen ja integroivan myynnin- ja tuotannonsuunnitteluprosessin kehittäminen. Jälkimmäinen, eli Sales & Operations Planning -prosessi, on ennen kaikkea organisaatiokulttuuria ja muutosjohtamista. Sen tavoitteena on yhteinen suunnitelma, joka on mahdollista toteuttaa. Kykyä luoda sellainen kaivataan myös silloin, kun jotakin ennalta odottamatonta on tapahtunut.

Oman toimitusverkoston syvälliseen ymmärtämiseen investoidut eurot tulevat moninkertaisina takaisin. Epäjatkuvuuskohtiin varautumisen lisäksi tarkastelu auttaa tunnistamaan teknologiamurroksia ja ennakoimaan markkinoiden kehitystä. Ehkä silläkin on arvoa, että voit nukkua yösi hyvin maanjäristyksistä, tulipaloista ja myrskyistä huolimatta.

KTT Katariina Kemppainen on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice. Katariina hyödyntää opetuksessaan vuorovaikutuksellisia metodeja. Hän uskoo jatkuvaan kehittämiseen ja innostuu muutoshankkeista. Katariinalla on omakohtaista kokemusta niin Sales & Operations Planningin johtamisesta kuin toimitusriskien hallinnastakin.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Toimitusketjun johtaminen: varmista saatavuus myös yllättävissä tilanteissa

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka