Strategia ja kyvykkyydet HR:n keskiöön

Strategia ja kyvykkyydet ovat lähtökohta kaikille HR-toimenpiteille kaikissa yrityksissä.

Mari Rauhala, 15.11.2016

Ratkaisuja henkilöstöjohtamisen haasteisiin tuntuu olevan tarjolla pilvin pimein, on HR tietojärjestelmää, prosessien ja käytänteiden kehittämistä ja henkilöstöstrategian pohtimista. Samaan aikaan digitalisaation sykkeessä toimivassa maailmassa on tarpeen kyseenalaistaa vanhoja käytäntöjä ja miettiä tuottavatko ne aidosti lisäarvoa organisaatiolle. Tämän pohdinnan seurauksena esimerkiksi Accenture on päättänyt luopua näyttävästi vuotuisista kehityskeskusteluista. Moni henkilöstöjohtamisen ammattilainen tuskailee, ovatko oman yhtiön käytännöt virtaviivaiset ja tukevatko ne parhaalla tavalla organisaation strategiaa ja liiketoiminnan positiivista kehittymistä.  

Monet pienet yksittäiset päätökset vievät laivaa tiettyyn suuntaan ja jos ei pidä varaansa saattavat eri kehittämishankkeet viedä kehitystä eri suuntiin jolloin laiva pysyy paikallaan eikä etene, menee jopa taaksepäin.

Kirjassaan The Global Challenge – International Human Resource Management, Björkman, Evans ja Pucik esittelevät HR-pyörän viitekehyksenä organisaation henkilöstöjohtamisen kokonaisuuden tarkastelulle.

Pyörän keskiössä ovat organisaation strategia ja kyvykkyydet. Organisaation kyvykkyyksillä tarkoitetaan tässä yrityksen taitoa yhdistää ja suunnata resurssinsa siten että saadaan aikaiseksi haluttu lopputulos.

Organisaation kyvykkyyksillä tarkoitetaan tässä yrityksen taitoa yhdistää ja suunnata resurssinsa siten että saadaan aikaiseksi haluttu lopputulos."

Strategia ja kyvykkyydet ovat lähtökohta kaikille HR-toimenpiteille kaikissa yrityksissä, väittävät kirjan kirjoittajat. Kyvykkyydet a) pohjautuvat periaatteisiin, jotka ohjaavat henkilöstöjohtamista, b) ne myös heijastuvat eri HR käytänteisiin, c) joita eri HR toiminnon roolit tukevat, d) jotka vuorostaan johtavat haluttuihin lopputulemiin organisaatiossa.

Kyvykkyyksien implementointi vaatii vahvaa HR-strategiaa, joka vastaa mm. seuraaviin kysymyksiin: mikä on liiketoimintamallimme ja strategiamme, mitkä differoivat ja mahdollistavat kyvykkyydet tukevat liiketoimintastrategiaamme, mitä käyttäytymistä ja tekoja nämä kyvykkyydet vaativat toteutuakseen, mitkä hr-strategit ja käytännöt johtavat toivottuun käyttäytymiseen.

Miten tätä pyörää voisi pyöräytellä arjen aherruksessa? Voiko sen avulla hakea vastauksia esim. talent managementin moniin kysymyksiin? Vaikuttaa siltä, että helppoja ja yksioikoisia vastauksia ei löydy, mutta sen kautta voi hahmottaa HR:n kokonaisuutta ja jäsentää omia ajatuksia ja oman organisaation HR-kenttää.

Yksi HR Wheel -mallin kehittäjistä, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani, professori Ingmar Björkman, kouluttaa Aalto EE:n Executive HR – ohjelmassa.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Strategia ja kyvykkyydet HR:n keskiöön

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojalauseke.